Svar: Putning om aftenen og fra 2 til 1 lur dagligt!

19. december 2016

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anette

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Dejligt at høre, at du har flere af mine bøger, tak for det :) Og naturligvis skal du skrive, det er jo hele idéen med en brevkasse;)

Noah er lige nu i en overgang mellem at skulle sove to og kun en lur dagligt. Dette påvirker naturligt hans rytme om dagen, og det påvirker ofte også putningen om aftenen. Alt efter hvor meget han sover om dagen, hvorvidt han sover en eller to lure, hvor lang hans søvn er osv. vil hans puttetidspunkt kunne variere.

Aldersmæssigt er han også der, hvor han begynder at have lidt fornemmelse for, at I ikke forsvinder, når I går fra ham. Det er netop omkring 16 måneders alderen, at børn begynder at forstå, at vi ikke forsvinder, selvom vi er ude af syne... Denne bevidsthed kan på en gang give ro og gøre det lettere at putte ham på eget værelse, men det kan også give lidt ekstra uro, fordi han godt kan have behov for at blive bekræftet i, at hans fornemmelse er rigtig, altså blive bekræftet i at I ikke går fra ham, at I ikke forsvinder.

Alderen og udviklingen spiller således også ind på hans evne til at overgive sig til søvnen netop nu, og det er naturligt, at han kan være lidt mere klyngende og tryghedssøgende, når han skal sove. Derfor er det rigtig fint, at I prioriterer at sidde hos ham, synger et par godnatsange, måske læser historie osv. og han så falder i søvn. Når det er sagt, så skal I dog også være opmærksomme på, at han jo også bliver mere og mere bevidst. Det I lærer ham nu, vil han naturligt huske mere og mere, så hvis I nu f.eks. begynder at indføre, at han kommer ind og sover i jeres seng eller I sidder med ham i armene, så vil det være svært at få ham tilbage til eget værelse eller egen seng igen. Derfor er det rigtig godt, hvis I kan forsøge at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har, hvor han puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.

En del af jeres putteritual foregår i stuen og jeg tænker, at I måske skulle forsøge at flytte mere af ritualet ind på hans værelse. Det vil være super med bad, godnatgrød, banan eller lignende og lidt mælk ved middagsbordet, som en fast del af ritualet. Herefter kan han så få børstet tænder og så kan I putte ham - og der sætte jer og læse lidt i en bog, putte ham med bamsen osv.

Det at skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er naturligt svært for små børn. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Hvis for stor en del af ritualet foregår i stuen og I så derefter går til værelset, så er der en risiko ...

Annonce

... for, at han oplever det at komme i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved, at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation - tidspunktet, hvor han skal være uden jer... Derfor kan det være en god idé, hvis jeres godnatlæsning, sang osv. kan foregå på værelset, hvor I gerne vil have, at han skal sove. Bare en tanke :)

I skal regne med, at han nok har brug for ca. 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han ofte sover ca 2.5-3 timer i løbet af dagen, så skal han sove ca. 10.5-11 timers nattesøvn. Det betyder, at han måske først skal puttes ca. 19-19.30... altså en lille smule senere, end I putter ham lige nu - hvis han altså vågner kl 06. Sover han længere og vågner kl 06.30, så skal han måske puttes lidt senere endnu.. Igen naturligt efter, hvor meget han samlet har sovet i løbet af dagen...

Det lyder som en god idé, at I forsøger at nøjes med en lidt længere middagslur de fleste dage og springer formiddagsluren over. Han lyder umiddelbart parat til dette. De dage, hvor han tydeligt er træt, skal han naturligvis have en ekstra lur om formiddagen, det gælder også de dage, hvor han måske vågner tidligere. Men de fleste dage, lyder det rigtig fint og alderssvarende at forsøge med en længere middagslur - og I må meget gerne hjælpe ham med at sove videre, når han vågner efter 1.5 time. Han lyder til at have god gavn af en længere lur midt på dagen, og derfor er det fint, at du går ud og vugger ham i barnevognen, triller ham lidt og på den måde lige hjælper ham videre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tiden arbejder for jer - det er som sagt en overgang lige nu, som naturligt er lidt svær. Og samtidig tænker jeg også, at behovet for at blive trillet ikke behøver følge med. Det handler om lige nu at få indstillet hans indre ur til at fornemme behovet for en lur dagligt og en længere lur netop midt på dagen - og du hjælper ham netop med at få denne indre fornemmelse ved at lulle ham i søvn, når han viser tegn til at vågne op...

Og når det så er sagt, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at trille eller vippe vognen og så holde den stille, når han er stille. Det vil sige, at du gerne må stå parat efter ca. 1.5 time og når han så klynker, så bevæger du vognen lidt, men når han er stille, så holder du vognen stille. Siger han noget, så bevæger du ham igen, og når han atter er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan du lære ham, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at sove :)

Jeg håber, at du/I kan bruge dette videre :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.