Brev:
Hvordan hjælper vi ham?
20. august 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hvordan hjælper vi ham?
Hej igen.
Jeg skrev før sommerferien fordi at putningen igen begyndte at blive problematisk. Når man sådan ser tilbage så har vi egentligt kun haft ca 3 måneder hvor putningen om aftenen har været uproblematisk. Han har altid haft svært ved at finde ro, og har haft brug for meget nærhed.
Vi forsøgte, som du skrev, at tale med ham om alt og intet, men "uheldigvis" blev det til i dialog, som han tilsidst kæmpede for at holde gang i. Vi prøvede derefter at tale lidt om dagen 5 min/Læse/synge og så fortæller ham at vi gerne vil være hos ham mens han falder i søvn, men han skal ligge stille og ikke snakke. Og det kunne han faktisk godt, men han lå bare og stirrede tomt ud i luften, den mindste bevægelse fra os og han siger ikke gå mor, sove med mig. Når øjene så er faldet i kan vi blive liggende i op til 15 min. før han er i så dyb søvn, at han ikke mærker at vi forlader rummet. (på trods af at vi nogle aftener ligger med ryggen til ham uden at røre ham).
Det tager aldrig mindre end 1½ time og kan tage helt om til tre. Dette når vi forsøge at han skal falde i søvn selv, og med konsekvens i næsten to uger havde det ingen effekt. han er ikke ked af det, acceptere at vi går, men kommer trissende efter ca 15 minutter. "kan ikke sove" eller da jeg kom ind til ham fordi han lød ophidset fandt jeg ham i sengen i færd med at rykke benenene af og sagde, mor tage dem af, da jeg spurgte hvorfor siger han "de spreller sån". Han virker ikke til at have voldsom uro i kroppen, han ligger jo som beskrevet helt stille længe af gangen men søvnen overmander ham ikke og så må man jo finde på et eller andet.
Du skrev, at det kunne være, han ikke længere har brug for så meget søvn. Han virker træt om aftnen, men måske ikke træt nok. Han er en dreng der aldrig har sovet meget og om natten sover han mellem 9 og 10 timer og til middag 1-1½ time. Som oftest bliver det til 10½ timer - det synes vi jo ikke er voldsomt og slet ikke set i forhold til hans aktivitets niveau og munden køre uafbrudt.
Han vil gerne i seng om aftnen. Siger ofte bare ja kysser far og går op af trappen. Har du nogen forslag?
En anden ting er hans trivsel i vuggestuen.
Som jeg tidligere skrev om, har han haft en lang periode i efteråret hvor han havde det rigtig svært. Men i feb. blev det godt igen og han har været glad for at være der. Han har aldrig stået ved døren og trippet for at komme afsted i vuggestue, men han gør heller ikke modstand.
Efter sommerferien siger han dog ofte "mig ikke i vuggestue" "mig gerne lege med dig" "mor ikke på arbejde" når jeg fortæller ham at jeg skal på arbejde og han skal i vuggestue klammer han sig til mig, og jeg skal made ham og han skal sidde hos mig. Men han følger dog med. I vuggestuen har han været lidt ked af det nogle morgener, men som oftest er han hurtig igang med at lege og er ikke ked af at siger farvel.
Vores store ønske er at han ville siger at han gerne vil afsted fordi det bare er et superfedt sted. Vuggestuen var lige opstartet da Elias begyndte og der har været lidt omrokeringer nede i børnehaven, så de ikke længere er så funktionsopdelte. Der er mange ydre omstændigheder som mangler. Men pædagogerne er fantastiske og de skabe indhold i hverdagen, sjove og lærerige aktiviteter. og alligevel kan det nogle gange virke lettere kaotisk.
Du nævnte tidligere at det kunne være at han skulle hjælpes lidt ift. det sociale, men det er vi ikke længere bekymret for. Han vil rigtig gerne andre børn og voksne går i dialog med dem og vil gerne lege med dem. Selv med børnene fra børnehaven kan han faktisk være med i legen og forstår simple lege hvor man leger sammen.
Vi tænker ikke på at han skal flyttes, men kan vi gøre noget som kan hjælpe ham til at synes det bare fedt. Vi vil jo Elias det bedste og det rammer os når Elias giver udtryk for at det ikke er det fedeste at skulle være i inst. når mor og far er på arbejde.
Umiddelbart tænker jeg at hans synes det er fedt at være i vuggestue, men det svært at undvære mor og far. Men hvad tænker du? (hans dage er 7.30 til 16 4 dage, 1 dage 9-14.30).
En sidste ting er, at vi har tydeligvis en dreng som kræver meget og har altid gjort det. Du har blandt andet benævnt det high need babies. Elias er jo ikke længere en baby. Og ja alting er blevet nemmere, men han kræver tydeligvis fortsat meget. Elias vil være med i alt, alt skal afprøves, nysgerrigheden er stor også til de ting han mange gange har fået et nej til. Elias sidder ikke længe i en klapvogn, indkøbsvogn, bilsæde, ved bordet, han følger ikke med når vi går, men får øje på noget og er væk. Folk spørger ofte, om han altid er så energisk og ja det er han.
Vi er meget konsekvente i vores opdragelse og istedet for at overgive sig, når hans energi overstiger vores så har vi valgt at have få, klare regler, som vi altid er konsekvente om. Det betyder også at der er andre ting hvor mage forældre vil sige nej, hvor vi vurdere at her kan han få stillet sin nygerrighed uden at komme tilskade og ja det giver oprydningen/tøjvask el. lign. til forældrene, men det kræver mere at forhindrer ham i at gøre det.
Hvad ved man om high need boys - altså dem der er lidt større end babyerne. Bliver de ved med at stille mange krav? Er der noget der kendetegner dem når de bliver ældre?
Vi nyder vores dejlige energiske dreng. Hans udvikling er helt utrolig. Men nogen gange kunne jeg godt unde ham, at han havde lidt mere ro på, både fysisk men også udviklingsmæssigt. Han virker mere sårbar, forholder sig til sammenhænge som han endnu ikke kan håndtere følelsesmæssigt...tror jeg. Kan du følge mig?
Ser frem til dine tanker..!