Svar: Sove med dyne
3. oktober 2023
Alder:
18 mdr.
Kære mor til H
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du har købt en temperaturregulerede dyne, og jeg tænker umiddelbart, at når det bliver koldere, så vil han sandsynligvis gerne putte sig mere under dynen, end tilfældet er lige nu. Du fortæller jo, at han i barnevognen sover med en dyne, og at det ikke er noget problem - sansynligvis fordi det er koldere udenfor end indenfor:)
Derudover har du helt ret i, at mange børn i 1.5-2 års alderen har tendens til at sparke deres dyne af. Det kan der være flere grunde til:
- Det kan naturligvis handle om varme, og at han simpelthen stadig har det for varmt med dynen på.
- Det kan også handle om, at han har en alder nu, hvor han naturligt begynder at undersøge sine omgivelser (jer) og ikke mindst jeres reaktioner mere og mere bevidst. At sparke dynen af, kan være en måde at undersøge verden på - altså, når han sparker dynen af, så får han en reaktion fra jer.
- Det kan handle om motorisk uro, og at han har svært ved at ligge stille. Nogle børn er naturligt mere aktive under søvn end andre børn, og de kan sagtens rulle omkring, sparke med benene, ligge og vride sig osv., hvilket naturligt vil føre til, at dynen bliver sparket af.
- Det kan være en personlig præference, som du også selv er inde på. At han hører til de børn, der faktisk foretrækker at sove uden dyne, fordi han føler sig mere komfortabel på den måde.
- Det kan være fordi, dynen giver ham en følelse af begrænsning. Altså at han føler, at dynen forhindrer ham i at bevæge sig frit, og han derfor prøver at "befri" sig fra den.
Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke bliver kold om natten, især i løbet af de næste måneder, hvor det naturligt bliver kolderen. Du kan overveje, om det vil være en god idé at bruge et ekstra lag tøj, eller du kan f.eks. bruge nattøj i uld, da det ofte vil være bedre til at holde ham varm end f.eks. bomuld.
Du skal naturligvis også sørge for at temperaturen i soverummet er passende, og normalt siger man, at den bedste sovetemperatur ligger mellem 16-20 grader.
Da han har en temperaturregulerende dyne, så vil jeg lade den være i sengen hos ham, men lade ham have den liggende ved siden af sig eller i fodenden, når han bliver puttet, hvis han har det bedst på denne måde. Når du så selv går i seng om aftenen, så kan du evt. lægge dynen på ham, så han på den måde får lidt ekstra varme og måske vil begynde at kunne føler sig lidt mere puttet. Vil han ikke have den på, er det vigtigt at acceptere dette.
Det er vigtigt her at nævne, at de fleste børn først i en alder af 2-2.5 år begynder at kunne sparke dynen af sig bevidst, hvis de f.eks. har det for varmt. Når børn under 2-3 år sparker dynen af sig, så kan det være en indikation på, at de har brug for en lettere dyne eller færre lag tøj om natten for at forhindre, at de bliver for varme. Det er derfor også vigtigt, at du ikke konsekvent putter dynen om ham, hvis du fornemmer, at han ikke viser behov for dette og faktisk nogle gange direkte modsætter sig det. Så er det bedre at justere på f.eks. hans tøj eller rumtemperatur:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske