Svar: Hjælp til søvn (15 mdr.)

21. september 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres datter og hele den udvikling, hun er gået igennem de sidste 4 måneder. Wauw, det lyder som om, at det har gjort en verden til forskel, at I har fået ændret hendes kost, og det lyder også som om, at der er rigtig mange fødevarer, som hun ikke tåler - hvor er det godt, at du har haft opmærksomheden på dette!

Og hvor er det godt, at du har mulighed for at have hende hjemme indtil videre. Det er guld værd, og det er rigtig godt, at hun ikke skal udsættes for unødige vira og bakterier de næste måneder. I er lige nu inde i en rigtig god gænge, som det er vigtigt at støtte op omkring, og I har ikke brug for at blive sat tilbage på grund af ekstra sygdom, så hvor er det dejligt, at I har den mulighed.

Din datter er nu 15 måneder gammel, hun er rigtig godt igang motorisk, og det betyder, at hun naturligt har en stor rastløshed i kroppen. Det gør det svært for hende at finde fysisk ro, når hun skal sove, det er rigtig svært for hende at ligge stille og slappe af.

Hun har også en stor mentalt uro. Den øgede mobilitet, at hun har lært at krybe, kravle, rejse sig og nu begynder at kunne tage små skridt ud i verden - giver en masse nye indtryk, en helt ny måde at opleve verden på. Det giver uro, fordi det kan være rigtig svært at koble fra dagen og overgive sig til søvnen, og det kan også være svært at sove, når hun endelig sover, for alt hvad hun oplever, skal bearbejdes i søvnen. Hendes drømmeaktivitet er derfor også ekstra stor nu.

Samtidig er hun i en separation-gentilnærmelses-alder lige nu, som hænger sammen med, at hun netop er begyndt at bevæge sig mere og mere omkring. Hun adskiller sig fysisk mere og mere fra dig i løbet af dagen, hun begynder at klare flere ting på egen hånd, og det er naturligt svært for hende. Det betyder, at hun på den ene side vil søge dig ekstra meget. Hun kan virke lidt ekstra klyngende, have behov for at mærke dig, komme op på dit skød, sidde på din arm - men ofte er det kortvarigt, lige så snart hun kommer op, så vil hun alligevel ned...

På grund af alt dette, så har hun brug for sin søvn, og hun har brug for de afbræk, som lurene giver hende i løbet af dagen - også selvom hun kan virke til at protestere lidt mod søvnen. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun stadig tilbydes to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur.

Hvis hun står op kl. 06, så vil hendes lur sandsynligvis skulle ligge omkring kl. 9.30, og jeg tænker, at du skal prøve at putte hende omkring dette tidspunkt. Du må gerne gøre det til en vane at trille en tur med hende, så I på den måde får rutinen kørt ind her. Prøv at lægge mærke til tidspunktet, og hvornår hun nogenlunde plejer at falde i søvn, så du kan tilpasse jeres barnevognstur efter dette. Det gør ikke noget, hvis hun kun sover 45 minutter, det afbræk er stadig vigtigt for hende.

På samme måde skal hun så puttes til en middagslur, og hvornår den ligger afhænger af, hvor lang hendes formiddagslur er. Men middagsluren kan f.eks. godt ligge mellem kl. 14-15, og så vil hun stadig kunne komme op, være vågen og aktiv og netop holde sig vågen i løbet af eftermiddagen, indtil måske ca. 19.30, hvor hun så kan puttes til natten.

Det gennemsnitlige søvnbehov er ca. 13.5 time i døgnet, og når det er et gennemsnit, så sover nogle børn lidt mere og andre lidt mindre. Jeg tænker, at hvis du forsøger at hjælpe hende til en rytme, hvor hun har mulighed for at sove en lille times tid om formiddagen og igen en times tid til middag, så ...

Annonce

... hun samlet måske kan nå op på at sove ca. 2 timer i løbet af dagen, så er det rigtig fint. Står hun op af sin middagslur kl. ca 15, så vil hun f.eks. kunne puttes ca. 19.30 og vil så stå op kl 06 - det betyder, at hendes nattesøvn vil vare ca. 10.5 time, og samlet sover hun så ca. 12.5 time i døgnet. Det vil være mindre end gennemsnittet, men det vil være helt okay i forhold til sin alder.

Det er bedre, at hun samlet set sover lidt mindre end gennemsnittet, hvis hun så får to lure dagligt, og rytmen generelt fungerer, end at hun sover en lidt længere lur, og har ekstra svært ved at falde i søvn om aftenen. Hun må naturligt gerne selv styre, hvis hun viser behov for at sove mere:)

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 06: Vågner og dagen begynder stille og roligt.

Morgen 07: Tilbydes grød, grødpandekager eller lignende, mme af kop (på grund af mælkeallergi)

Formiddag 9: 1/2 bolle med smørbart pålæg, suppleres med frisk frugt og bær. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur. Sæt hende i barnevognen eller put hende i en sovepose og tril en tur.

Frokost 11.30: Brød, grøntsager, kød, fisk... så varieret en kost som muligt. Vand eller mme af kop (på grund af mælkeallergi).

13.30: Før lur måltid: Banan og vand eller mme - banan kan hjælpe på bedre søvn.

Puttes til middagslur og sover f.eks. mellem 14-15, må igen gerne puttes i barnevognen f.eks. i en sovepose.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: 1/2 bolle, frisk frugt og bær... vand af kop.

Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, pasta - almindelige børnevenlige retter, hvad hun nu kan spise. Vand eller mme af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får nattøj på, gøres klar til natten.

Ca 19.15: Godnatmåltid f.eks. en grød og lidt mme af kop. Får børstet tænder.

Puttes til natten ca. 19.30 med bamse, sut, godnathistorie, godnatsang...

Jeg tænker, at det er meget vigtigt, at I forsøger at skabe så fast en dagsrytme som muligt - det vil sige faste spisetider, faste tidspunkter for aktivitet og leg, og faste puttetidspunkter. Jo mere fast rytme hun har, jo mere påvirkes hendes indre ur, og jo mere vil hun begynde at føle sig parat til at sove, når det er puttetid. De faste rutiner giver også genkendelighed og dermed tryghed, hvilket vil hjælpe hende med at koble fra og bedre kunne finde ro.

Et bad, der afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt massage osv. kan også hjælpe hende med at slappe af i kroppen, så hun bedre kan finde ro, når hun skal sove. Efter badet må hun meget gerne få et godnatmåltid, som også kan give ro.

Det lyder for mig som om, at jeres datter har så meget uro i kroppen, at hun har brug for jeres hjælp til at koble fra, og en fast rytme med to lure tænker jeg vil hjælpe hende til dette og hjælpe hende til netop at være parat til at putte om aftenen, når I putter.

Når det lige nu er så svært at putte hende så tænker jeg, at det både skyldes den store udvikling, som hun går igennem, og at hun ofte ender med at blive overtræt, og derfor ikke kan falde i søvn. Det er vigtigt, at hun ikke er vågen alt for lang tid ad gangen, og hun har naturligt stadig brug for to lure - og det er vigtigt, at disse lure ligger formiddag og middag. Derfor skal hun ikke puttes alt for sent hele dagen igennem:)

Jeg håber, at min dagsplan giver lidt idé om, hvordan jeg tænker, at dagen måske kan skrues sammen.

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat, og hold endelig fast i alt det gode, som er sket hos jer de sidste måneder. Det er så godt!:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39