Svar: Væske i ørerne - 9 mdr.

21. marts 2004

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Infektioner i ørerne kan ikke helt undgåes selv om man følger alle råd, og derfor vil stort set alle børn på et tidspunkt have væske i mellemøret, eller mellemørebetændelse. Det er især i de kolde og fugtige måneder at barnet er mest udsat og her er det vigtigt at holde barnets hoved, hals, hænder og fødder varme. Uldent undertøj bliver brugt af mange forældre og det kan være med til at holde barnet ekstra varmt.

Når man er indendøre er det vigitgt at undgå træk. Da barnet ofte befinder sig mest i gulvhøjde er det vigtigt at være opmærksom på at der ikke er kulde eller træk ved gulvet. Frisk luft er godt. Det er derfor en god idé at lufte ud dagligt.

Alt tøj der bliver fugtigt skal skiftes. Det vil sige våde strømper, eller en våd hagesmæk, skal skiftes hyppigt.

Når barnet er forkølet hjælper det ofte at sidde op i stedet for at ligge ned. Det kan derfor være en god idé at hæve hovedenden af sengen lidt op ved at lægge et par telfonbøger eller et ringbind under madrassen eller under sengebenene.

Med hensyn til bad, såer der ikke problemer med at bade barnet almindeligt. Hvis man går til babysvømning og banret har væske i ørerne, så vil det være en god idé at holde ...

Annonce

... en pause i en periode, eller i hvert fald at undgå dykning.

Har barnet feber skal det altid holdes hjemme.

Hvis man ryger er det meget vigtigt ikke at ryge i nærheden af barnet eller i de rum, hvor barnet opholder sig mest. Rygning bør i det hele taget foregå udendøre.

Et barn der har væske i mellemøret vil være lydmæssigt isoleret fra omverdene på den måde at almindelig tale høres som en hvisken. Det føles for banret som at have vat i ørerne. Nogle børn bliver derfor tavse og holder op md at tale så meget og andre børn bliver mere urolige og støjende fordi de ikke hører så godt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det vil altid være en god idé at tale direkte og skråt bagfra til barnet, ca. 15 cm fra øret, så hører barnet bedst. Ofte forsvinder væsken i mellemøret i løbet af et par måneder.

Jeg kender ikke Liadin - er du sikker på at du har skrevet rigtigt? Du skal naturligvis følge den ordination, som lægen har givet.

Ud fra ovenstående kan det naturligvis godt have noget med din drengs ører at gøre at han har ekstra brug for at have dig i nærheden i øjebliket. Det kan dog også være hans alder. Netop i 9 mdr´s alderen er han jo ved at 'frigøre' sig fra sin mor.

Rigtig god bedring med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder