Svar: Vågner tidligt og vil hurtigt i seng igen

17. november 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng med den alder han har, og det kan sagtens være både drømmeaktivitet og motorisk uro, som gør at han vågner tidlig morgen og har svært ved at sove videre...

Det kan også være, at han stadig er inde i vanen med at få flaske tidlig morgen, og derfor vågner op. Derfor er det fint, at I forsøger med et par slurke vand, men som udgangspunkt vil det være rigtig godt, at han ikke længere tilbydes flaske tidlig morgen. De 3 flasker, som han i 8-9 måneders alderen har brug for kan meget fint ligge før middagslur, aften og sen aften.

For at sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten, kan det dog være en god idé at indføre en godnatgrød om aftenen. Og derudover tænker jeg, at han måske har brug for hjælp til at få rykket sin rytme lidt, så han ikke puttes allerde kl 18.30-19, men måske kl 19.30-19.45 i stedet for. Hele dagens rytme påvirker naturligt nattens forløb.

Det lyder som om, at han er rigtig træt og parat til at sove, når I putter ham kl 18.30-19, og I kan ikke bare fra den ene dag til den anden holde ham vågen en time og putte ham en time senere - det vil kun gøre ham overtræt og give andre problemer. Det kan derimod være en idé at se lidt på hele dagens rytme, og måske kan I putte ham lidt senere til ...

Annonce

... formiddagsluren og lidt senere til middagsluren og på den måde få flyttet lidt på hans rytme.

En dagsplan kunne f.eks. se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, der skal stadig være mos og derudover også lidt mad i stykker. Det er både små hapsere og mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Får et kortvarigt bad og smøres ind med creme (vigtigt i forhold til hans børneeksem)

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.15-19.30, før børstet tænder (hvis han har fået tænder)

Flaske og puttes til natten ca 19.30-19.45...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Som sagt så spiller hele dagens rytme ind på nattens forløb, og jeg håber at min dagsplan kan give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, så jeres dreng stadig får den mængde søvn, som han har behov for - og også kan sove igennem om natten...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger