Svar: Samsovning dobbeltseng?
24. november 2023
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som en god idé at holde pause med skemaden. Der er tid nok, og det er helt fint at give begge piger lidt tid endnu. Da F. har vist interesse for at ville spise lidt, så kan du dog godt tilbyde lidt mad, som de kan slikke og smage lidt på. De er sandsynligvis for små til selv at kunne holde det og føre det til munden, men du kan holde det, og så kan de slikke og smage lidt. Det kunne f.eks. være lidt frugtbåde, agurk, ristede rugbrødsbjælker og lignende. Det kan være med til at bibeholde interessen lidt, og stille og roligt skal de nok blive parate til skemaden:)
Det lyder også som en god prioritering, at du lige nu vælger at sove sammen med pigerne. Du fortæller, at når du sover sammen med dem, så kan de (især F.) sove hele natten igennem. Når du ikke sover sammen med dem, så skal du ind til dem en gang i timen, hvor de skal mærke dig, have sut, flaske osv.
Jeg tænker, at det er vigtigt for både dig og pigerne at opleve en sammenhængende søvn, det er en god prioritering for jer alle tre. Og det betyder ikke, at de får svært ved at sove på eget værelse senere hen - det de lærer er at sove sammenhængende og også at søvn er forbundet med noget trygt - og det er vigtig læring for god søvn fremadrettet.
Du har ret i, at det er nødvendigt, at far flytter ud af soveværelset, hvis du og pigerne sover sammen i dobbeltsengen.. men er det mon muligt, at du kunne sove på pigernes værelse? Er der plads til, at du f.eks. kunne have en stor madras på gulvet, hvor du kunne ligge okay, og hvor der også er plads til pigerne? Det ville gøre, at far stadig kunne sove i dobbeltsengen, du kunne give pigerne den tryghed og nærhed, som de viser behov for, og du vil også selv kunne sove mere sammenhængende, uden at du skal op af din seng og ind til dem igen og igen. Og så ville de samtidig vænne sig til at sove på eget værelse, vænne sig til lydende, lyset, skyggerne osv. på værelset. Så når I føler det er tid, så kan de flytte fra madrassen op i tremmesengene - og kender således rummet, så alt ikke er nyt, og I ikke på den måde skal starte forfra...:)
Jeg håber, at du kan bruge dette forslag lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske