Svar: Sove på eget nyt værelse
21. august 2023
Alder:
21 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og stort tillykke med, at I nu flytter i hus, og din datter kan få sit eget værelse, det lyder virkelig dejligt!:)
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvorvidt du skal lade din datter fortsætte med at sove i soveværelset eller skal lære hende at sove på eget værelse med det samme. Det er naturligt en stor ting at skifte hjem og også skulle skifte vuggestue, og det kan naturligt give lidt ekstra urolig søvn i en periode.
Jeg vil dog anbefale dig, at du med det samme lader din datter sove på eget værelse. Hun har en alder nu, hvor hun er meget bevidst, og hvis du vænner hende til, at hun fortsat skal sove i soveværelset, så bliver det noget sværere at vænne hende til eget værelse. Så vil hun højst sandsynligt ende med at ligge i soveværelset i rigtig lang tid. Det er en god idé at udnytte flytningen til at få skabt de putterutiner, som du gerne vil have fremover i jeres nye bolig.
Det er vigtigt, at du bibeholder så meget kendt som muligt. Det vil sige, at hun stadig skal puttes i sin nuværende seng - en ny seng må vente, til hun har vænnet sig til værelset og er blevet ældre. Det er vigtigt, at hun puttes med samme dyne, sengetøj, puttebamse osv. Ligesom det er vigtigt, at hun puttes med samme ritual - så hvis du plejer at læse godnathistorie, tale dagen igennem og synge en sang, så skal du stadig gøre dette nu. Jo mere genkendelighed, jo tryggere vil det være, og hun skal naturligt stadig være tryg ved at sove.
Hvis du plejer at ligge ved siden af hende, til hun falder i søvn, så kan du i stedet nu sætte dig på en stol på værelset ved siden af hendes seng. Alternativt kan du lægge dig på en madras på gulvet, så du stadig er der og beroliger og betrygger, men holder fast i at hun fint kan falde i søvn i egen seng og på eget værelse. Det er ikke farligt, tværtimod, er det rigtig dejligt, at hun nu har et værelse.
Og du skal naturligvis gøre noget særligt ud af hendes værelse, så hun synes, det er rigtig hyggeligt og et dejligt sted at være. Det kan gøres med farver på væggen, en lampe, hendes vanlige legetøj osv. Så det generelt er et rum, som hun naturligt nyder at være i og forbinder med noget godt. Det er jo noget særligt pludselig at få sit eget værelse, og det må hun meget gerne kunne fornemme:)
Når I flytter, er det derfor vigtigt, at hendes værelse får første prioritet og bliver gjort klar med det samme. Hun har brug for sine ting, hun har brug for genkendelighed, så hun føler sig så hjemme som muligt.
Det er en god idé at bruge de første 14 dage på at vænne hende til at sove på eget værelse og så holde fast i de rutiner, I har fået skabt, når hun begynder i den nye vuggestue. Selvom hun måske bliver ekstra urolig omkring søvnen, fordi hverdagen ændrer sig, så vil der være noget gode vaner at bygge videre på. Du skal naturligvis være der for hende, berolige og betrygge hende i, at hun roligt kan sove videre, også selvom der sker meget i hverdagen.
Det kan naturligvis også være sådan, at hun bliver så fyldt med indtryk af den nye hverdag i vuggestuen, at hun bare falder omkuld af træthed om aftenen og at putningen går helt uden problemer. Lad os krydse fingre for det - så vil det jo fungere rigtig godt, at du netop har brug et par uger på at vænne hende til egen seng i det nye værelse:)
Rigtig meget held og lykke med flytningen og alt det nye :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske