Svar: Tænder eller?
20. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Anja
Nu hvor Dicte er 10 måneder gammel vil det være passende med to flasker mme dagligt - 400ml er med til at sikre hendes mælkebehov. For nogle fungerer det bedst med en flaske aften og tidlig morgen, for andre fungerer det bedst med flaske aften og sen aften og det lyder umiddelbart til at være tilfældet hos jer. Det gør således ikke noget at du tilbyder hende 2 flasker sent, hvis hun så ikke tilbydes mere i løbet af dagen og i iøvrigt så sover bedre:o)
Tænder kan godt medføre at barnet savler mere og det kan også gøre at barnet virker lidt mere pylret. Men ondt i maven bør det ikke give. Det at hun generelt virker lidt mat, skyldes måske en infektion og du skal naturligvis være opmærksom på om hun får feber, bliver snottet eller lignende. Det er desværre ikke usædvanligt at børn ved start i vuggestue bliver smittet med forskellige sygdomme, der er mange bakterier og små børn sutter og rører jo på alt, deler sutter osv. så smitte kan være svært at undgå ...
Prøv derfor at holde øje med hende og se om hun måske er blevet smittet med et eller andet i vuggestuen.
I forhold til hendes lidt tynde mave, så vil det være en god idé at tilbyde hende lidt lysere brød i en periode. Sørg for at koge hendes grøntsager godt stadigvæk. Giv hende gerne ris og pasta og også banan kan virke lidt stoppende på maven. A38 eller lidt tykmælk med reven æble kan også være rigtig godt.
God bedring med hende og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske