Svar: Skal man vække en syvsover?

5. december 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Kære mor til H

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er begyndt at sove så godt, og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer. Han lyder til selv at styre sin søvn, han vågner af sig selv, viser fine træthedsignaler og puttes, når han er parat til at sove, og han falder fint og hurtigt i søvn. Det er ligesom, det skal være:)

Gennemsnitligt har jeres søn behov for 13-13.5 times søvn i døgnet. Jeres dreng sover ca. 11-11.5 time om natten fra kl. 19.30 til 6.30-7 og så sover han ofte 2-2.5 time til middag. Samlet set får han altså præcis den mængde søvn, som han har behov for:) Og det lyder også som om, at kvaliteten af hans søvn er rigtig god. Du fortæller i hvert fald, at han virker til at have godt med overskud, han leger, spiser fint, laver sjov osv. De små frustrationer, som kommer, hører naturligt alderen til, og det er også helt naturligt, at han i løbet af dagen bliver ekstra træt, og at I her kan mærke, at hans batterier er ved at være afladt;)

Det, I skal være opmærksomme på er, at der stadig godt må være en vis balance mellem hans dagssøvn og nattesøvn. Og lige nu lyder balancen til at være omkring 11 timers nattesøvn og 2-2.5 timers middagslur, hvilket er helt perfekt. Hvis han begynder at sove meget længere om natten, så vil hans middagslur naturligt blive kortere, og det er ikke nødvendigvis en god idé - hvis han pludselig kun sover 1-1.5 time om dagen, så kan eftermiddagen godt blive for lang for ham, og overskuddet mindre. Samtidig vil dagsøvnen give ham noget ekstra, som nattesøvnen ikke giver ham, og derfor er det vigtigt, at holde fast i den ...

Annonce

... gode middagslur.

Det er altså bedre, at han sover 11 timer om natten og 2 timer til middag, end at han sover 12 timer om natten og kun 1 time til middag, med den alder han har:)

Det betyder derfor også, at det kan være en god idé ikke at lade ham sove for længe om morgenen, også selvom det er hyggeligt f.eks. i weekenden. Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen, og jeg vil derfor foreslå jer, at I vækker ham senest kl. 07-7.15, hvis han ikke vågner af sig selv. For hvis han pludselig sover til kl. 08, så vil han sandsynligvis sove mindre til middag, og det kan være med til at ødelægge den nu rigtig gode rytme.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sker det en enkelt gang eller to, at han sover det længere om morgenen, så er det naturligvis helt okay, det kan jo være rigtig dejligt nu i forbindelse med f.eks. jul og nytår - men generelt er det en god idé at holde fast i stå op tidspunktet, så han stadig kan få en god lang middagslur midt på dagen og alt det gode, som denne søvn giver ham:)

Hvis han en dag har sovet ekstra længe om morgenen, og middagsluren derfor bliver det kortere, så vil han sandsynligvis have behov for at blive puttet tidligere om aftenen - og så gør du naturligvis dette. Det er helt okay på denne måde at være lidt fleksibel i forhold til hans behov og de signaler, som han sender. Men ellers lyder det meget fint med hans dagsrytme og de tidspunkter, som du beskriver. Han får sit behov rigtig fint dækket på denne måde og lyder til at trives rigtig godt. Og I trives også rigtig godt med det, hvilket jo også er super vigtigt:)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor