Svar: Putning af far
4. januar 2024
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng, det I oplever og alle jeres tanker. Velkommen til - og selvfølgelig stort tillykke med, at I venter en lillesøster:) Jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker retur:)
Det er helt rigtigt set, at jeres dreng sandsynligvis søger mor ekstra meget netop nu. Han mærker forandringerne, at jeres hverdag stille og roligt ændrer sig, og graviditeten gør naturligt, at mor ikke længere løfter ham op på samme måde som tidligere, pladsen på skødet bliver mere og mere trang, I (og andre) taler om babyen, som kommer, at han skal være storebror osv. og I forventer naturligt også mere selvhjulpenhed af ham - måske ikke bevidst, men i hverdagen vil han naturligt føle, at der er flere ting, som han skal kunne selv.
Det gør ham naturligt usikker, og derfor søger han mor mere og mere. Det betyder ikke, at far ikke også kan bruges, og det betyder bestemt heller ikke, at far ikke stadig skal gøre alt det far kan - f.eks. også putte - men det er vigtigt at anerkende jeres drengs behov for mor og behov for at mærke, at mor stadig er der for ham, selvom der er en lillesøster i maven.
Man skal, som I også har gjort, naturligvis overveje om han skal have lov til at sove i soveværelset. Det er dette, som han tydeligt beder om, og det vil naturligt give ham en del tryghed. Det betyder ikke, at han skal sove i smørhullet i dobbeltsengen, men i stedet måske på en madras på gulvet. Udfordringen er, at det kræver noget ekstra plads, hvis begge børn skal kunne være i soveværelset, når lillesøster kommer. Samtidig lyder det som om, at det forstyrrer jer alle en del at sove sammen, og så er det også sådan, at hvis han vænnes til at sove i soveværelset nu, så går der rigtig lang tid, før han kommer tilbage på eget værelse. Han er en meget bevidst lille dreng, og han vil naturligt føle sig ekstra afvist, hvis han bliver sendt ud af soveværelset, og lillesøster må sove der...
Jeg forstår derfor godt jeres behov for, at jeres dreng lærer at sove i egen seng på eget værelse nu - han har også kunnet det før, så det kan han naturligvis stadig godt lære, og jeg tænker derfor, at det er denne løsning, som I skal gå med:)
Det er rigtig fint med den åbne seng. Det signalerer, at han kan stige ud af sengen og søge jer, hvis han har behov for det, og det er vigtigt for ham at vide, at dette er en mulighed. En åben seng giver også mulighed for, at I bedre kan sidde hos ham, være der for ham, når han skal sove. Samtidig kan tremmesengen stille og roligt overgå til lillesøster, og her er det godt, at han er vænnet fra sin tremmeseng, da det ellers kan være svært at "forære den væk":)
Det er vigtigt, at han har en lille natlampe, gerne med beroligende gullig/orange belysning. En lampe gør, at han kan orientere sig på værelset, og at han igen kan finde døren, hvis han vågner af en drøm. Mange børn vil, når de er omkring 2.5-3 år gamle også begynde at blive bange for mørke, de bryder sig ikke om lukkede rum osv. Og her er natlampen vigtig til at give ro. Det kan være en god idé med en natlampe, som har lysdæmper, så I har lys nok til at kunne læse godnathistorie, når han puttes, men så I efter godnatlæsning dæmper lyset, så han bedre kan falde i søvn.
Det er vigtigt, at han også har en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller lignende. Det kan være en bamse, som han allerede har, kender og bruger, men det kan også være en af mors aflagte t-shirts. Den må gerne dufte af mor :) Den kan være dejlig at putte sig med, når far putter ham, fordi den gør, at mor så på en eller anden måde alligevel er der, og på den måde er lidt med i putningen.
Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at mor også er med til at sige godnat og også kommer ind på værelset, kysser, putter dynen om jeres dreng osv. Det er vigtigt, at jeres dreng ikke oplever, at mor ikke vil ham, og hvis han ligger og græder i en halv time, fordi han savner mor - og mor så ikke kommer, når han ved at mor sidder i stuen - så kan han naturligt godt føle, at mor afviser ham. Derfor er det vigtigt, at mor også siger godnat, selvom far putter.
Det betyder, at I f.eks. kan sige "nu putter far dig, mor kommer og kysser godnat, når historien er læst" eller lignende. På den måde kan I begge bakke om om, at far sagtens kan putte, men anerkender samtidig behovet for mor.
Det skal naturligt ikke tage 1-2 timer at putte ham om aftenen og det første I skal sikre jer er, at han ikke powernapper på vej hjem fra vuggestue. Hvis han nogle gange når at falde lidt hen på turen hjem, så kan denne lille lur "æde" af nattesøvnen og være forklaringen på, hvorfor han har så svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen.
I skal regne med, at han har brug for ca. 12-12.5 times søvn i døgnet nu, og det betyder, at hvis han står op kl. 6.30, og sover 1.5 (måske nogle gange 2) timer til middag, så skal han puttes ca. 19.30-20, hvilket også lyder til at være det I forsøger.
Det er super godt med karbadet. Her skal I dog være opmærksomme på, at det helst skal ligge en times tid før putning for at have beroligende effekt. Det er derfor vigtigt, at han ikke går direkte fra badet til sengen, da det så kan virke modsat og faktisk virke lidt mere opkvikkende.
Det er også en god idé at afslutte badet med lidt massage, f.eks. smøre hans ben ind i lidt creme eller olie, så I hjælper ham med at afslappe sine muskler og evt. spændinger i kroppen. I kan også meget fint lave lidt øvelser med ham, hvor I trykker blidt på hele kroppen netop for at få ham til at slappe helt af. Ud over, at det kan hjælpe ham med at koble fra, så vil det også give ham en følelse af, at I er der for ham, prioriterer ham. Det vil give fysisk kontakt, som naturligt vil hjælpe til ro. Ligesom det f.eks. vil øge hans ordforråd og også styrke hans kropsfornemmelse. I kan give massage og lave afslapningsøvelser imens han ligger i sin seng, så han ikke oplever, at han efter ro i kroppen behøver rejse sig for at gå på værelset.
Når far putter - og mor har været inde og sige godnat - så er det vigtigt, at far stadig beroliger og betrygger. Det er naturligt både hårdt og udfordrende for far, når jeres dreng græder efter mor, for der er jo ingen tvivl om at far elsker jeres dreng meget højt og der er ikke noget han hellere vil end at putningen skal lykkes på en rar måde. Det er dog vigtigt at vise forståelse og empati, og rumme jeres drengs følelser. I en sådan situation kan far f.eks. sige:
- "Jeg forstår godt, at du gerne vil være sammen med mor lige nu. Det er helt okay, at du savner hende".
- "Jeg ved, det er svært for dig, men far er her, jeg passer på dig. Vi kan lave det til en hyggelig tid sammen".
- "Det er okay at være ked af det, når du savner mor. Far er her, jeg trøster dig og gør det rart for dig".
- "Selvom du savner mor, kan vi to lave vores eget hyggelige putteritual sammen. Hvad vil du gerne gøre, for at det bliver lidt sjovere?"
- "Jeg elsker at putte med dig, og jeg forstår godt, at du gerne vil have mor. Hvad kan vi gøre for at det bliver mere hyggeligt for dig?"
Så far anerkender behovet for mor, viser tålmodighed, lytter osv. men også holder fast i at far også sagtens kan putte, far kan også give ham en tryg og kærlig putteoplevelse. At inddrage ham lidt i beslutningen om, hvordan det kan gøres hyggeligt sammen med far, vil også kunne hjælpe jeres dreng med at acceptere, at far naturligt også kan bruges:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske