Svar: Rutine ændring

24. november 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at det er for voldsomt for din datter at blive vækket om morgenen lige nu, det fjerner hendes appetit til den rigtige mad, hun mangler tydeligt overskud og er langt mere pylret - og du er derfor begyndt at give en morgenflaske igen, hvilket naturligt også vil påvirke hendes madindtag... Og det lyder for mig som om, at der simpelthen er for stort et spring mellem det stå op tidspunkt og de spisetider, som din datter normalt har, og den rytme, som hun skal kunne følge i januar.

Som jeg læser dit brev, så plejer hun at stå op 7.45-08, hvor hun også tilbydes morgenmad, men nu vækkes hun kl 06 og skal spisemorgenmad 6.30. Det er altså 1.5-2 timer forskubbet, og det kan hun ikke håndtere. Jeg vil derfor foreslå dig, at du går tilbage til jeres vanlige rytme, men at du i løbet af de næste 4 uger, rykker hendes rytme ca. 15 minutter frem. Ca 15 minutter pr uge. Det vil sige, at ...

Annonce

... lige nu lader du hende sove til 7.45-08.00, som hun er vant til, men gradvist, så vækkes hun 7.30, 7.15, 7.00, 6.45, 6.30. Og på samme måde rykkes hendes morgenmad frem, så hun lige nu tilbydes morgengrød kl 08, men gradvist bliver det 7.45, 7.30, 07.15, 07.00, 6.45 og 6.30. Så du med små ændringer skaber en ny rytme, hvor din datter har mulighed for at følge med og hendes indre ur stille og roligt indstille sig på, at det nu er sådan det er. Heldigvis har du nogle uger at arbejde med og netop få denne ændring skabt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du har fuldstændig ret i, at det er fordi hun skal til at mærke sult på andre tidspunkter, ligesom hendes søvnrytme og fornemmelse af at have behov for en lur også skal justeres ind. Dette er netop hendes indre ur, hendes cirkadiske rytme, som styrer dette, men din datter kan lige nu slet ikke følge med, og du er derfor nødt til at ændre rytmen med små bitte skridt :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København