Svar: Vågner i et skrig og røde knopper
3. august 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Sebastians mor
Feder i 3 dage og efterfølgende udslæt lyder som børnesygdommen "3-dages-feber". Tredagesfeber er en meget smitsom børnesygdom forårsaget af et virus og derfor er der ingen medicinsk behandling. At det hedder tredagesfeber skyldes netop at barnet får feber som varer i 3 dage. Temperaturen bliver ofte høj 39-40ºC, men barnet er ikke særligt påvirket og vil lege ligesom det plejer. Samtidig med at feberen forsvinder, udvikler barnet et rødt udslæt. Det begynder på brystet og halsen og breder sig senere over det meste af kroppen. Udslættet ses som små lyserøde pletter, der forsvinder når man trykker på dem med en finger.
Det er især børn i alderen ½-3 år der for 3-dages-feber og de fleste inden de er fyldt 2 år. Man kan kun få sygdommen en gang i sit liv.
Høj feber giver naturligt en utrolig nattesøvn og hvis han har haft meget høj feber, kan det godt tænkes at han har drømt meget. Samtidig er han i separationsalderen og derfor naturligt mere tryghedssøgende end normalt, han har en motorisk uro, får rigtig mange indtryk i løbet af dagen som skal bearbejdes i søvne. Og derudover er han så også ved at få flere tænder på en gang ... han er faktisk lidt hårdt ramt og det er lidt synd for ham at det hele lige sker på en gang.
Sebastians natteroderi og opvågning med skrig tænker jeg derfor handler både om at han har været syg og at han lige nu gennemgår den udviklingsfase han gør og at han derudover sandsynligvis har smerter på grund af tænder. I skal dog være opmærksom på om han kan have en øreinfektion. Det kan gøre meget ondt at ligge ned, hvis han f.eks. har mellemørebetændelse ...
Det er fint at tilbyde ham en panodil til natten, hvis det giver lidt mere ro, men det bør ikke være nødvendigt i mere end et par nætter. Hvis han har så ondt at han dagligt har behov for panodil, så skal han undersøges og man er nødt til at finde ud af hvorfor. Smertestillende kan jo sløre andre symptomer og for meget smertestillende er også skadeligt. Det er derfor vigtigt at I ved, hvad I behandler ...:o)
Da han lige nu kan være vågen længe om natten, skal I naturligvis sikre jer at han ikke begynder at sove tilsvarende mere om dagen, så han pludselig får byttet rundt på nat og dag. Det er vigtigt at I fortsat har en god rytme, sørger for at han spiser og drikker hvad han skal dagen igennem, får sine to lure dagligt osv. svarende til hans alder.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske