Svar: Hjælp til rytme - del II

7. marts 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg tænker, at I er lidt udfordret, fordi jeres datter lige nu går mellem at sove enten 3 eller 2 lure. Det er en overgang, og overgange er altid svære - det gælder, når børn går fra 3 til 2 lure, går fra 2 til 1 lur og til sidst helt springer middagsluren over:)

Der vil ofte være tale om en periode, hvor hun nogle dage fortsat har brug for sine 3 lure og andre dage kan nøjes med de 2, og den fleksibilitet bliver du derfor nødt til at give hende - også selvom du eller far gerne vil have en fast plan at følge, så kan dagsrytmen altså stadig godt variere en del:)

De dage, hvor hun sover kortere lure, vil hun naturligt stadig have behov for 3 lure dagligt, men når hun så en dag pludselig sover en lang formiddagslur, så kan hun måske godt nøjes med 2 lure - det kræver dog, at hun ikke står for tidligt op af sin middagslur. Derfor skal middagsluren enten ligge senere, og det tænker jeg ikke er muligt, da hun allerede her er oppe på ca. 3 timers vågenhed, så løsningen må i stedet være at se, om I kan forlænge middagsluren lidt.

Du kan prøve at lægge et bad ind mellem frokost og før middagsluren. Badet kan aktivere hende lidt ekstra både motorisk og mentalt, især hvis du følger efter med lidt massage og lignende. Der er også den mulighed, at du eller far f.eks. en gang om ugen tager i svømmehallen med hende, da det også vil aktivere hende godt. Ofte vil hun ca. en time efter et bad, være fysisk og mentalt træt og vil derefter så kunne sove en lidt ...

Annonce

... længere middagslur - man har i hvert fald lov til at håbe:)

Når jeg kikker jeres dagsplan igennem, så ser det det ikke umiddelbart ud som om, at hun ammes i forbindelse med, at hun bliver puttet - og det tænker jeg vil være en god idé. Når hun får mælk lige før putning, så hjælper det hende både til at finde ro og falde i søvn, men det sikrer også, at hun ikke vågner hurtigt igen, fordi hun reelt er tørstig eller sulten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker faktisk også, at det kunne være en god idé, at I begynder at tilbyde hende en flaske før middagsluren. Du fortæller, at far skal overtage barsel nu, og han vil naturligt lettere kunne putte hende, hvis hun tager imod en flaske. Det bliver svært for ham at overtage barsel, hvis hun ikke har fået flaske før. Samtidig kan modermælkserstatning nogle gange virke lidt mere mættende end modermælk, så det i sig selv kan også nogle gange have god effekt og dermed give en længere lur.

Du kan stadig amme hende, når du er hjemme, men hvis far skal overtage barsel nu, så er det en god ting, hvis han kan give flaske og på den måde hjælpe, trøste og også berolige lillepigen, når hun f.eks. skal puttes :) Det er ikke sikkert, at det lykkes at få hende til at acceptere flasken, men for mig lyder det som en god idé at gøre en større indsats for at vænne hende til dette, så far og datters barsel forløber så godt som muligt for dem begge, og så du også kan finde roen i at være væk hjemmefra :)

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla