Svar: 8-årig kommer ind til mor og far om natten
15. februar 2024
Alder:
8 år, 7 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse :)
Når større børn vågner om natten og søger forældrenes soveværelse, så er det ofte, fordi de har ekstra behov for den tryghed og nærhed, som det giver at sove sammen med forældrene - og jeg har helt klart den holdning, at børn skal være trygge ved at sove.
Derfor er det rigtig godt, at I lader jeres datter søge jer, når hun vågner om natten. Når jeg læser jeres beskrivelse, så lyder det netop som om, at jeres datter netop søger trygheden. Vi er naturligt sociale væsener, og det er helt naturligt, hvis hun synes, at hun sover bedre i nærheden af jer. Når det så er sagt, så skal det naturligvis også fungere for jer, og den bedste løsning tænker jeg umiddelbart er, at I går tilbage til at have en madras på gulvet i soveværelset.
Jeg kan sagtens følge idéen med at have en madras på gulvet i hendes værelse. På den måde kan I lære hende at sove hele natten på eget værelse, og det kan derfor også være en løsning. Det kræver dog, at I bliver hos hende hele natten og ikke går derfra. I skal blive der, for at hun beroliges og betrygges, hver gang hun vågner. Så hun på denne måde lærer, at hun naturligt godt kan blive i egen seng hele natten. Det betyder naturligvis at madrassen, som I sover på, skal være god, så I også selv får jeres søvn. Denne løsning er også en mulighed, men jeg tænker, at I nok sover bedst i egen seng, og derfor er det dette, jeg som udgangspunkt foreslår:)
Jeg tænker, at I skal tale med hende om, at det er helt okay, at hun kommer ind til jer om natten, hvis hun vågner af en drøm eller synes, det er svært at sove videre. Men, at hun skal lægge sig på madrassen og ikke i dobbeltsengen. I kan sagtens tale med hende om, at vi alle har brug for sammenhængende søvn, og at I naturligt også har brug for jeres søvn. Så hun er velkommen i soveværelset - men på en madras på gulvet, for så sover I alle bedre. Det er helt okay at have nogle regler som dette:)
Derudover, så skal I naturligvis prøve at finde ud af, hvorfor hun vågner. I må meget gerne forsøge at afdække, om hun vågner af mareridt eller frygt for noget - hvis det er tilfældet, så skal I naturligvis være opmærksomme på hendes følelser, betrygge hende og hjælpe hende med at være rolig, eller løse de ting, som hun måske bekymrer sig omkring.
I nævner, at hun er en følsom pige, der kan komme i tanke om alverdens problemer og dårlige oplevelser - og det er her meget vigtigt, at I taler med hende om alle hendes tanker. I skal snakke dem igennem i løbet af dagen - og ikke før hun puttes til natten. Når I taler med hende om hendes bekymringer i løbet af dagen, så har hun mulighed for at få det bearbejdet lidt, så det ikke fylder for meget, før natten begynder. Det vil give en langt mere rolig og afslappet putning - og også mere rolig søvn.
I kan f.eks. sige: "Jeg er rigtig glad for, at du fortæller mig det. Det er helt normalt, at føle sig bekymret nogle gange". "Hvad er det præcist, du bekymrer dig omkring? Lad os tale om det sammen, så vi kan finde en måde at håndtere det sammen". "Du behøver ikke gå med dine bekymringer alene, jeg her her til at hjælpe dig". "Skal vi prøve at lave en plan sammen for, hvordan du kan håndtere det?. "Jeg elsker dig, og jeg er her for dig. Vi finder ud af det sammen".
Hvis hun bringer sine bekymringer op lige før sengetid, så skal I naturligvis lytte og berolige hende. Har I talt om det i løbet af dagen, så prøv at huske hende på det, I har aftalt og fortæl hende igen, at I er der og vil hjælpe hende. I må også gerne sige til hende, at I forstår hende, at I lytter osv. og at I kan tale videre om det i morgen. Så I forsøger at finde en balance mellem at anerkende hendes behov for at tale om bekymringerne, men samtidig holder fast i, at putterutinerne skal være hyggelige og rare. Hun skal tænke på noget rart, før hun falder i søvn.
I skal også være opmærksomme på, om hun klager over fysisk ubehag. Måske har hun ondt i maven, ondt i benene, ondt i hovedet eller lignende - som alt sammen kan forstyrre hendes søvn. Hvis hun ofte klager over smerter eller ubehag, så er det naturligvis vigtigt at få dette tjekket. Nogle børn har problemer med det, der kaldes rastløse ben/restless legs syndrom. De oplever stor uro i benene, især om aftenen og om natten, og det kan gøre, at de har svært ved at falde i søvn, og at de også bliver vækket af deres benuro om natten.
Der er også børn, som går i søvne - så nogle gange vågner hun måske, fordi der er tale om søvngængeri. Her skal I sikre jer, at hun ikke kan komme til skade undervejs - det skal være sikkert at gå fra eget værelse til soveværelset eller rundt i jeres hjem generelt, men hun må meget gerne gå ind og lægge sig på en madras i soveværelset.
Det er rigtig godt, at I holder fast i, at hun skal falde i søvn i egen seng på eget værelse. Det er vigtigt, at hun starter der, fordi det naturligt vil gøre, at hun så også lærer at sove hele natten på eget værelse på sigt.
Det er generelt også rigtig godt at opretholde den normale rutine så meget som muligt, fordi det giver stabilitet og tryghed. Det vil sige, at selvom I er alene, så kan det være en god idé at holde fast i, at hun stadig sover på eget værelse, men naturligt kan komme ind til jer, når og hvis hun vågner.
Men, når det så er sagt - hvis hun har brug for ekstra tryghed eller svært ved at sove alene, så synes jeg også, at det skal være helt okay, at man en gang imellem lader hende være i soveværelset og naturligt udnytter muligheden for at give lidt ekstra nærvær og kontakt - det er her dog vigtigt, at I sætter ord på, at det er en undtagelse, og fordi I den dag har mulighed for at hygge lidt ekstra. Ligesom jeg tænker, at hvis hun ikke selv foreslår det, så behøver I ikke nævne muligheden. Hvis hun af sig selv går ud fra, at hun skal sove på eget værelse, så put hende der. Spørger hun, om hun må sove hos jer, fordi lillebror ikke er der, så kan I sagtens lave en aftale om, at det må hun gerne, det er super hyggeligt, men i morgen skal hun sove i egen seng igen.
Det at sove på eget værelse er naturligt en proces, og det vil ofte være nødvendigt at tilpasse sig barnets behov og følelser undervejs. Det er her rigtig vigtigt, at I kommunikerer med jeres datter, lytter til hende og de bekymringer, hun måske giver udtryk for osv. Det er vigtigt, at I gør hende tryg ved at sove - og hvis det lige nu betyder en madras på gulvet i soveværelse, så er det helt okay. Behovet for at ligge på en madras i soveværelset går ofte i sig selv stille og roligt.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske