Svar: Far på barsel, ammende mor på arbejde, nye sovevaner
30. november 2023
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres dreng, hans udvikling og alle dine tanker:) Og hvor dejligt, at far nu skal i gang med barsel - det lyder skønt at starte barsel i julemåneden, der er masser at kikke på, og oplevelser at dele, når man skal trille af sted med barnevogn/klapvogn i løbet af dagen:)
Jeg vil meget gerne svare på dine spørgsmål og vil besvare dem i den rækkefølge de stilles, sådan kommer vi vist bedst rundt om det hele:)
Ad 1: De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives godt med 4 mælkemåltider dagligt, og jeg anbefaler ofte, at de ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det kan dog sagtens være, at jeres dreng kan springe mælken over før middagsluren.
Der er dog noget beroligende ved at få lidt lun mælk, før han skal sove. Og da far skal overtage barsel og indføre nye rutiner, så synes jeg, at I skal overveje, hvad der kan fungere for far og søn. Har I overvejet eller forsøgt med flaske? Der er jo den mulighed, at far tilbyder en flaske med mælk før middagsluren. På den måde kan jeres drengs ammerutiner til dels bibeholdes, forskellen vil ikke være så stor fra det, han er vant til, og det kan gøre det lettere for far at putte.
Der er også den mulighed, at far giver lidt lun modermælkserstatning af en kop før putning, hvis flasken ikke fungerer. Og så ja - naturligvis giver vand, hvis I ønsker dette. Mælkebehovet kan godt stilles via dig, især hvis du i overgangsperioden vælger at amme om eftermiddagen, når du kommer hjem fra arbejde.
De fleste børn vil trives med 3 mælkemåltider i 8-9 måneders alderen - her anbefaler jeg normalt, at man fjerner mælken tidlig morgen. Det giver bedre plads til anden mad i maven fra morgenstunden, og så er det naturligt rart at kunne sove igennem om natten. De tre mælkemåltider kan dog også godt ligge aften, sen aften og tidlig morgen, hvis det viser sig at være løsningen, som fungerer bedst.
Ad 2) Som jeg læser dit brev, så er det meningen, at jeres dreng skal sove i egen seng i soveværelset - han skal ikke på eget værelse? Hvis planen er at få ham på eget værelse, så kan I godt gøre dette nu. Hvis planen er, at han skal sove i egen seng i soveværelset, så er det rigtig fint at lade ham blive puttet direkte i egen seng om aftenen.
Da jeres dreng er vant til at blive ammet, og amning er en naturlig del af putningen om aftenen, så tænker jeg umiddelbart, at du skal bibeholde amningen om aftenen. Det vil være rigtig rart for jeres dreng, at han får brystet, fordi det er genkendeligt og trygt for ham, og samtidig har I været adskilt om dagen, så brystet og den ekstra nærhed, kan have stor betydning før putning til natten.
Jeg vil anbefale, at du ammer ham i soveværelset ved siden af tremmesengen, og at det er dig, som putter ham over i egen seng efter amning. Du kan naturligvis godt forsøge at amme i stuen, og derefter give ham over til far. Og hvis I gerne vil have far til at putte om aftenen, så kan denne metode godt forsøges. Men, det at skulle sove er altid forbundet med adskillelse fra forældrene, og hvis man giver mælk et sted, og putter barnet et andet sted, så kan det at skulle puttes godt forstærke følelsen af, at nu stopper det hyggelige og rare, og i stedet starter den forfærdelige separation. Samtidig er jeres dreng rigtig godt igang motorisk, og rent fysisk igang med at separere sig fra jer, hvilket godt kan forstærke hans behov for ekstra nærhed og tæt kontakt.
Med mindre du arbejder om aftenen, og far derfor er nødt til at kunne putte til natten, så vil jeg altså anbefale, at det er dig, der putter ham om aftenen, og at du ammer ham ved siden af tremmesengen. Alternativet kan far også give en flaske, så amningen om aftenen erstattes på denne måde, og jeres dreng naturligt får varm mælk at sove på, som han er vant til. Fordelen ved flaske er, ud over at far kan give den, at flasken kan gives i tremmesengen, så jeres dreng kan puttes i sin seng, få sin flaske med lun mælk og falde i søvn, hvor han ligger. Så han ikke oplever at skulle flyttes i forbindelse med putning, hvilket også kan være meget trygt og rart for ham - og man undgår det du nævner, at man vil vågne for meget op, hvis han oplever at blive flyttet.
Hvis I vælger at forsøge med en flaske direkte i sengen, så bør hans hovedgærde eleveres lidt:) Det er dog ikke sikkert, at jeres dreng vil acceptere en flaske, med den alder han har, og det lyder også som om, at du er glad for at amme. Det er dog en helt reel overvejelse, som flere og flere familier er nødt til at have, nu hvor så mange fædre holder barsel:)
Du behøver ikke vække ham kl. 23, for at amme ham der, hvis han sover godt. Du må gerne lade ham vågne af sig selv og så amme ham, når han selv viser behov. Hvis han først melder sig kl 24, så er der større sandsynlighed for, at han begynder at kunne undvære den tidlige morgenamning, det er dog naturligt, at han stadig har brug for denne med den alder han har.
Du kan dog også vælge at tage ham op, før du selv går i seng. Du behøver ofte ikke vække ham, men kan blot lægge ham til brystet, hvor han så vil spise mere eller mindre i søvn. Og derefter kan du så putte ham tilbage i egen seng igen. På den måde kan du undgå at blive vækket en time efter, at du er faldet i søvn og ofte sover godt. Nogle børn spiser bedst sen aften, hvis de får lov at vågne af sig selv, andre trives godt med at blive lagt til og spise i søvne. Det er forskelligt, hvordan det fungerer bedst, og der er ingen faste regler her.
Jeg tænker, at du umiddelbart godt kan blive i soveværelset, du behøver ikke sove et andet sted om natten, og far må gerne give sut, lægge en beroligende hånd på jeres dreng osv. og på den måde hjælpe ham med at komme videre netop med nærhed, kærtegn, sut - og uden bryst. Det kan være en god idé, at du og far bytter plads, men det kommer helt an på, hvordan du fornemmer, at jeres dreng bedst vil kunne finde ro. Hvis det er mors arm, hoved osv. jeres dreng har brug for, for at kunne sove igennem om natten, så er det helt okay, at det er dig, som hjælper med denne nærhed - det betyder jo ikke, at du også skal amme. Det er vigtigt, at du sover med en t-shirt eller lignende, så jeres dreng ikke kan finde brystet selv om natten.
Men, hvis I føler, at det vil fungere, hvis I bytter plads, så er det også helt fint:) Og hvis du tænker, at du sover langt bedre, hvis du sover i stuen, og at du har brug for at denne søvn for at kunne være på arbejde, så er det naturligvis også en god prioritering. Så kan du amme jeres dreng kl. 23 og derefter sove i stuen. Alternativet er igen, at far giver en drømmeflaske sen aften, så du kan gå tidligere i seng og lade far tage over hele natten...
Ad 3) Og ja, det kan også være en god idé, hvis tremmesengen kan kobles til dobbeltsengen, så jeres dreng kan blive puttet i egen seng, men så du eller far naturligt kan lægge en beroligende hånd over på ham. Det kan også være, at jeres dreng vil kravle ud af sin seng og putte sig ind til jer - og det må han naturligvis meget gerne. Det er helt okay, hvis han på denne måde søger ekstra nærhed. Men - I skal naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt!
Ad 4)Jeg tænker umiddelbart, at far kan bruge barnevogn eller klapvogn, som det passer bedst. De to skal naturligt have skabt nogle nye rutiner, og at indføre en ny kørepose og en ny måde at falde i søvn på om dagen, vil være rigtigt fint. Far vil ikke bruge bæreselen, og hele situationen vil naturligt være en anden. Så far skal gøre det, som han umiddelbart føler vil fungere bedst for både ham og jeres dreng. Selvom I skifter til tremmeseng om aftenen, så kan han godt lære også at sove i en anden vogn om dagen. Det nære, det genkendelige er dog vigtigt, altså at måden han puttes på ligner sig selv - bleskift, nattøj, puttes i sovedragt, får bryst/flaske/lun mælk, måske har han en puttekanin, putteklud eller lignende, sutten - evt. koblet til en klud. Jo mere genkendelighed der trods alt er, jo bedre vil det være:)
Ad 5) Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, og hvor mor ikke er hjemme i løbet af dagen, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre indtil ca. 07, hvor dagen begynder
Morgen 8: Havregrød, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddag 9.30: Lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og måske små bidder af en bolle med lidt smør, hvis han virker parat til at dette allerede nu. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover som nu 1.5-2 timer
Frokost 12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, eller f.eks. med små rugbrødshapser med leverpostej eller anden smørbart pålæg. Hvis han virker parat, må han meget gerne få det. Vand af kop.
Tilbydes en flaske med mme, eller tilbydes f.eks. lidt moset banan og mme af en kop, som fast del af sit putteritual. Puttes til middagslur ca. kl. 14-14.30 som nu.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Har måske en overgang brug for en kort amning, når mor kommer hjem fra arbejde, men stille og roligt vil mellemmåltidet erstatte amningen her.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Der skal være moset mad og også mad i stykker, som han kan sidde med i hånden. en variation af kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften ca. 23: Ammes og sover videre
Jeres dreng må spise stort set det samme, som I andre, og det er rigtig godt, hvis maden kan tage udgangspunkt i familiemaden. I må også meget gerne bruge rester fra aftensmaden til frokost næste dag. Har I f.eks. fået ovnbagt laks, rødspættefileter, fiskefrikadeller, almindelige frikadeller, pasta med kødsovs og lignende, så må han meget gerne spise med af dette og suppleres med grøntsager osv. ved siden af. Hvad I nu kan tænkes at spise:)
Hvis han virker parat til små brødhapser, så må I gerne give ham dette. Det skal være brød uden kerner og i så små stykker, at han kan bearbejde dem i munden. Det er godt med f.eks. leverpostej, eller f.eks. torskerognspostej. I kan også sagtens bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. Han må også gerne få lidt hård kogt æg eller f.eks. lidt ost.
Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring det hele :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - også med start på arbejde og far på barsel:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske