Svar: Vuggedød og sovestilling
20. december 2023
Alder:
0 mdr.
Kære farmor
Tak for dit brev og stort tillykke med, at du er blevet farmor, hvor er det bare dejligt - jeg kan godt forstå, at du er glad, og du skal endelig nyde det:)
- Og hvor er det godt, at din svigerdatter har sagt, at du skal skrive til mig. Der sker hele tiden ændringer, og nye anbefalinger kommer til, og jeg vil naturligvis meget gerne svare:)
Anbefalingerne for børns sovestilling har ændret sig igennem tiden, og ændringerne er baseret på forskningsresultater og evidens omkring pludselig spædbarnsdød (vuggedød).
I 1970'erne og 1980'erne blev det i Danmark og mange andre steder anbefalet, at spædbørn skulle sove på maven. Det skulle reducere risikoen for kvalme og opkastning og dermed forebygge vuggedød. Derefter blev anbefalingen, at spædbarnet skulle sove på siden, og i 1991 kom anbefalingen om, at spædbørn bør sove på ryggen, da dette er den sikreste sovestilling for at forebygge pludselig uventet spædbarnsdød.
Anbefalingen om at sove på ryggen har gjort en meget stor forskel. I følge Sundhedsstyrelsen så er antallet af børn, der dør uventet under søvn, faldet fra ca. 120 børn om året til omkring 5 børn eller derunder om året, som følge af de ændrede anbefalinger.
Der gælder især 3 råd, som er vigtige at følge for at forebygge vuggedød:
- Læg altid spædbarnet til at sove på ryggen
- Undgå rygning
- Undgå at barnet får det for varmt under søvn
Derudover, så anbefales det f.eks. også, at man husker at dreje barnets hoved skiftevis til venstre og højre side, når barnet sover, så man undgår lejringsbetinget fladhed eller skævhed af kraniet. Spædbørn kan få skæv hovedfacon og fladt baghoved, hvis de ligger meget på ryggen, eller hvis de altid ligger og kikker til samme side.
Sundhedsstyrelsen har lavet nogle meget fine retningslinjer, dem kan du finde i Sundhedsstyrelsens Pjece til forældre: "Forebyg vuggedød - og undgå skæv hovedfacon og fladt baghoved".
Jeg håber, at du kan bruge dette svar lidt videre - rigtig god jul til jer og det lille nye familiemedlem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske