Svar: 8 måneder - søvn

5. december 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære forældre

Tak for jeres brev og alle jeres tanker, det er rigtig fint, at I skriver igen:)

Jeres dreng er i separationsfasen, det er defor han om dagen viser ekstra stor morglæde i øjeblikket :) Og han vil derfor også have en stor uro, både motorisk og mentalt, når han skal sove.

Det er svært for ham at finde fysisk ro: Det, at han bevæger sig så meget omkring, som han gør, giver ham en stor uro i kroppen, og derfor hjælper det ham, når I holder ham og, som I selv skriver, "har et fast greb om ham", når han skal sove.

Det er svært for ham at finde mental ro: Han oplever verden større nu, bevæger sig mere omkring, er mere og mere bevidst og får mange flere stimuli hele dagen igennem, og det gør det ekstra svær for ham at koble fra. Det er svært at slippe dagen, svært at koble fra, og finde den ro der skal til, for at han kan sove. Derfor søger han jeres nærhed og tryghed ekstra meget, han har ekstra brug for at mærke jer, når han skal sove.

Og disse ting påvirker også selve natten. Han får sig lagt i stillinger om natten, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han lægger sig op i kravlestilling, kan ligge på alle fire og rokke frem og tilbage, græder eller klynker frustreret, får sig måske skubbet helt ud i kanten af sengen og ligger og banker hovedet ind i sengegavlen. Han drømmer også meget, fordi alt hvad han oplever, skal bearbejdes i drømme. Derfor vil han både kunne småpludre, græde, klynke, smile, grine... i søvne. Netop fordi drømmeaktiviteten er ekstra stor.

Det hjælper ham til ro, når han vugges i jeres arme, og når han mærker jer tæt på. Derfor er det helt naturligt og vigtigt, at I giver ham denne nærhed - og netop op-ned-metoden, som I bruger, vil ofte være god i denne alder. Fordi den på en gang giver ham den ekstra nærhed, men samtidig også lærer ham, at falde i søvn i egen seng og forbinde egen seng med stedet, hvor han skal sove. Og det lyder som om, at det fungerer - efter ca. 4 gange op-ned, så falder han ofte i søvn uden for meget gråd eller ulykkelighed. Det er fint, det lyder som om, at det virker langt bedre, end at mor skal lægge sig med ham og amme ham, så gør det, som virker:)

Det er også rigtig godt, hvis I om natten kan hjælpe ham med stillingsskift - med at blive lagt ned igen, få dynen på, som han har sparket af osv. Når han drømmer, er det også rigtig godt, at lægge en beroligende hånd over på ham, så han kan mærke, at I stadig er der, og I på den måde kan berolige og betrygge og lulle ham videre ind i søvnen. Det er helt naturligt, at han på den måde har brug for jeres hjælp lige nu, hvor der udviklingsmæssigt sker så meget. Men, det som lyder tll at være jeres udfordring er vugning - altså afhængigheden af bevægelse, hvor han skal op i jeres arme. Det lyder som om, at han begynder at have mere og mere brug for at komme op i jeres favn og blive vugget for at kunne sove, og det er naturligt uhensigtsmæssigt i længden.

Derfor er det en god idé, hvis I nu kunne forsøge at vugge ham gradvist mindre og mindre. Så han stille og roligt lærer, at han ikke behøver være i konstant bevægelse for at sove.

Hvordan gør I nu? Går I rundt med ham i armene? I givet fald kunne det være en idé, at I sætter jer ned, stadig holder ham i jeres arme, vugger ham stille, men stopper med at gå rundt. En løsning er nogle gange en gyngestol - måske har I noget familie, der kan låne jer en gyngestol, måske kan I finde en billig gyngestol brugt, som I kan sætte jer i om aftenen og på den måde stadig vugge ham, men hvor det er mindre belastende for jer, og hvor I gradvist kan trappe ud af vugning.

I må gerne forsøge at gøre det sådan, at når han er stille i jeres arme, så holder I ham stille. Giver han lyd fra sig, så vugger i ham lidt og siger f.eks. "ssh-ssh", "ssåå-ssåå" eller lignende imens. Når han atter er stille, så holder I ham igen stille. Det er kun, når han giver lyd, at I vugger, ellers holder I ham stille. På den måde kan han lære, at han ikke behøver være i konstant bevægelse for at sove. Samtidig vil de beroligende ord stille og roligt kunne ...

Annonce

... overtage bevægelsen, så I ikke behøver vugge, men kan sige "ssh" i stedet, og på den måde med jeres lyde hjælpe ham videre ind i søvnen:)

Behovet for at blive holdt, som jeres arme og faste greb giver ham, kan skabes på en anden måde. I fortæller, at han sover rigtig godt i barnevogn/klapvogn om dagen. Sover han i en sovepose der? I kunne overveje, om en sovepose kunne hjælpe ham om natten. Hvis han puttes i en sådan om dagen, så kender han den allerede, er tryg ved den og forbinder den med søvn. Samtidig vil en sovepose give ham følelsen af at være holdt, men det vil være uden for jeres arme og dermed lettere at flytte ham fra favn og ned i egen seng, fordi han i soveposen stadig vil føle sig holdt.

Hvis man bruger en sovepose indendøre, skal man naturligvis sikre sig, at det ikke bliver for varmt, og I skal derfor regulere temperaturen i soveværelset, ligesom han måske har brug for en tyndere natdragt eller måske kun et enkelt lag nattøj. Alt afhængig af, hvad han normalt sover i:)

Derudover så skal I også se på hele dagens rytme, og hvor meget, og hvornår han sover i løbet af dagen. I skal regne med, at han har brug for ca. 14 timers søvn i døgnet. Og det kan f.eks. være fordelt sådan, at han sover to lure dagligt, som tilsammen varer ca. 3 timer, og om natten skal han sove ca. 11 timer f.eks. fra kl 20 til 07. Hvis han sover længere lure om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere og modsat:)

Med til dagsrytmen hører også måltiderne. Er han begyndt gerne at ville spise mere selv og lukke munden for skeen? Det må han gerne, men det stiller naturligt ekstra krav - for det kræver stor koncentration og dygtighed at kunne tage maden, spise og bearbejde den i munden, synke osv. Og han vil meget let kunne blive for træt, før han egentlig har fået mad nok i maven. Derfor er det godt, hvis I kan supplere med lidt på en ske ved siden af mad i stykker og mad i hånden, ligesom det vil være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød nu, hvor han er blevet 8 måneder gammel.

Jeg vil derudover anbefale, at I en periode også forsøger at indføre et bad om aftenen. Badet bør ligge ca. en time før putning, og det bør afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med creme, få lidt massage osv. Det vil hjælpe ham med at finde fysisk ro, når han skal sove. Og efter badet tilbydes han så en godnatgrød før sengetid.

Det vil sige, at en aftenrytme f.eks. kunne se således ud:

Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, der skal være mad i stykker, små hapsere og større stykker og gerne suppleret med mos. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får nattøj på osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30, evt. sammen med lidt lun mme af en kop. Han må dog også gerne få vand. Og får herefter børstet tænder, hvis han har tænder.

Ammes og puttes til natten 19.45-20. Det er fint, som I gør det nu.

Sen aften 23: Ammes igen og sover herefter videre til næste morgen, hvor dagen nu stille og roligt begynder med morgengrød og amningen trappes ud/springes over:)

I kan naturligvis også overveje, om det er tid til at han skal på eget værelse. Hvis det betyder, at I skal løbe frem og tilbage hele natten, så er det ikke nogen god idé, men nogle gange kan man godt komme til at forstyrre hinanden for meget. Da jeres dreng har så mange natlige lyde og så stor uro i kroppen, så vil dette for det første vække jer, og samtidig er det helt naturligt, at I om natten gerne vil hjælpe ham. Men i og med, at det ofte sker i søvne, så er det ikke sikkert, at han altid har brug for hjælp. Og hvis han ligger i eget værelse, så kan det nogle gange betyde, at han selv finder videre i søvnen.

Andre gange fungerer det dog bedre, at man er ved siden af og hurtigt kan hjælpe videre, fordi alle ellers ender med at vågne for meget op,og er han først blevet for vågen er det svært at få ham videre i søvnen; men det er en overvejelse, som man er nødt til at have:)

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor