Svar: Eksem og creme
17. august 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Nadja
Det er godt at du har fået en henvisning til hospitalet, så de kan finde ud af, hvad din datter reagerer på og hvorfor hun har så meget eksem som hun har. Det er naturligvis vigtigt at hun får den rette behandling og det er rigtig godt, at du har taget billeder, som du kan vise. Godt tænkt!
Med hensyn til børneeksem og behandling, så er steroid creme det man anbefaler og derudover at smøre med en god fed creme i pauserne imellem steroidbehandling. Der er rigtig mange cremer at vælge imellem, udvalget er stort og jeg kan godt forstå du synes det er lidt af en jungle at finde rundt i ...
Det er generelt en god idé at vælge produkter som er uden parfume og hormonforstyrrende stoffer. Medic Team har blandt andet lavet en hudserie, der hedder Meditar, her er forskellige cremer til forskellige typer af problemhud, blandt andet også creme til netop behandling i perioderne mellem steroidbehandling. Da produkterne ikke er tilsat parfume, så lugter de ret dårligt ...
Der er også f.eks. Aderma Exomega serien som også er udviklet til børn med børneeksem. Den skulle stabilisere hudens fedtstofindhold og reducere kløe og irritation. I de to nævnte serier findes både shampoo, creme, sæbe osv. Således at du også kan bade og vaske din datter med hudvenlig sæbe, specielt til pleje af allergi.
Man kan også få andre produkter, behandlinger mod børneeksem der er som alternativ til steroidbehandling. De ordineres dog af læge og bedst hvis man kan få en henvisning til en hudlæge. Man kan blandt andet tilbyde behandling med Elidel eller Protopic. Disse cremer indeholder ikke hormonstoffer, men stoffer, der påvirker immunsystemet og dæmper eksemet. Det er cremer der normalt først anbefales, når barnet er 2 år. Det kan også komme på tale at behandle med tjære, "røde bade" eller lys. Men det er alt sammen noget der ordineres af hudlægen og derfor er det igen rigtig godt at I har fået henvisning videre, så I kan finde den rette behandling for din datter.
Mange forældre er meget bekymrede for at bruge cremer med binyrebarkhormon til deres børn og derfor bruger mange cremerne forkert. Ofte bruger forældre nemlig cremen indtil der ses en bedring (oftest efter 4-7 dages brug) og af frygt for bivirkninger holder mange op med at smøre, "for nu har cremen jo hjulpet". Men resultatet er, at eksemen blusser op igen. Så smører man igen og historien gentager sig.
Det er derfor meget vigtigt at man bruger hormoncreme rigtigt og ofte betyder det at barnet skal smøres i 2-4 uger. Herefter skal brug af cremen trappes ned. F.eks. fra 2 gange daglig til kun 1 gang daglig, fra hver dag til hver anden dag osv. Hvis man søger for at behandle med hormoncremen og bruger den korrekt, så er chancen for at eksemen ikke blusser op igen større.
Du skal være opmærksom på at børn med eksem ikke bør bades lige inden de skal sove. Når barnet har været i bad og bagefter puttes under en varm dyne eller puttes godt i en lun pyjamas, så begynder eksemen at klø. Det er derfor en rigtig god idé at du bader din datter i god tid, så hun kan rende rundt uden for meget tøj på og huden kan få luft og derefter blive smurt med lidt creme, inden hun skal sove.
Sørg også for at soverummet hun ligger i er køligt. Brug rent bomuldsbetræk til dyne og som lagen, så det er let for huden at ånde.
Med hensyn til Xylokain eller Lidokain som det også hedder, så vil jeg umiddelbart ikke anbefale dig at smøre din datter med dette. Det bør du i hvert fald drøfte med lægen først.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske