Svar: Rutine ændring
24. november 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at det er for voldsomt for din datter at blive vækket om morgenen lige nu, det fjerner hendes appetit til den rigtige mad, hun mangler tydeligt overskud og er langt mere pylret - og du er derfor begyndt at give en morgenflaske igen, hvilket naturligt også vil påvirke hendes madindtag... Og det lyder for mig som om, at der simpelthen er for stort et spring mellem det stå op tidspunkt og de spisetider, som din datter normalt har, og den rytme, som hun skal kunne følge i januar.
Som jeg læser dit brev, så plejer hun at stå op 7.45-08, hvor hun også tilbydes morgenmad, men nu vækkes hun kl 06 og skal spisemorgenmad 6.30. Det er altså 1.5-2 timer forskubbet, og det kan hun ikke håndtere. Jeg vil derfor foreslå dig, at du går tilbage til jeres vanlige rytme, men at du i løbet af de næste 4 uger, rykker hendes rytme ca. 15 minutter frem. Ca 15 minutter pr uge. Det vil sige, at lige nu lader du hende sove til 7.45-08.00, som hun er vant til, men gradvist, så vækkes hun 7.30, 7.15, 7.00, 6.45, 6.30. Og på samme måde rykkes hendes morgenmad frem, så hun lige nu tilbydes morgengrød kl 08, men gradvist bliver det 7.45, 7.30, 07.15, 07.00, 6.45 og 6.30. Så du med små ændringer skaber en ny rytme, hvor din datter har mulighed for at følge med og hendes indre ur stille og roligt indstille sig på, at det nu er sådan det er. Heldigvis har du nogle uger at arbejde med og netop få denne ændring skabt :)
Du har fuldstændig ret i, at det er fordi hun skal til at mærke sult på andre tidspunkter, ligesom hendes søvnrytme og fornemmelse af at have behov for en lur også skal justeres ind. Dette er netop hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme, som styrer dette, men din datter kan lige nu slet ikke følge med, og du er derfor nødt til at ændre rytmen med små bitte skridt :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske