Svar: 3 måneder og søvnproblemer

20. april 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse :) Og lad mig lige starte med at sige, at jeg fuldt ud forstår, at I kan være frustrerede og føle jer magtesløse, men I er ikke dårlige forældre. Det lyder faktisk som om, at I gør det ret godt - og i forhold til jeres tidligere brev, så er der sket mange gode ting allerede, så det går den rigtige vej! Det går fremad - to skridt frem og et tilbage er stadig frem, og det går stille og roligt i den rigtige retning :)

For det første, så er jeres datter blevet mere tryg ved at sove. Hun græder ikke længere helt så meget, som hun har gjort tidligere. Hun er også begyndt at tage på igen, hvilket er ret vigtigt for hendes trivsel generelt. Det kan både skyldes, at hun får lidt ekstra mælk på flaske (udmallket modermælk er super) og at hun er begyndt at sove lidt bedre, fordi kroppen restituerer mere jo bedre hun sover...

Og så lyder det også som om, at I har fået mere rytme - og det er også vigtigt og rigtig godt at arbejde på dette nu. Rytmen vil være med til at påvirke hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for både mæthed og sult, søvn og aktivitet - altså føle sig parat til at sove, når hun puttes. Hun vil naturligt begynde at have lidt længere vågne og aktive perioder og hendes rytme vil stille og roligt ændre sig i takt med at hun bliver ældre - så tiden arbejder for jer her. Igen - det går i den rigtige retning, selvom I føler, at det går meget langsomt :)

Det er et realtisk mål at vænne hende til barnevognen, så I kan bruge den både derhjemme og andre steder. Det vil være meget praktisk i hverdagen, hvis hun er glad for sin barnevogn og tryg ved at sove i den. Så ja - det må I meget gerne arbejde på som et fast ritual. Når det er sagt, så skal det dog ikke gøres til en daglig kamp...

Det er ikke nødvendigvis en god idé altid at lægge hende i barnevognen - det kommer helt an på, hvordan hun har det med den. Det kan være bedre at sige, at mindst en af dagens lure skal være i barnevognen - men ikke nødvendigvis alle lurene. Så I giver jer selv og hende lidt fleksibilitet her, alt efter hvordan hun virker til at ville sove bedst og hvad vejr og vind også tillader - ligesom jeres egne behov. Nogle gange vil det være bedre at hun sover en lur i slyngevuggen, andre gange i dobbeltsengen sammen med mor, - og andre gange er det fint med barnevognen :)

Det vil være super altid at putte hende med sut og nusseklud, som hun kender og forbinder med søvn. Ligesom I kan kærtegne hende på en bestemt måde, synge en bestemt sang, tænde for en musikuro, spilledåse, soveapp osv., så der er genkendelighed og dermed ro og tryghed for hende.

Det vil være rigtig godt, hvis hun ikke falder for dybt i søvn ved amning, men lige når at registrerer, at hun bliver puttet fra jeres favn. Det kan også gøre, at i måske har en chance for at bøvse hende af lige før hun puttes... Hvis hun ikke har bøvset inden for 5 minutter efter amning, så skal I ikke vente på bøvsen, men bare putte hende. Og ja, så vil der ofte gå 20-30 minutter, så er luften på vej. Hvis hun ligger let eleveret vil hun måske selv kunne komme af med bøvsen og er hendes hoved drejet til skiftevis venstre og højre side, så kan lidt gylp komme ud, hvis der kommer lidt gylp op sammen med bøvsen. Nogle gange vil I kunne se, at hun smasker, virrer lidt med hovedet osv. og klarer det selv... Og andre gange kan I så være nødt til at tage hende op, hjælpe hende af med luften og derefter så forsøge at putte hende igen, men hvis I kan få hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt, så er det bedst :)

Og nogle gange vil det også være skift fra et søvnstadie til et andet, som gør at hun vågner op - og her vil det netop være godt, at I holder jer i nærheden og med det samme triller hende lidt i barnevognen eller vipper hende lidt med hænderne på hendes krop, så I netop med jeres kærtegn osv. hjælper hende videre i søvnen. Alternativt triller hende så lang en tur, at I passerer dette tidspunkt, hvorefter hun ofte vil kunne sove et lidt længere søvnstræk.

Og så kan man naturligvis godt spørge, om hun så ikke lærer at skulle være i bevægelse for at sove... her tænker jeg dog, at det er vigtigt at holde fokus på det, hun også lærer, nemlig f.eks. at være i barnevognen og forbinde den med sin søvn, lærer at sove imens hun ligger ned og uden at være i favn og lærer at sove et længere søvnstræk og ikke begynder at skulle vågne hver halve time, fordi hun ...

Annonce

... ikke lærer at sove mere... Og i takt med at hun netop lærer at forbinde sin barnevogn med god søvn og begynder at få en rytme, hvor hun sover et længere stræk af gangen, så kan I begynde at trille mindre og mindre. Hun bliver naturligt også ældre og behovet for vugning bliver derfor ofte naturligt mindre...

Hvorvidt I skal tage hende op, når hun græder, afhænger helt af, hvad det er for en type gråd hun har. Hvis hun er oprigtigt ked af det, ulykkelig, græder med tårer osv. eller som I skriver "græder rigtig meget og er helt rød i hovedet" så skal I naturligvis tage hende op. Det er vigtigt, at I trøster hende, beroliger og netop betrygger hende med jeres favn - og når hun så er tryg og rolig igen, så kan I prøve at putte hende ned i barnevognen igen. En ulykkelig gråd bliver ved og stopper ikke blot ved at I triller hende i vognen, den kræver jeres fysiske nærhed, jeres favn...

Men hvis hun græder overtræt gråd - her er der ofte tale om en kortvarig gråd, hvor hun tydeligt er træt og har behov for at sove, men ikke kan finde ud af at koble fra - og hvis I så triller hende, så falder hun ret hurtigt til ro, så er det fint at lade hende ligge og netop finde roen i barnevognen.. Men hun græder ikke i mange minutter og gråden ændrer sig ret hurtigt fra at være fortvivlet til at blive en klynken, til et snøft for til sidst at holde helt op, netop fordi hun finder roen i vognen.

For nogle virker det også med det man kan kalde op-ned-metoden. Den kan nogle gange godt bruges i denne alder. Det betyder at I putter hende, og hvis hun så bliver ked af det, så tager I hende op, men så snart hun er rolig, så putter I hende igen. Bliver hun atter ked af det, så tages hun op og når hun er rolig, så puttes hun igen. Ved på den måde at tage hende op-ned-op-ned kan hun nogle gange begynde at finde ud af, at det er okay at ligge nede og dermed finde roen. MEN, man skal være opmærksom på om denne metoden faktisk hjælper hende eller irriterer hende mere end det gavner. For nogle børn bliver naturligt frustrerede over, at de hele tiden bliver taget op og har brug for at få lov til at blive liggende, hvor de er - det kan forstyrre dem eller forvirre dem unødigt med alt det op-ned... så igen afhænger det af årsagen til gråden og en vurdering af det enkelte barns behov...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun vågner efter kort tids søvn og tydeligt har brug for at sove mere, så må I starte med at trille hende, prøve med sut, putteklud, lidt ekstra mælk, kærtegn, beroligende ord osv. for at se om I på den måde kan hjælpe hende ind i søvnen igen. Hvis dette ikke virker og hun vågner mere og mere op eller bliver ked af det, så skal I tage hende op. Måske har hun brug for at komme af med en bøvs, nogle gange må mor hjælpe hende ved at lægge sig i dobbeltsengen og amme hende der... I er nødt til at forsøge jer lidt frem.

Hvis hun bare ikke kan komme videre i søvnen, så skal I ikke blive ved med at kæmpe med hende. Så lad hende være oppe, læg hende under et aktivitetstativ eller lignende, hvad hun nu virker til at have lyst til - og så må I se på hende og se, hvornår hun så virker parat til at blive puttet igen. Måske går der kun 45 minutter, måske går der 1.5 time.. I er nødt til at lægge mærke til hendes signaler og så putte hende, når hun igen virker parat... Nogle gange kan det også være en idé at elevere hendes hovedgærde i barnevognen og så trille hende en tur, hvor hun ligger let eleveret (hun er for lille til at sidde op), men hvor hun kan ligge og kikke lidt ud på verden - og så se om I på den måde kan lulle hende ind i søvnen og få hende til at koble fra...

I spørger: "Skal vi give op hvis hun i en længere periode ikke får nok søvn, eller skal vi holde ved?" - til dette tænker jeg - hvis I kæmper så meget, at hun slet ikke får den søvn hun skal have, fordi det hele bliver en kamp, så skal I holde op! Det er vigtigt, at I forsøger at gøre det, som virker - og ikke kæmper omkring søvnen. Det at skulle sove skal forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Hvis hun kommer til at opleve det som en kamp nu, så får hun sværere ved at sove fremover. Jo mere trygt det er at sove nu, jo lettere vil hun have ved at sove fremover.

Derfor skal I ikke kæmpe med at lære hende at sove i barnevognen til hver lur og flere gange dagligt, hvis det nogle gange tydeligt er lettere at få hende til at sove i slyngevuggen eller tæt med jer.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder