Svar: Sover for lidt?

15. juli 2019

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker :)

Der er ingen tvivl om, at separationsfasen spiller ind hos jer. Netop med den alder jeres dreng har, og den udvikling han går igennem, så vil han have svært ved at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen - og når han endelig sover, så vil han sove uroligt, let vågne op og børn i denne alder vil ofte også sove kortere end vi synes de bør...

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 10 måneder er ca 14 timer i døgnet, men mange børn sover faktisk lidt mindre end dette... og det er okay. Det skyldes som sagt udvikling og en stor lyst til at opleve og mærke verden, tiden skal ikke soves væk. Når det så er sagt, så er der naturligvis stor forskel på, hvorvidt han sover 10 eller 14 timer samlet - og det er vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham til en rytme, hvor han får en vis mængde søvn og også får afbræk i løbet af dagen. Det vil derfor være rigtig godt, hvis han stadig kan få 2 lure dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med en længere lur midt på dagen og da jeres dreng ikke er så gammel og da han ofte også står tidligt op, så tænker jeg, at han har brug for de to afbræk som lurene giver ham.

Når han sover om dagen, så hjælpes han til at bearbejde og lagre dagens oplevelser, hans krop får mulighed for at restituere sig, dagslurene styrker hans immunforsvar, hjælper ham med at vokse, hans overskud til at lege, udvikle sig osv. bliver større og antallet af situationer, hvor han bliver pylret, bryder sammen osv. bliver betydeligt mindre...

Dertil kommer, at dagssøvn kan reparere på dårlig og manglende nattesøvn - det modsatte er ikke tilfældet... Har jeres dreng sovet dårligt en nat, så kan en middagslur reparere på den manglende nattesøvn, men I kan ikke på samme måde lade ham springe dagssøvnen over og så "reparere" om natten...

Det kan være en god idé, hvis dagen starter til nogenlunde samme tid hver dag. JEres stå op tidspunkt sætter rytmen for resten af dagen, og det spiller naturligt ind, hvad tid han vågner. Du fortæller, at han ofte vågner mellem 06-07, og det er meget fint i forhold til hans alder og resten af dagens rytme, men vær opmærksom, hvis han pludselig begynder at sove længere...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - skal ikke ammes først. Sæt ham evt. i barnevognen og tril en tur og lad ham sidde op og kikke på verden. Læg ham først ned, når han virker parat.

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) ½ hårdkogt æg, og tilbydes også stadig gerne grøntsagsmos. Vand af kop.

Tilbydes evt. lidt moset banan, ammes evt. og puttes til middagslur - måske kl. 14 afhængigt af, hvor lang formiddagsluren har været. Du må gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen eller igen trille ham en tur i barnevognen, hvor han starter med at sidde og kikke på verden.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos/frugtgrød, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ...

Annonce

... grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i små hapsere, større stykker til hænderne, der spises med fingrene og med gaffel, og der suppleres også stadig med mos. Kartofler kan f.eks. moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød kl ca 19.30-20 og får derefter børstet tænder...

Ammes og puttes til natten kl ca 20-20.30 - afhængig af, hvor lang middagsluren er og hvor sent den ligger...

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes x 1... eller denne amning trappes stille og roligt ud. Det vil ofte være passende med to amninger i 10-12 måneders alderen og de to amninger kan ligge før middagslur og aften eller aften og sen aften :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som du kan se, så indgår der i min dagsplan de to lure som jeg foreslår, at I forsøger at tilbyde jeres dreng med den alder han har. Det gør ikke noget, at lurene lige nu ikke er så lange eller at han måske puttes lidt senere, end du lige umiddelbart synes han bør. Det vigtigste er som sagt, at han får de to afbræk i løbet af dagen. Derfor skal du forsøge at hjælpe ham med at holde en rytme, som giver ham mulighed for disse lure og ikke have for meget fokus på hvor meget han samlet sover. Du må tro på, at hvis du skaber en rytme, hvor han tilbydes søvn og puttetidspunkterne er rigtige, så får han den mængde søvn, som han har behov for.

Du beskriver en dreng, som trives. Han udvikler sig rigtig godt, er rigtig godt igang med separationsfasen, øver sig motorisk, rejser sig og viser tegn på at ville tage de første skridt ud i viden på egen hånd. Han lyder til at have det godt, selvom han sover mindre end gennemsnittet - og det er det vigtigste lige nu :)

Du skriver, at I ofte "går rundt med ham", når han skal sove. Du skal være opmærksom på, hvilke vaner og rutiner du får skabt for ham... Det kan være bedre, at du sætter ham i barnevognen og triller en tur med ham - end at du går med ham i din favn. Når han sidder i barnevognen og starter med at kikke på verden, så anerkender du hans lyst til at opleve og følge med, hvilket er vigtigt. Samtidig vænnes han til at sove uden at skulle være i favn og dermed lidt på afstand af dig. Prøv at lægge mærke til tidspunktet, hvor han bliver træt og virker parat til at sove. Det kan give dig lidt idé om, hvornår han egentlig er parat og dermed hvornår han egentlig skal puttes.

Vær på samme måde opmærksom om natten, så han ikke per automatik ammes hver gang han vågner, men i stedet hjælpes med hænder, kærtegn, stillingskift, nærhed. Han bliver naturligt mere og mere bevidst nu, og vil naturligt kunne søge brystet mere og mere. Men antallet af amninger skal skrues ned og han skal lære at sove uden denne afhængighed... :) Jeg er helt med på, at det vigtigste for jer lige nu er at han får søvn nok og hvordan han falder i søvn betyder mindre - også selvom det er ved brystet. Men de to ting hænger sammen, så prøv om du kan "nøjes med" med to amninger dagligt og vænne ham til at sove uden denne afhængighed... Det betyder ikke, at amningen skal stoppe - du må gerne amme ham til han er betydeligt ældre, men det vil være godt hvis han ikke er uhensigtsmæssigt afhængig af brystet for at sove :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.