Svar: Væske i ørerne - 9 mdr.
21. marts 2004
Alder:
9 mdr.
Infektioner i ørerne kan ikke helt undgåes selv om man følger alle råd, og derfor vil stort set alle børn på et tidspunkt have væske i mellemøret, eller mellemørebetændelse. Det er især i de kolde og fugtige måneder at barnet er mest udsat og her er det vigtigt at holde barnets hoved, hals, hænder og fødder varme. Uldent undertøj bliver brugt af mange forældre og det kan være med til at holde barnet ekstra varmt.
Når man er indendøre er det vigitgt at undgå træk. Da barnet ofte befinder sig mest i gulvhøjde er det vigtigt at være opmærksom på at der ikke er kulde eller træk ved gulvet. Frisk luft er godt. Det er derfor en god idé at lufte ud dagligt.
Alt tøj der bliver fugtigt skal skiftes. Det vil sige våde strømper, eller en våd hagesmæk, skal skiftes hyppigt.
Når barnet er forkølet hjælper det ofte at sidde op i stedet for at ligge ned. Det kan derfor være en god idé at hæve hovedenden af sengen lidt op ved at lægge et par telfonbøger eller et ringbind under madrassen eller under sengebenene.
Med hensyn til bad, såer der ikke problemer med at bade barnet almindeligt. Hvis man går til babysvømning og banret har væske i ørerne, så vil det være en god idé at holde en pause i en periode, eller i hvert fald at undgå dykning.
Har barnet feber skal det altid holdes hjemme.
Hvis man ryger er det meget vigtigt ikke at ryge i nærheden af barnet eller i de rum, hvor barnet opholder sig mest. Rygning bør i det hele taget foregå udendøre.
Et barn der har væske i mellemøret vil være lydmæssigt isoleret fra omverdene på den måde at almindelig tale høres som en hvisken. Det føles for banret som at have vat i ørerne. Nogle børn bliver derfor tavse og holder op md at tale så meget og andre børn bliver mere urolige og støjende fordi de ikke hører så godt.
Det vil altid være en god idé at tale direkte og skråt bagfra til barnet, ca. 15 cm fra øret, så hører barnet bedst. Ofte forsvinder væsken i mellemøret i løbet af et par måneder.
Jeg kender ikke Liadin - er du sikker på at du har skrevet rigtigt? Du skal naturligvis følge den ordination, som lægen har givet.
Ud fra ovenstående kan det naturligvis godt have noget med din drengs ører at gøre at han har ekstra brug for at have dig i nærheden i øjebliket. Det kan dog også være hans alder. Netop i 9 mdr´s alderen er han jo ved at 'frigøre' sig fra sin mor.
Rigtig god bedring med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske