Svar: Putning om aftenen og fra 2 til 1 lur dagligt!
19. december 2016
Alder:
16 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Dejligt at høre, at du har flere af mine bøger, tak for det :) Og naturligvis skal du skrive, det er jo hele idéen med en brevkasse;)
Noah er lige nu i en overgang mellem at skulle sove to og kun en lur dagligt. Dette påvirker naturligt hans rytme om dagen, og det påvirker ofte også putningen om aftenen. Alt efter hvor meget han sover om dagen, hvorvidt han sover en eller to lure, hvor lang hans søvn er osv. vil hans puttetidspunkt kunne variere.
Aldersmæssigt er han også der, hvor han begynder at have lidt fornemmelse for, at I ikke forsvinder, når I går fra ham. Det er netop omkring 16 måneders alderen, at børn begynder at forstå, at vi ikke forsvinder, selvom vi er ude af syne... Denne bevidsthed kan på en gang give ro og gøre det lettere at putte ham på eget værelse, men det kan også give lidt ekstra uro, fordi han godt kan have behov for at blive bekræftet i, at hans fornemmelse er rigtig, altså blive bekræftet i at I ikke går fra ham, at I ikke forsvinder.
Alderen og udviklingen spiller således også ind på hans evne til at overgive sig til søvnen netop nu, og det er naturligt, at han kan være lidt mere klyngende og tryghedssøgende, når han skal sove. Derfor er det rigtig fint, at I prioriterer at sidde hos ham, synger et par godnatsange, måske læser historie osv. og han så falder i søvn. Når det er sagt, så skal I dog også være opmærksomme på, at han jo også bliver mere og mere bevidst. Det I lærer ham nu, vil han naturligt huske mere og mere, så hvis I nu f.eks. begynder at indføre, at han kommer ind og sover i jeres seng eller I sidder med ham i armene, så vil det være svært at få ham tilbage til eget værelse eller egen seng igen. Derfor er det rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har, hvor han puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.
En del af jeres putteritual foregår i stuen og jeg tænker, at I måske skulle forsøge at flytte mere af ritualet ind på hans værelse. Det vil være super med bad, godnatgrød, banan eller lignende og lidt mælk ved middagsbordet, som en fast del af ritualet. Herefter kan han så få børstet tænder og så kan I putte ham - og der sætte jer og læse lidt i en bog, putte ham med bamsen osv.
Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Hvis for stor en del af ritualet foregår i stuen og I så derefter går til værelset, så er der en risiko for, at han oplever det at komme i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved, at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation - tidspunktet, hvor han skal være uden jer... Derfor kan det være en god idé, hvis jeres godnatlæsning, sang osv. kan foregå på værelset, hvor I gerne vil have, at han skal sove. Bare en tanke :)
I skal regne med, at han nok har brug for ca. 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han ofte sover ca 2.5-3 timer i løbet af dagen, så skal han sove ca. 10.5-11 timers nattesøvn. Det betyder, at han måske først skal puttes ca. 19-19.30... altså en lille smule senere, end I putter ham lige nu - hvis han altså vågner kl 06. Sover han længere og vågner kl 06.30, så skal han måske puttes lidt senere endnu.. Igen naturligt efter, hvor meget han samlet har sovet i løbet af dagen...
Det lyder som en god idé, at I forsøger at nøjes med en lidt længere middagslur de fleste dage og springer formiddagsluren over. Han lyder umiddelbart parat til dette. De dage, hvor han tydeligt er træt, skal han naturligvis have en ekstra lur om formiddagen, det gælder også de dage, hvor han måske vågner tidligere. Men de fleste dage, lyder det rigtig fint og alderssvarende at forsøge med en længere middagslur - og I må meget gerne hjælpe ham med at sove videre, når han vågner efter 1.5 time. Han lyder til at have god gavn af en længere lur midt på dagen, og derfor er det fint, at du går ud og vugger ham i barnevognen, triller ham lidt og på den måde lige hjælper ham videre.
Tiden arbejder for jer - det er som sagt en overgang lige nu, som naturligt er lidt svær. Og samtidig tænker jeg også, at behovet for at blive trillet ikke behøver følge med. Det handler om lige nu at få indstillet hans indre ur til at fornemme behovet for en lur dagligt og en længere lur netop midt på dagen - og du hjælper ham netop med at få denne indre fornemmelse ved at lulle ham i søvn, når han viser tegn til at vågne op...
Og når det så er sagt, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at trille eller vippe vognen og så holde den stille, når han er stille. Det vil sige, at du gerne må stå parat efter ca. 1.5 time og når han så klynker, så bevæger du vognen lidt, men når han er stille, så holder du vognen stille. Siger han noget, så bevæger du ham igen, og når han atter er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan du lære ham, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at sove :)
Jeg håber, at du/I kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske