Svar: Hjælp til rytme og søvn
22. august 2017
Alder:
3 mdr.
Kære trætte og kede af det mor
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen.
Din datter er 3 måneder nu, og det betyder, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med hende, som kan gøre, at hun har svært ved at sove...
Netop i 3-4 måneders alderen oplever mange, at deres barn begynder at powernappe hele dagen igennem, i stedet for at sove længere lure. Mange oplever også en tendens til at slatspise lidt hele dagen, og barnet lader sig let forstyrre, når det er spisetid. I den her alder, er børn mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Samtidig begynder deres søvn at indeholde flere stadier, og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Så i stedet for at sove videre, så vågner de op, men er egentlig ikke rigtig friske og udhvilede, de har behov for hjælp til at få lidt længere lure.
Når man som hos jer, har brugt den sidste måned på at få hende til at sove, og hun igen og igen sover kortvarigt og ikke rigtig virker tilpas og udhvilet, så er det naturligt rigtig hårdt, og hele dagen kommer til at gå op i at få hende til at sove... og det lyder som om, at det er tilfældet hos jer.. og det er helt forståeligt og helt naturligt. Men det vil være rigtig godt, hvis du nu begynder at se det hele modsat - at hun ikke skal hjælpes til at sove hele tiden, men derimod skal hjælpe med længere og mere aktive perioder, så hun er mere parat til at sove en længere lur, når hun så bliver puttet.
Hun er ikke længere et spædbarn, men er ved at være en aktiv lille baby, og det er vigtigt, at du anerkender dette nu. Derfor skal du forsøge at se hendes dag inddelt i vågne, aktive perioder, og så perioder, hvor hun får mælk og derefter puttes. Mælk skal stadig indgå som en fast del af hendes putteritual, så hun på den måde får roen og hjælpes med at koble fra og overgive sig til søvnen.
Det vil være en god idé, hvis du kan arbejde på en dagsrytme, hvor hun får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Det vil f.eks. være en god idé, at du ikke putter hende til lur allerede kl 09, hvis hun først er vågnet kl 08.. I stedet skal hun aktiveres her, hjælpes til at bruge sig selv, så hun er mere parat til at sove, når du så putter hende 1.5-2 timer senere... Det vil også være en god idé, at du lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at forlænge hendes vågenperiode mere og samtidig hjælpe hende med at være aktiv, så hun forhåbentlig er mere parat og også vil sove en længere middagslur, når du putter hende til den...
Jeg laver normalt ikke dagsplaner til så små børn, men vil dog gerne give dig en idé om, hvordan en dag kunne skrues sammen:
Tidlig morgen, måske kl ca 05: Ammes og sover videre. Og dagen starter ofte også med en lille ekstra amning, når hun vågner, måske kl 08.
Kommer op, leger og er aktiv, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt. I pludrer, leger, hygger jer.
Ammes og puttes til en formiddagslu, måske ca. kl 10
Kommer op, leger og er igen aktiv, bruger sig selv rigtig godt motorisk og mentalt. Og du gør hende klar til at komme i bad.
Får et bad, der afsluttes godt med frottering med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov. Måske har hun behov for en lille amning før badet, og det er naturligvis helt okay...
Ammes og puttes til middagslur, måske kl ca 13.30...
Eftermiddag leger I igen, hygger, pludrer, og hun bruger igen sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.
Ammes og puttes til dagens 3. lur, her er klokken måske omkring kl 17.. og det er fint, at du her vælger at lægge dig med hende, så hun på den måde får koblet fra...
Har herefter ofte en længere vågenperiode om aftenen og det er ikke unaturligt at børn i denne alder går sent i seng. Der er ikke nogen grund til, at du forsøger at putte hende kl 19.30 hvis hun først er parat til at sove kl 21, så skal du ikke putte hende før hun egentlig er parat. Men i stedet bruge jeres aftener på at være sammen, hygge jer sammen i stuen.
Mange børn vil i denne alder også die hyppigt om aftenen. Ved at die hyppigt, får hun mange små tåre af koncentreret mælk, og kan derefter sove et lidt længere søvnstræk før hun har brug for mælk igen.
Ammes naturligt før hun puttes til natten.
Sen aften eller først på natten - alt efter hvornår hun er ammet sidst, så ammes hun igen. Måske bliver hun ammes ca 20.30 og sover ca. kl 21. Sover måske derefter til kl 01 og sover så videre til kl 05...
Det lyder umiddelbart som om, at din datter trives med din mælk. Hun har i en alder af 3 måneder fordoblet sin fødselsvægt, og hun lyder til at være glad for amning - det er super fint. Hvorvidt hun er parat til grød om en måned afhænger af flere ting og ikke kun alder, og der er flere faktorer, som du er nødt til at se på og vurdere ud fra.
At begynde med skemad kan på sigt godt hjælpe til at få skabt mere rytme. Og når hun bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt med en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og mælk, før hun puttes igen. Så mælk stadig indgår som en fast del af putteritualet, men skemaden er med til at give hende ekstra mæthed, ligesom de fastespisetidspunkter er med til at påvirke hendes indre ur og netop fornemmelse for mæthed/sult og behov for søvn/aktivitet.. så på den måde arbejder tiden lidt for jer, hvad angår rytme.
Men du må gerne allerede nu forsøge at hjælpe hende til mere rytme, netop ved at skabe aktive vågne perioder og perioder, hvor hun så skal sove - jf. dagsplanen. Når hun nogle gange gaber, så er det ikke længere fordi hun nødvendigvis er træt, men kan også være udtryk for, at hun keder sig, at hun har brug for, at der skal ske noget, at I skal være mere aktive, lave noget sammen, hvorefter hun så vil være mere parat til at sove:)
Hvis du gerne vil give hende anden mad, så er det mælk, som hun skal have, og du kan godt prøve at supplere hende med en flaske. Ikke fordi hun umiddelbart mangler mælk fra dig, mere fordi far eller en anden så kan tage over, og du kan få en pause. Modermælkserstatning kan også nogle gange mætte lidt mere end modermælk, så nogle gange vil det gøre, at hun sover et lidt længere søvnstræk, når hun har fået en flaske.. Der er dog ikke nogen garantier, og du skal også altid overveje, hvorfor du giver flaske - og hvad du gerne vil fremover. Hvor længe holder du f.eks. barsel? Planlægger du at amme hende til hun er 12 måneder, eller vil du gerne stoppe med at amme hende før? Det har naturligt betydning for, hvorvidt det er en god idé at introducere hende for en flaske... jeg ved ikke, hvad dine tanker er omkring dette :)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad I kan arbejde videre med.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske