Svar: Søvnproblemer - 19 mdr.
21. juli 2017
Alder:
19 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du er ved at være træt af at bruge 1.5 time hver aften - det er rigtig lang tid du bruger på at få din dreng til at sove, og du har gjort det igennem flere måneder. Jeg kan se, at dit spørgsmål tilbage i november sidste år, handlede om samme problematik... det lyder hårdt...
Det spiller naturligt ind, at I stadig bruger så lang tid på putning. Jeres dreng har lært, at når han skal sove, så består det af et ritual, der varer 1.5 time og et ritual, der handler om, at han skal rode rundt, snakke, have sutten i munden igen og igen (som du giver ham), at du skal ligge ved siden af ham, holde hænderne på ham osv. osv. Det er det han forbinder med putning, det er sådan putning foregår og har gjort det længe, og derfor er du nødt til at lære ham noget andet.
Du nævner, at når han sover hos din mor, så lægger hun ham bare i seng, synger en sang og siger godnat... En del af dette skyldes, at det er det ritual, han har hos hende. Han kender det ritual og ved at hos hende, er det sådan det foregår, men derhjemme har han lært noget andet:)
Rent udviklingsmæssigt sker der meget med ham lige nu. Netop i 18-20 måneders alderen har de fleste børn en periode, hvor de sover rigtig dårligt. Mange børn har i denne alder svært ved at overgive sig til søvnen og mange børn vågner også med skrig, og kan græde ulykkeligt om natten. Det handler om at børn i denne alder begynder at have mere farefornemmelse.
Farefornemmelsen betyder at han lige nu oplever verden større og mere farlig - han er begyndt at gå nu, og bevæger sig mere og mere selvstændigt omkring. Det giver naturligt udfordringer i hverdagen, hvor han måske klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned eller at han falder og slår sig...
Han oplever også modstand fra andre børn. De tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider ham måske.. Og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber fra jer, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og også om natten.
Det er lige nu rigtig svært for ham at slippe dagen. Det er svært at lægge sig til at sove, sige farvel til alle oplevelserne og lade roen komme over sig. Og når han endelig sover, så sover han uroligt, fordi han drømmer ekstra meget lige nu - netop i drømme bearbejder han alle oplevelser. Så at du lige nu synes, at putingen giver ekstra udfordringer, hører altså alderen og udviklingen til.
Du skal naturligvis give ham den nærhed, som han viser behov for. Og jeg vil anbefale, at du sætter dig og læser en godnathistorie for ham, ligesom du skal putte ham med en bamse og også gerne en sutteklud - sutten koblet til en klud. Og han skal lære selv at tage sine sutter, så det ikke længere er dig, der putter dem i munden på ham :)
Derudover lyder det som om, at du er nødt til at putte ham noget senere, end du gør lige nu. Det går ikke, at han bruger 1.5 time i sin seng og at jeres ritual varer så længe. Du er nødt til at putte ham så sent, at han kan sove inden for ca. 15 minutter. Det betyder, at hvis han lige nu først sover kl 21.30, så skal du ikke putte ham før. Du er nødt til at putte ham så sent, at han lærer, at ritualet varer ca 15 minutter - og hvad det nye ritual så går ud på.
Og så skal han stadig op til samme tid hver morgen - uanset om det er hverdag, weekend eller ferie. Og han skal sove samme tid til middag. Det er ikke meningen, at han skal forlænge sin nattesøvn ved at sove længere om morgenen eller skal begynde at sove længere tid til middag - det er puttetidspunktet som om aftenen gradvist skal rykkes frem. I takt med at du lærer ham det nye ritual, hvor han puttes og sover inden for ca 15 minutter, så putter du ham gradvist tidligere og tidligere, så han i stedet for sover 21.15, 21.00, 20.45, 20.30 osv. indtil du fornemmer, at du rammer det puttetidspunkt, som faktisk passer til ham.
Og det tager tid - du kan ikke rykke hans puttetidspunkt frem aften efter aften. Du er nødt til at bibeholde samme tidspunkt flere aftener i træk, før du så rykker på tidspunktet igen. Og tid = 5-6 uger - og det er under forudsætning, at der ikke sker noget undervejs, som ødelægger det hele. Det kan være sygdom, start i ny vuggestue, flytning eller lignende...
Det vil naturligt være sådan, at han i en periode ikke får den søvn, som han har behov for - men det gør han heller ikke lige nu, som situationen er. Og det hele går netop ud på at vænne ham til at sove inden for ca 15 minutter og gradvist få hans indre ur til også at fornemme dette behov, så han selv begynder at fornemme behov for at komme i seng, synes at det er dejligt, at det er en stund som han ser frem til og nyder, mere end det er en stund, som er frustrerende for jer begge.
Jeg har på fornemmelsen, at det er dig meget imod, først at putte ham kl 21.30... Du vil helst putte ham kl 20, fordi du ved, at han bør sove der - så hans søvnbehov bliver dækket. Og jeg forstår det godt. Men du kan ikke lære ham et nyt ritual, hvis du bibeholder at putning skal vare 1.5 time.. du er nødt til at putte ham sent, for gradvist at vænne ham til at fornemme behov for at sove og behov for at komme i seng... og dermed behov for at komme i seng kl 20...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske