Svar: Dårlig søvn både nat og dag

13. marts 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille datter :)

Det er rigtig godt, at I har fået jeres datters ører tjekket igennem, men det kan godt være en god idé at få det gjort igen... væske i mellemøret kan sagtens opstå i løbet af få dage og selvom der ikke har været ørepoblemer for en måned siden, kan der altså godt være det nu, og det kan derfor være en god idé at sikre sig, at hun ikke sover så uroligt som hun gør, fordi hun har ondt i f.eks. ørerne...

Når det så er sagt, så lyder det som om, at jeres datter begynder at have behov for noget mere mad, og jeg tænker umiddelbart, at det vil være en god idé at begynde med lidt skemad. Du fortæller, at du ammer fuldt, og du fortæller også, at du forsøger at amme, før du putte hende - det er super godt, det skal du endelig blive ved med. Og når du starter op med skemad, så er det vigtigt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner sammen med vand af kop - og så fortsat ammes, før hun skal sove. På den måde skaber du plads i maven til begge dele og får sikret hende lidt ekstra mæthed.

Jeg vil anbefale dig, at du starter med skemad om dagen - til frokost. Prøv med lidt grød her, og når det fungerer og hun f.eks. spiser ½ dl. grød evt. med lidt frugtmos som topping, så introducerer du grøntsagsmos om aftenen. Start med milde grødtyper som majsgrød, risgrød, hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød og start med milde grøntsager som kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli...

Det at starte med skemad vil hjælpe jer til mere og mere rytme og det vil stille og roligt være med til at påvirke hendes indre ur. Det vil være med til at give hende en fornemmelse af, hvornår det er tid til at være vågen, aktiv, tid til at spise osv. Og det vil give hende en indre fornemmelse af, hvornår det så er tid til at koble fra og overgive sig til søvnen. Jeg får lidt indtryk af, at jeres datter har svært ved helt at mærke, hvornår hun skal sove og måske også har lidt tendens til at slatspise lidt ved brystet - altså spise lidt for hyppigt og derfor lidt for "overfladisk" og ikke rigtig blive helt mæt nok til efterfølgende at kunne sove et lidt længere søvnstræk - og jeg tænker derfor, at hvis I kan begynde at arbejde på en mere fast rytme, så vil dette hjælpe jer på sigt. Tiden arbejder derfor lidt for jer.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre. Får evt. lidt bryst igen, når hun vågner omkring kl 07 og dagen begynder...

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes en lille smule grød. Start med lidt smagsprøver og øg så gradvist til ca ½ dl. Giv evt. lidt frugtmos som topping og giv hende lidt vand af en kop.

Ammes og puttes til middagslur - måske et sted mellem kl 12-13 afhængig af, hvor lang formiddagsluren viser sig at være

Eftermiddag 16: Ammes. Hun kan godt have behov for to amninger om eftermiddagen, så hun ammes, når hun vågner af sin middagslur og ammes igen før hun puttes til dagens 3. lur.. det er helt okay.

Puttes til dagens 3. lur. Som ofte er dagens korteste lur.

Aften ...

Annonce

... 18: Tilbydes en lille smule grøntsagsmos. Dette introduceres, når hun til dagen spiser godt ½ dl. grød og det fungerer og maven følger med. Vand af kop. Indtil da ammes hun om aftenen efter behov.

Ammes og puttes til natten ca kl 20-21 - alt efter hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 03: Evt. ammes og sover videre

Når det er svært at putte hende om dagen, så kan du starte med at skifte hende, putte hende i voksipose og amme hende og derefter så putte hende i barnevognen og trille med hende, så du på den måde hjælper hende med at koble fra og falde i søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan også gøre det, at du vælger at lægge dig med hende og ammer hende i din seng. Du kan vælge at blive liggende hos hende og så være parat med brystet, hvis hun efter 20-30 minutter viser tegn på at ville vågne op, så du med brystet og din nærhed lige nu hjælper hende med at sove en lidt længere lur og du også selv får mulighed for at få lidt hvile i løbet af dagen. Nogle børn protesterer over at blive holdt i favn i denne alder, så at ligge ned at amme, kan nogle gange gøre, at de bedre kan koble fra og finde roen og overgive sig til søvnen...

Lige nu skal du ikke spekulere så meget på om hun falder i søvn ved at du triller hende eller ved at du ammer hende, men i stedet prøve at holde fokus på rytmen, genkendeligheden, at hun skal hjælpes til at sove lidt længere lure, have lidt længere vågen og aktive perioder og at rytmen skal skabes ved, at du feks. starter op med lidt skemad. Jo mere rytme og jo mere ens dagen kører, jo bedre vil nætterne ofte også fungere....

Hvis hun er svær at aflæse, så prøv at lægge mærke til klokken og brug min dagsplan som rettesnor, så hun tilbydes mad til nogenlunde faste tidspunkter og også puttes til nogenlunde faste tider - det lyder som om, at det meste af jeres dag går med at få hende til at sove og du skriver, at det nogle gange kan tage 2 timer, før hun ender med at overgive sig af udmattelse.. Prøv om de lidt faste tidspunkter måske kan hjælpe jer til at ramme det tidspunkt, hvor hun faktisk er parat til at sove, så hun ikke bliver så ked af det og ender med at forbinde det at sove med noget som ikke er rart...:)

Hvis hun har så svært ved at sove, så er det naturligt, at du forsøger at lægge hende til brystet igen og igen i håb om at hun med brystet kan finde ro... men det kan faktisk nogle gange gøre, at hun bliver frustreret over brystet og derfor afviser det, ligesom hun kan få lidt for meget af den vandholdige mælk og dermed luft og uro i maven. Så det kan faktisk ende med at virke lidt efter hensigten. Også her kan lidt mere fast rytme hjælpe jer og igen vil tiden naturligt så arbejde lidt for jer :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker og min dagsplan lidt videre. Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og mad", som guider dig igennem fra de første smagsprøver til jeres datter er igang med familiemaden. Den går fra 4-18 måneder. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står ny revideret udgave på forsiden:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor