Svar: Eksem og creme

17. august 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Nadja

Det er godt at du har fået en henvisning til hospitalet, så de kan finde ud af, hvad din datter reagerer på og hvorfor hun har så meget eksem som hun har. Det er naturligvis vigtigt at hun får den rette behandling og det er rigtig godt, at du har taget billeder, som du kan vise. Godt tænkt!

Med hensyn til børneeksem og behandling, så er steroid creme det man anbefaler og derudover at smøre med en god fed creme i pauserne imellem steroidbehandling. Der er rigtig mange cremer at vælge imellem, udvalget er stort og jeg kan godt forstå du synes det er lidt af en jungle at finde rundt i ...

Det er generelt en god idé at vælge produkter som er uden parfume og hormonforstyrrende stoffer. Medic Team har blandt andet lavet en hudserie, der hedder Meditar, her er forskellige cremer til forskellige typer af problemhud, blandt andet også creme til netop behandling i perioderne mellem steroidbehandling. Da produkterne ikke er tilsat parfume, så lugter de ret dårligt ...

Der er også f.eks. Aderma Exomega serien som også er udviklet til børn med børneeksem. Den skulle stabilisere hudens fedtstofindhold og reducere kløe og irritation. I de to nævnte serier findes både shampoo, creme, sæbe osv. Således at du også kan bade og vaske din datter med hudvenlig sæbe, specielt til pleje af allergi.

Man kan også få andre produkter, behandlinger mod børneeksem der er som alternativ til steroidbehandling. De ordineres dog af læge og bedst hvis man kan få en henvisning til en hudlæge. Man kan blandt andet tilbyde behandling med Elidel eller Protopic. Disse cremer indeholder ikke hormonstoffer, men stoffer, der påvirker immunsystemet og dæmper eksemet. Det er cremer der normalt først anbefales, når barnet er 2 år. Det kan også komme på tale at behandle med ...

Annonce

... tjære, "røde bade" eller lys. Men det er alt sammen noget der ordineres af hudlægen og derfor er det igen rigtig godt at I har fået henvisning videre, så I kan finde den rette behandling for din datter.

Mange forældre er meget bekymrede for at bruge cremer med binyrebarkhormon til deres børn og derfor bruger mange cremerne forkert. Ofte bruger forældre nemlig cremen indtil der ses en bedring (oftest efter 4-7 dages brug) og af frygt for bivirkninger holder mange op med at smøre, "for nu har cremen jo hjulpet". Men resultatet er, at eksemen blusser op igen. Så smører man igen og historien gentager sig.

Det er derfor meget vigtigt at man bruger hormoncreme rigtigt og ofte betyder det at barnet skal smøres i 2-4 uger. Herefter skal brug af cremen trappes ned. F.eks. fra 2 gange daglig til kun 1 gang daglig, fra hver dag til hver anden dag osv. Hvis man søger for at behandle med hormoncremen og bruger den korrekt, så er chancen for at eksemen ikke blusser op igen større.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du skal være opmærksom på at børn med eksem ikke bør bades lige inden de skal sove. Når barnet har været i bad og bagefter puttes under en varm dyne eller puttes godt i en lun pyjamas, så begynder eksemen at klø. Det er derfor en rigtig god idé at du bader din datter i god tid, så hun kan rende rundt uden for meget tøj på og huden kan få luft og derefter blive smurt med lidt creme, inden hun skal sove.

Sørg også for at soverummet hun ligger i er køligt. Brug rent bomuldsbetræk til dyne og som lagen, så det er let for huden at ånde.

Med hensyn til Xylokain eller Lidokain som det også hedder, så vil jeg umiddelbart ikke anbefale dig at smøre din datter med dette. Det bør du i hvert fald drøfte med lægen først.

Jeg håber ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder