Svar: Vågner i et skrig og røde knopper

3. august 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Sebastians mor

Feder i 3 dage og efterfølgende udslæt lyder som børnesygdommen "3-dages-feber". Tredagesfeber er en meget smitsom børnesygdom forårsaget af et virus og derfor er der ingen medicinsk behandling. At det hedder tredagesfeber skyldes netop at barnet får feber som varer i 3 dage. Temperaturen bliver ofte høj 39-40ºC, men barnet er ikke særligt påvirket og vil lege ligesom det plejer. Samtidig med at feberen forsvinder, udvikler barnet et rødt udslæt. Det begynder på brystet og halsen og breder sig senere over det meste af kroppen. Udslættet ses som små lyserøde pletter, der forsvinder når man trykker på dem med en finger.

Det er især børn i alderen ½-3 år der for 3-dages-feber og de fleste inden de er fyldt 2 år. Man kan kun få sygdommen en gang i sit liv.

Høj feber giver naturligt en utrolig nattesøvn og hvis han har haft meget høj feber, kan det godt tænkes at han har drømt meget. Samtidig er han i separationsalderen og derfor naturligt mere tryghedssøgende end normalt, han har en motorisk uro, får rigtig mange indtryk i løbet af dagen som skal bearbejdes i søvne. Og derudover er han så også ved at få flere tænder på en gang ... han er faktisk lidt hårdt ramt og det er lidt synd for ham ...

Annonce

... at det hele lige sker på en gang.

Sebastians natteroderi og opvågning med skrig tænker jeg derfor handler både om at han har været syg og at han lige nu gennemgår den udviklingsfase han gør og at han derudover sandsynligvis har smerter på grund af tænder. I skal dog være opmærksom på om han kan have en øreinfektion. Det kan gøre meget ondt at ligge ned, hvis han f.eks. har mellemørebetændelse ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er fint at tilbyde ham en panodil til natten, hvis det giver lidt mere ro, men det bør ikke være nødvendigt i mere end et par nætter. Hvis han har så ondt at han dagligt har behov for panodil, så skal han undersøges og man er nødt til at finde ud af hvorfor. Smertestillende kan jo sløre andre symptomer og for meget smertestillende er også skadeligt. Det er derfor vigtigt at I ved, hvad I behandler ...:o)

Da han lige nu kan være vågen længe om natten, skal I naturligvis sikre jer at han ikke begynder at sove tilsvarende mere om dagen, så han pludselig får byttet rundt på nat og dag. Det er vigtigt at I fortsat har en god rytme, sørger for at han spiser og drikker hvad han skal dagen igennem, får sine to lure dagligt osv. svarende til hans alder.

Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder