Svar: Dagsrytme - 3 mdr.
25. november 2021
Alder:
3 mdr.
Kære trætte tvillingemor
Tak for dit brev - og lad mig lige starte med at svare på dit sidste spørgsmål først - nej, det er ikke tegn på utryg tilknytning, at drengene kikker væk fra dig, når de spiser.
De har en alder nu, hvor de naturligt oplever langt mere af verden, fornemmer hvor de er, hvilket rum de befinder sig i, skelner mere og mere mellem om de er hjemme eller ude, og de oplever hele verden med alle deres sanser. Sanseindtrykkene kommer både fra deres egen krop og fra deres omgivelser - de mærker, hører, ser, dufter, smager og alle de oplevelser de får skal bearbejdes sorteres, organiseres - hvilket ofte er ekstra svært for børn, der er født for tidligt.
Og jeg tænker, at når de drejer hovedet væk, når de spiser, så er det for at koble fra, og bedre kunne koncentrere sig om flasken og kunne falde til ro. Det er svært at holde øjenkontakt, og det er svært, hvis du pludrer med dem - der er rigtig mange sanseindtryk både verbalt og nonverbalt, når I ser på hinanden - og det er svært for dem at kapere dette, når de samtidig skal finde ud af at spise. Jeg tænker derfor, at du skal lade dem se væk, når de spiser, og se det som en måde de lettere kan koncentere sig om flasken og spisningen på - og det er helt okay. Du har jo super god kontakt med dem ellers:)
Med hensyn til søvn og rytme, så kan jeg godt forstå, at du synes det er praktisk, hvis drengene kan have en rytme, som ligger ½ times tid forskudt. Det giver dig naturligt lidt mere tid til hver af dem, hvis det kan være på denne måde. Det er dog helt naturligt, at de stadig er så små, at det er svært at regne med en rytme. De kan sove meget forskelligt fra dag til dag, og derfor kan du ikke regne med, at du på den måde kan køre dem ind i en rytme endnu, men tiden vil arbejde for jer her.
De fleste børn vil i 2 måneders alderen variere mellem at sove 2 længere lure dagligt og 4 kortere lure. Og i 3-4 måneders alderen vil rigtig mange børn trives med at sove 3 lure om dagen. Da drengene er født før tid, så lyder det helt normalt, at de nogle dage sover længere lure og andre dage tager flere korte lure.. men jeg tænker at I måske i løbet af de næste par uger godt kan forsøge at arbejde på en 3-lure-om-dagen-rytme.
En skitseret dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Vågner, I står op, og dagen begynder med lidt bleskift, hygge, tumle og lege lidt. Måske har de brug for en lille flaske, når de vågner, måske kan den undværes....
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer...
Hvis I er to hjemme til at hjælpe, så kan I evt. lægge et bad ind her, badet kan være med til at aktivere og stimulere dem rigtig godt - og kan være med til at give en længere middagslur efterfølgende... Er du alene, så er det næsten uoverskueligt at skulle bade to børn, så springer du det bare over:)
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Vågner igen og I leger atter, tumler, hygger, pludrer
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer
Aften: Flaske - og kan godt være vågne om aftenen. Det kommer lidt an på, hvornår de sover dagens 3 lur. Ellers puttes de til natten efter deres aftenflaske.
Sen aften: Drømmeflaske og sover videre
Midt nat: Flaske og sover videre
Så jeg tænker altså, at de lige nu lyder til at have en rytme, hvor de sover som lidt yngre børn, - fordi de er født før tid - og det er helt okay. Det kan dog sagtens tænkes, at de vil blive klar til en 3-lurs rytme i løbet af få uger og jeg håber, at min skitserede dagsrytme kan vise lidt hvordan.
Rytmen skabes ofte ud fra stå op tidspunktet om morgenen, så hvis de vågner lidt forskudt, så vil jeg anbefale jer, at I starter med at tage den ene op her, skifte ble, pludre lege lidt osv. Og så vågner den anden og I tager jer på samme måde af ham. Herefter er der fælles leg og aktivitet og så vil den der vågnede først naturligt være parat til at få flaske og blive puttet først, og bagefter er det så den andens tur.
Hvis de vågner samtidig, så er det naturligt lidt sværere at køre denne rytme, og du må forsøge at gøre det så godt du kan - præcis som du gør!
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske