Svar: Vågner og græder om natten II

11. september 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære E´s mor

Hvis jeres datter ikke er meget for at putte sig med dyne eller tæppe, så tvivler jeg på, hvorvidt en tyngdepose eller lignende, vil have god effekt.. Det afhænger dog af, om du fornemmer, at hun har brug for at føle sig omsluttet og har brug for at føle sig samlet kropsligt...

Har hun fået en juniordyne? Hun er knap et år, så det kunne være en idé at skifte til en juniordyne nu, den er større og vil kunne svøbe sig omkring hende på en anden måde end babydynen, og det kunne være et forsøg værd med en større dyne, før I prøver med "specieldyner" tænker jeg ... :)

Det er synd, at hun sover så uroligt og bliver så ked af det.. det lyder rigtig hårdt i længden, og jeg kan godt forstå, hvis du er træt... Det lyder dog som om, at I allerede gør alt, hvad I kan, ...

Annonce

... og at tiden et eller andet sted må arbejde for jer. Uanset om det så er ørerne, tænderne, drømmeaktivitet, natteskræk eller hvad der nu spiller ind. Prøv dog at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har - godnatgrød, falde i søvn i egen seng uden flasken i munden osv. Det er rigtig fint. Og det er også helt okay, hvis hun tidlig morgen kommer over til jer og sover videre der - så længe hun starter i egen seng og ikke rykker tidspunktet frem, så det bliver tidligere og tidligere, at hun ligger hos jer. Ligesom du som sagt skal være påpasselig med sutten i munden hele natten... prøv at finde balancen mellem at give hende den nærhed, som hun søger, og samtidig ikke få skabt nye rutiner og vaner, der vil give jer ekstra udfordringer på sigt...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Rigtig meget held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin