Svar: Sove på maven - 5 måneder
24. marts 2024
Alder:
5 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt, at børn bliver lagt til at sove på ryggen. Sover baby på siden eller på maven, så er der stærkt øget risiko for vuggedød. Det er defor vigtigt, at du fortætter med at putte din datter på ryggen, som du gør nu:)
Det er dog helt normalt, at hun nu begynder at trille mere omkring, og Sundhedsstyrelsen skriver i deres pjece "Forebyg vuggedød - pjece til forældre":
"Når dit barn selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven."
Du fortæller, at din datter først lige er begyndt at trille omkring om dagen, og at du er usikker på, hvorvidt hun er i stand til at gøre det, når hun sover. Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, at du er ekstra opmærksom lige nu - og at du netop hjælper hende med stillingskift om natten, når du hører, at hun møffer omkring, og du netop selv er vågen.
Jeg vil også anbefale dig, at du lige nu aktivt hjælper hende med bevæge- og trillelege om dagen, så hendes evne til at trille omkring på egen hånd styrkes, og i løbet af kort tid, vil hun højst sandsynligt have knækket koden og vil således også selv kunne trille tilbage på ryggen om natten.
Sørg for at hun ligger på en fast madras, der går helt ud til kanten af sengen. Undgå at bruge hovedpude og undgå også løse tæpper, legetøj og lignende, som hun kan vikle sig ind i under søvn. Sørg også for at soveværelset ikke er for varmt, det er vigtigt, at hun kan komme af med varmen, og hun bør sove med en let babydyne, som hun kan sparke af, hvis hun får det for varmt.
Risikoen for vuggedød er størst de første 6 måneder, men man bør være opmærksom hele det første år, derfor er det rigtig godt du skriver og netop er opmærksom:)
Rigtig meget held og lykke :)
Og også god påske dig dig/jer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske