Svar: Spørgsmål vedr. natflaske og spisevaner

30. januar 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sara

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig også :)

Dine spørgsmål hænger sammen på den måde, at det er en forudsætning for at kunne undvære flasken om natten, at jeres dreng spiser nok i løbet af dagen. Derfor er det vigtigt, at du tilbyder ham mange små måltider, som jeg kan se, at han også får - og det er nødvendigt, at du sikrer ham en eller anden form for aftensmad eller godnatgrød, så han ikke går sulten i seng.

Men når det er sagt, så skal du dog forsøge at komme væk fra at lave børnemad og specialretter til ham og i stedet give ham mad, som tager udgangspunkt i familiemaden. Og jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis du kan supplere jeres mad, med noget af det, som han godt kan lide. Når I spiser aftensmad kan han måske få et stykke brød med lidt smør sammen med den varme mad, så det ikke er enten eller, men både og...

For at vænne ham til at spise flere grøntsager, så kan du bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. Da han lyder til at være glad for rugbrødshapssere, så kan det være en måde at vænne ham lidt mere til grøntsagerne.

Han må også gerne få kogte grøntsager i stykker som han selv kan sidde med, gumle og gnaske på - og han må gerne få smørsovs på grøntsagerne, så de smager af mere :) Han må også gerne få andre former for sovs, med den alder han har nu - og mange børn kan faktisk godt lide sovs og f.eks. spise ris med lidt karrysovs, sur-sød-sovs eller lignende eller spiser gerne mosede kartofler med brun sovs...

Hvis han er mest til søde fødevarer og godt kan lide den søde smag, så kan det være en god idé at prøve med sweet potatoes, som du ofte kan købe i større supermarkeder. Du kan også prøve med forskellige rodfrugter og bage dem i ovnen, så trækkes sødmen frem, - bagte græskar kan også være en mulighed. Rodfrugter kan skæres i både eller stave, så han kan holde dem og de må gerne krydres med lidt forskellige tørrede krydderier og lidt olie, hvilket han måske også vil synes om...

Du kan også bage grøntsager ind i brød og boller for på den måde at få lidt mere variation af grønt i ham. Du kan bage med f.eks. gulerødder, kartofler, spinat, squash... Du kan også lave pirogger, hvor der er fyld af forskellige grøntsager og kød, som skinke, kylling eller lignende. Det kan også være en måde at få ham til at spise lidt mere grønt, fordi det er serveret i brød...

Og så kan du naturligvis også komme grøntsager i frikadellefarsen, bruge grøntsager i kødsovsen, lave gryderetter som indeholder grøntsager... så du på den måde varierer hans indtag mere :)

Når der er helt styr på hans indtag af mad om dagen og især om aftenen, så kan du med god samvittighed holde igen på hans indtag af mælk - men modsat, du skal naturligvis også sikre dig, at han ikke drikker så meget mælk, at han ikke ...

Annonce

... har plads til rigtig mad i maven :)

Han må godt få 2 flasker, selvom han nu er 13 måneder gammel, og jeg vil anbefale, at de to flasker ligger aften og sen aften. Han skal altså ikke længere have flaske om dagen og her spise mere rigtig mad. Jeg tænker, at hvis I giver ham flaske før han puttes om aftenen og igen sen aften eller først på natten - hvis og når han selv vågner - et sted mellem kl 23-01, så burde han kunne klare sig uden yderligere lige nu og samtidig få den ro, som er nødvendig for at han får sovet... I takt med at han så igen begynder at kunne sove roligt og godt om natten, så kan I trappe ud af flaskerne, men lige nu er han nødt til at få de to flasker, for at kunne sove.

Og så tænker jeg også, at det er rigtig vigtigt, at han ikke falder i søvn i din favn eller med sin flaske i munden. Det er vigtigt, at han lige når at følge med i, at han rent faktisk puttes i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det vil hjælpe ham til bedre at kunne falde i søvn igen, når han har sine opvågninger om natten.

Han må godt ligge ned og få sin flaske i sengen. I skal i givet fald elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Han skal heller ikke falde i søvn med sin flaske, det skal helst være sådan, at han får flasken, slipper den, smiler til jer og triller om på siden og sover... Så måske skal han også puttes en lille smule senere, end I gør lige nu, så han er mere parat til at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes det lyder som en god idé, at I prioriterer hans egen seng og at sove på eget værelse - det er han vant til, og det har fungeret rigtig godt tidligere, så det burde I kunne komme tilbage til :) Men hvis I fornemmer, at han kan have brug for trygheden om natten og har brug for at komme ind til jer for at sove videre, så skal I naturligvis give ham den tryghed - det kan så være en god idé at I flytter ham tilbage i egen seng igen i løbet af natten, så han også vågner i egen seng om morgenen. Han kan sandsynligvis ikke huske, at han har været omkring jer et par timer, så det kan være en løsning fremfor at I skal gå i pendul fart mellem soveværelset og hans værelse hver time hele natten...

Det er naturligt at børn i denne alder kan have brug for ekstra tryghed. Ligesom der i 8-10 måneders alderen er en urolig periode, kaldet separationsfasen, så er der i 13-15 måneders alderen også en urolig periode, som man kan kalde separation-gentilnærmelses-fasen, som ofte hænger sammen med, at barnet begynder at gå rundt...

Og så skal I naturligvis også sikre jer, at han ikke har problemer med ørerne, tandfrembrud eller andet, som kan forklare hvorfor han lige nu sover så dårligt. Måske er han ikke helt rask, måske har han ondt og har brug for smertestillende i en periode, måske skal han lige tjekkes af en læge...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor