Svar: Mælkeallergi - 7 mdr.

24. marts 2004

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Når man taler om mælkeallergi eller overfølsomhed overfor mælk skelner man imellem allergi eller intolerans. Ved allergi danner kroppen antistoffer mod mælkeproteiner, hvorfor allergi kan konstateres ved en priktest eller gennem en blodprøve. Ved intolerans dannes ikke antistoffer.

Det er typisk børn under et år, som danner overfølsomhed overfor mælk. Symptomerne vil være opkastning, diarré, eksem, astma, hævede slimhinder i f.eks. øjnene. Det er altid meget vigtigt at man får barnet diagnosticeret hos en læge. Har man mistanke om mælkeallergi, vil man ofte sætte barnet på diæt og lægen vil så lave en provokation med mælk. Da dette ikke er helt ufarligt, bør man som forældre ikke forsøge dette selv og ofte vil det foregå på sygehuset.

Det er meget vigtigt at man som forældre, hvis man har en mistanke om mælkeallergi, får kontakt til lægen og taler med lægen om dette. Hvis man selv begynder at sætte sit barn på diæt, ...

Annonce

... uden at der egentlig er grund til dette, vil det for det første være synd for barnet og for det andet vil der være en risiko for at barnet bliver fejlernæret.

Har barnet fået konstateret overfølsomhed overfor mælk, skal man ikke give barnet yoghurt eller produkter baseret på komælk. Et barn der har mælkeallergi bør få hydrolyseret modermælkserstatning helt frem til 3 års alderen, for at få dækket sit behov for energi og kalk.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvorvidt du skal give dit barn produkter lavet på komælk afhænger således af, om du ved at han har allergi overfor mælk eller ej. Hvis du af lægen er blevet ordineret hydrolyceret modermælkserstatning fra han var lille, som tilskud til amning, så har lægen haft en begrundet mistanke, som I i givet fald skal følge op på. Hvis din søn hidtil har fået almindelig erstatning og også får komælk i sin mos mv, så burde der ikke være problemer i at give ham yoghurt og ost.

Fortsat held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre