Svar: Skal man vække en syvsover?
5. december 2023
Alder:
20 mdr.
Kære mor til H
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er begyndt at sove så godt, og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer. Han lyder til selv at styre sin søvn, han vågner af sig selv, viser fine træthedsignaler og puttes, når han er parat til at sove, og han falder fint og hurtigt i søvn. Det er ligesom, det skal være:)
Gennemsnitligt har jeres søn behov for 13-13.5 times søvn i døgnet. Jeres dreng sover ca. 11-11.5 time om natten fra kl. 19.30 til 6.30-7 og så sover han ofte 2-2.5 time til middag. Samlet set får han altså præcis den mængde søvn, som han har behov for:) Og det lyder også som om, at kvaliteten af hans søvn er rigtig god. Du fortæller i hvert fald, at han virker til at have godt med overskud, han leger, spiser fint, laver sjov osv. De små frustrationer, som kommer, hører naturligt alderen til, og det er også helt naturligt, at han i løbet af dagen bliver ekstra træt, og at I her kan mærke, at hans batterier er ved at være afladt;)
Det, I skal være opmærksomme på er, at der stadig godt må være en vis balance mellem hans dagssøvn og nattesøvn. Og lige nu lyder balancen til at være omkring 11 timers nattesøvn og 2-2.5 timers middagslur, hvilket er helt perfekt. Hvis han begynder at sove meget længere om natten, så vil hans middagslur naturligt blive kortere, og det er ikke nødvendigvis en god idé - hvis han pludselig kun sover 1-1.5 time om dagen, så kan eftermiddagen godt blive for lang for ham, og overskuddet mindre. Samtidig vil dagsøvnen give ham noget ekstra, som nattesøvnen ikke giver ham, og derfor er det vigtigt, at holde fast i den gode middagslur.
Det er altså bedre, at han sover 11 timer om natten og 2 timer til middag, end at han sover 12 timer om natten og kun 1 time til middag, med den alder han har:)
Det betyder derfor også, at det kan være en god idé ikke at lade ham sove for længe om morgenen, også selvom det er hyggeligt f.eks. i weekenden. Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen, og jeg vil derfor foreslå jer, at I vækker ham senest kl. 07-7.15, hvis han ikke vågner af sig selv. For hvis han pludselig sover til kl. 08, så vil han sandsynligvis sove mindre til middag, og det kan være med til at ødelægge den nu rigtig gode rytme.
Sker det en enkelt gang eller to, at han sover det længere om morgenen, så er det naturligvis helt okay, det kan jo være rigtig dejligt nu i forbindelse med f.eks. jul og nytår - men generelt er det en god idé at holde fast i stå op tidspunktet, så han stadig kan få en god lang middagslur midt på dagen og alt det gode, som denne søvn giver ham:)
Hvis han en dag har sovet ekstra længe om morgenen, og middagsluren derfor bliver det kortere, så vil han sandsynligvis have behov for at blive puttet tidligere om aftenen - og så gør du naturligvis dette. Det er helt okay på denne måde at være lidt fleksibel i forhold til hans behov og de signaler, som han sender. Men ellers lyder det meget fint med hans dagsrytme og de tidspunkter, som du beskriver. Han får sit behov rigtig fint dækket på denne måde og lyder til at trives rigtig godt. Og I trives også rigtig godt med det, hvilket jo også er super vigtigt:)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske