Svar: Mælkeallergi - 7 mdr.
24. marts 2004
Alder:
7 mdr.
Når man taler om mælkeallergi eller overfølsomhed overfor mælk skelner man imellem allergi eller intolerans. Ved allergi danner kroppen antistoffer mod mælkeproteiner, hvorfor allergi kan konstateres ved en priktest eller gennem en blodprøve. Ved intolerans dannes ikke antistoffer.
Det er typisk børn under et år, som danner overfølsomhed overfor mælk. Symptomerne vil være opkastning, diarré, eksem, astma, hævede slimhinder i f.eks. øjnene. Det er altid meget vigtigt at man får barnet diagnosticeret hos en læge. Har man mistanke om mælkeallergi, vil man ofte sætte barnet på diæt og lægen vil så lave en provokation med mælk. Da dette ikke er helt ufarligt, bør man som forældre ikke forsøge dette selv og ofte vil det foregå på sygehuset.
Det er meget vigtigt at man som forældre, hvis man har en mistanke om mælkeallergi, får kontakt til lægen og taler med lægen om dette. Hvis man selv begynder at sætte sit barn på diæt, uden at der egentlig er grund til dette, vil det for det første være synd for barnet og for det andet vil der være en risiko for at barnet bliver fejlernæret.
Har barnet fået konstateret overfølsomhed overfor mælk, skal man ikke give barnet yoghurt eller produkter baseret på komælk. Et barn der har mælkeallergi bør få hydrolyseret modermælkserstatning helt frem til 3 års alderen, for at få dækket sit behov for energi og kalk.
Hvorvidt du skal give dit barn produkter lavet på komælk afhænger således af, om du ved at han har allergi overfor mælk eller ej. Hvis du af lægen er blevet ordineret hydrolyceret modermælkserstatning fra han var lille, som tilskud til amning, så har lægen haft en begrundet mistanke, som I i givet fald skal følge op på. Hvis din søn hidtil har fået almindelig erstatning og også får komælk i sin mos mv, så burde der ikke være problemer i at give ham yoghurt og ost.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske