Svar: Putning og søvn - 2 år, 3 mdr.

5. januar 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Gry

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter, og velkommen til :)

Det er meget normalt, at børn i 2-2.5 års alderen begynder at protestere mod at sove. Det handler både om alder og udvikling - og at hun nu begynder at kunne blive lidt bange for forskellige ting f.eks. bange for mørke, bange for små dyr, biller, en flue der summer osv. Ligesom nu nu er mere og mere bevidst om, at I kan forsvinde fra hende, eller hun kan blive væk fra jer...

Og så handler det ofte også om, at hun i den alder naturligt også viser mere og mere egen vilje, har sin egen mening om, hvad hun vil og ikke vil - og naturligt også forsøger at afprøve lidt grænser overfor sine forældre. Det er derfor rigtig vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem at give hende den tryghed og nærhed, som hun viser behov for samtidig med, at I holder fast i at hun f.eks. godt kan sove i egen seng, at det er trygt og dejligt at være i den og det er rart at komme i seng - fordi det er det, I gerne vil give hende med i tiden fremover :)

Der kan være mange flere grunde til, at hun kan virke utryg, når hun skal sove. Det kan f.eks. spille ind, at hun har været syg, og måske har hun i en periode haft ondt eller er vågnet med smerter om natten. Det har gjort hende utryg ved at sove og tryg at komme ind til jer - og derfor søger hun naturligt stadig jeres tryghed, selvom hun nu er rask og ikke længere har ondt eller føler sig dårlig...

Med den alder hun har og det forløb I beskriver, så tænker jeg, at hun måske begynder at have brug for en åben seng. Det kan godt hjælpe hende, at hun ikke føler sig "sat bag tremmer", når hun skal sove. At hun fornemmer, at hun faktisk kan søge jer, rejse sig og gå ud til jer, hvis hun har brug for jer - det kan nogle gange gøre, at hun får den tryghed hun behøver og derfor tør sove i sin seng igen... Der er naturligvis altid den risiko, at hun så begynder at søge jer om aftenen, stiger ud af sengen og går ind til jer, men den risiko må I tage med og tage som et sundhedstegn :)

En åben seng, giver også jer mulighed for at sidde hos hende, sidde på sengekanten eller i fodenden af sengen, så hun kan mærke jer, og I stadig har fysisk kontakt og nærhed, og I kan så sidde og læse, vise hende billeder osv. og inddrage hende i godnathistorien, hun kan mærke jer og behøver ikke rejse sig, for at sikre sig at I er der, og på den måde kan hun lære at falde i søvn i sin seng. Hvis og når hun vågner om natten, så kan I på samme måde sidde lidt hos hende, være der for hende, indtil hun så falder til ro og kommer videre i søvnen - så hun lærer at være i sengen hele natten. dog med den undtagelse, at hvis hun vågner og er ulykkelig over en drøm eller lignende og kun kan finde ro hos jer, så skal hun naturligvis have lov til at komme ind til jer stadigvæk:)

Ud over at give hende en åben seng, så vil det også være en god idé at I se lidt på dagens rytme og hendes puttetidspunkt. Hvornår sover hun middagslur? Hvor lang er luren? Hvad tid står hun op om morgenen? Og hvad ...

Annonce

... tid putter I hende om aftenen?

Hun har brug for ca. 13 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun sover en middagslur på f.eks. 2 timer, så skal hun sove ca 11 timers nattesøvn. Starter hun således dagen kl 07, vil det være passende at hun puttes kl 20...

Det spiller her naturligt også ind på hele dagens rytme og hendes evne til at falde i søvn om aftenen, at hun er B-menneske. Det vi hos børn kalder for en "ugle". Det kan sagtens tænkes, at hun har sværere ved at sove om aftenen og måske vil have en lidt senere sengetid og det er helt okay. Det er dog vigtigt, at I hjælper hende til en rytme og holder fast i, at hun f.eks. skal op om morgenen for at dagen ikke skrider for meget for jer. Det er f.eks. en rigtig god idé med et fast stå op tidspunkt hver dag uanset om det er hverdag eller weekend. Hvis hun er B-menneske kan hun godt have tendens til at sove lidt længere om morgenen, og det er naturligvis rigtig dejligt, når det er weekend. Men hun er stadig så lille, at hvis hun får lov til at sove længere i weekenden og derfor sover senere om aftenen, så er det ekstra svært i hverdagene at få vendt om og I kan have flere putteproblemer der. Derfor kan et fast stå op tidspunkt være en rigtig god idé uanset hvad dag på ugen, der er tale om...

Og så kan det også spille ind, hvordan jeres putteritual foregår - og hvor det foregår. Du fortæller, at I spiser aftensmad, putter hende i bad, og derefter leger i lidt, læser bog osv. Det er super fint, men vær opmærksom på, at en del af putteritualet helt skal foregå i værelset, hvor hun forventes at sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor hun forventes at sove. Hvis I læser bøger, synger godnatsang osv. et andet sted, og derefter går til værelset, så er der en risiko for, at hun oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved, at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.

Det samme sker måske, hvis du eller far sidder og hygger, leger osv. og hun så overgives til den anden forældre - så kan hun også føle at hun forlader den ene af jer og det kan gøre det svært at finde ro. Derfor er det rigtig godt, hvis I begge kan komme ind på værelset og sige godnat. Ikke at I behøver være hos hende begge to, men hun må gerne have en oplevelse af, at hun ikke skal mangle nogen af jer. Så den ene af jer læser historie, synger osv. og det er super - men den anden kommer stadig ind og kysser godnat og går igen :) At hun foretrækker dobbeltsengen fremfor sin egen seng kan nemlig også handle om, at hun der føler, at hun er tættere på jer begge, og det gør det lettere for hende at sove i soveværelset...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det også giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.