Svar: Dagsrytme - 3 mdr.

25. november 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære trætte tvillingemor

Tak for dit brev - og lad mig lige starte med at svare på dit sidste spørgsmål først - nej, det er ikke tegn på utryg tilknytning, at drengene kikker væk fra dig, når de spiser.

De har en alder nu, hvor de naturligt oplever langt mere af verden, fornemmer hvor de er, hvilket rum de befinder sig i, skelner mere og mere mellem om de er hjemme eller ude, og de oplever hele verden med alle deres sanser. Sanseindtrykkene kommer både fra deres egen krop og fra deres omgivelser - de mærker, hører, ser, dufter, smager og alle de oplevelser de får skal bearbejdes sorteres, organiseres - hvilket ofte er ekstra svært for børn, der er født for tidligt.

Og jeg tænker, at når de drejer hovedet væk, når de spiser, så er det for at koble fra, og bedre kunne koncentrere sig om flasken og kunne falde til ro. Det er svært at holde øjenkontakt, og det er svært, hvis du pludrer med dem - der er rigtig mange sanseindtryk både verbalt og nonverbalt, når I ser på hinanden - og det er svært for dem at kapere dette, når de samtidig skal finde ud af at spise. Jeg tænker derfor, at du skal lade dem se væk, når de spiser, og se det som en måde de lettere kan koncentere sig om flasken og spisningen på - og det er helt okay. Du har jo super god kontakt med dem ellers:)

Med hensyn til søvn og rytme, så kan jeg godt forstå, at du synes det er praktisk, hvis drengene kan have en rytme, som ligger ½ times tid forskudt. Det giver dig naturligt lidt mere tid til hver af dem, hvis det kan være på denne måde. Det er dog helt naturligt, at de stadig er så små, at det er svært at regne med en rytme. De kan sove meget forskelligt fra dag til dag, og derfor kan du ikke regne med, at du på den måde kan køre dem ind i en rytme endnu, men tiden vil arbejde for jer her.

De fleste børn vil i 2 måneders alderen variere mellem at sove 2 længere lure dagligt og 4 kortere lure. Og i 3-4 måneders alderen vil rigtig mange børn trives med at sove 3 lure om dagen. Da drengene er født før tid, så lyder det helt normalt, at de nogle dage sover længere lure og andre dage tager flere korte lure.. men jeg tænker at I måske i ...

Annonce

... løbet af de næste par uger godt kan forsøge at arbejde på en 3-lure-om-dagen-rytme.

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover videre

Vågner, I står op, og dagen begynder med lidt bleskift, hygge, tumle og lege lidt. Måske har de brug for en lille flaske, når de vågner, måske kan den undværes....

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur

Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer...

Hvis I er to hjemme til at hjælpe, så kan I evt. lægge et bad ind her, badet kan være med til at aktivere og stimulere dem rigtig godt - og kan være med til at give en længere middagslur efterfølgende... Er du alene, så er det næsten uoverskueligt at skulle bade to børn, så springer du det bare over:)

Frokost: Flaske og puttes til middagslur

Vågner igen og I leger atter, tumler, hygger, pludrer

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer

Aften: Flaske - og kan godt være vågne om aftenen. Det kommer lidt an på, hvornår de sover dagens 3 lur. Ellers puttes de til natten efter deres aftenflaske.

Sen aften: Drømmeflaske og sover videre

Midt nat: Flaske og sover videre

Så jeg tænker altså, at de lige nu lyder til at have en rytme, hvor de sover som lidt yngre børn, - fordi de er født før tid - og det er helt okay. Det kan dog sagtens tænkes, at de vil blive klar til en 3-lurs rytme i løbet af få uger og jeg håber, at min skitserede dagsrytme kan vise lidt hvordan.

Rytmen skabes ofte ud fra stå op tidspunktet om morgenen, så hvis de vågner lidt forskudt, så vil jeg anbefale jer, at I starter med at tage den ene op her, skifte ble, pludre lege lidt osv. Og så vågner den anden og I tager jer på samme måde af ham. Herefter er der fælles leg og aktivitet og så vil den der vågnede først naturligt være parat til at få flaske og blive puttet først, og bagefter er det så den andens tur.

Hvis de vågner samtidig, så er det naturligt lidt sværere at køre denne rytme, og du må forsøge at gøre det så godt du kan - præcis som du gør!

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger