Svar: Søvn igen - 7 mdr.
12. oktober 2016
Alder:
7 mdr.
Kære C.
Tak for dit brev og alle dine tanker - og først - hold fast i, at du faktisk mærker, at det bliver gradvist bedre. Det kan godt være, at det er to skridt frem og et tilbage, men det går stadig fremad :)
Der er ingen tvivl om, at flere ting spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
For det første, så er der jeres datters alder og udvikling. Hun er motorisk rigtig godt igang, bruger sig selv mere og mere, ruller, drejer om egen akse, sparker med benene, forsøger at krybe, bruger sine arme mere og mere bevidst osv. Og det betyder, at hun naturligt har en fysisk uro, det er svært at finde ro, når hun skal sove. Ligesom hun let får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Hun har derfor brug for din hjælp til at finde ro, blive lagt rigtigt i sengen, få dynen på, som hun har sparket af osv.
Hun er mentalt også mere bevidst nu og meget mere opmærksom på verden og hvad der sker omkring hende. Og alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover. Derfor drømmer hun ekstra meget og kan derfor sove ekstra uroligt, græde i søvne, nogle gange også grine i søvne.. alt sammen en bearbejdelse af dagen.
At hun så også er startet i vuggestue, gør det naturligt ekstra svært for hende at koble fra og finde søvnen. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne og det er også svært at være adskilt fra dig. Derfor har hun naturligt ekstra brug for din tætte kontakt og nærhed og søger dig ekstra om aftenen og om natten. Jeg plejer at sige, at hendes "mor-depot" skal fyldes ekstra op, så hun har noget at tære af, når I ikke er sammen og derfor søger hun dig ekstra, når I er hjemme.
Det er derfor rigtig godt, at du forsøger at give hende så meget nærhed og kontakt som muligt - men uden at du per automatik kommer brystet i munden på hende hver gang. Så hold fast i de gode rutiner, som du allerede har fået skabt her :)
Får hun flaske om dagen, når hun passes? Det kunne være en overvejelse værd, om det mon kunne hjælpe jer med en flaske om aftenen - enten aften eller sen aften, før du selv går i seng. Flasken har den fordel, at den kan gives i sengen, så hun stadig får mælk lige får hun skal sove, men hun oplever ikke skiftet fra favn og ned i sengen, som hun måske fornemmer og reagerer på... Modermælkserstatning kan også nogle gange mætte lidt mere end modermælk, ligesom far kan tage over og give flaske og du dermed få lidt frirum... Når det er sagt, så er det dog vigtigt, at hun som sagt, får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, hvilket amningen jo er en stor del af :)
Hvis du vælger at give flaske, så er det også vigtigt, at hun stadig ikke falder i søvn med flasken i munden, men lige når at registerer, at den fjernes. Gerne sådan, at hun tilbydes flaske, drikker, slipper, smiler til dig, og triller om på siden og sover. Når hun tilbydes flaske i sin seng, så bør madrassen eleveres, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op :)
Du kan også forsøge at amme hende af to omgange. Det kan også nogle gange gøre, at du kan undgå opvågningen efter 45 minutters søvn. Du kan prøve at amme hende, herefter skifte hende og så amme hende igen og først derefter putte hende.... Det er også et forsøg værd :)
Derudover så tænker jeg, at hele dagens rytme naturligt spiller ind på nattesøvnen og hvordan natten forløber. Det vil være rigtig godt, hvis hun nu starter dagen til fast tid hver morgen. Jo mere fast stå op tidspunkt hun har, jo mere vil du kunne regne med at formiddagslur og middagslur også kommer til at ligge fast, ligesom det er vigtigt, at hun nu har nogenlunde faste spisetider. I stedet for at arbejde på at ændre rytme og rutiner om aftenen, så er det ofte en bedre idé at starte om morgenen og skabe rytme derfra, fordi det naturligt spiller ind på, hvordan resten af dagen forløber og dermed også på, hvornår hun kan puttes til natten, og hvordan det så går :)
Det er helt okay, hvis hun nogle dage stadig har brug for en 3. lur sidst på dagen. Det må du naturligvis gerne give hende. De dage, hvor hun sover tre lure, har hun så måske brug for at blive puttet lidt senere til natten...
Mit forslag til en dagsplan til en 7 måneders pige ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden at få mælk først
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur måske ca kl 13 - tidspunktet varierer efter hvornår hun har sovet middagslur, hvor lang den er og hvor sent den ligger
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Skal umiddelbart ikke ammes om eftermiddagen mere, men måske har hun brug for denne amning lidt endnu, fordi det er en dejlig måde at mødes med dig på efter vuggestue. Det er okay, det er bedre, at du ammer hende her end midt om natten:)
Powernapper måske eller den springes nu over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, der skal være mad med mere og mere smag og mad med mere og mere bid. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mos og også mad i hånden, gerne kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende, som hun selv kan sidde og gumle på imens du følger efter med lidt skemad. Vand af kop.
Ammes (og/eller flaske) og puttes til natten ca kl 20. Tidspunktet variere efter, hvorvidt hun har sovet to eller tre lure i løbet af dagen
Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske) og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen:)
I følge dit brev, så kan hun nogle gange sove fra midnat og til næste morgen kl 07 uden amning. Det er super flot. Hvis hun gør dette, så skal du starte morgenen med grød og holde fast i spisetiderne og springe amningen tidlig morgen over. I stedet må du sikre hende vand af kop, så hendes væskebehov stadig dækkes - og derudover sikre, at hun så ammes eller får flaske før sin middagslur.
De fleste børn vil når de er 8 måneder begynde at trives med tre amninger (flasker) i døgnet og jeg anbefaler, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Hvis din datter n nogle gange springer den tidlige morgenamning over, så passer det således fint ind i den rytme, som hun fremover skal have :)
Det lyder som om, at I lige nu er lidt i en overgangsperiode, hvor hun nogle gange har brug for den ekstra mælk om natten og andre gange fint kan undvære den og det lyder som om, at du er nødt til at være lidt fleksibel her. Dog skal du være opmærksom på hendes indtag af mad og væske hele dagen igennem, ligesom du skal prøve at vurdere, hvorvidt det er behov for mælk/væske eller lige så meget behov for at mærke dig og få din nærhed, som gør at hun vågner :)
Nogle forældre har rigtig stor glæde af at koble tremmesengen til dobbeltsengen. Det vil sige fjerne den ene side af tremmesengen og sætte sengen sammen med din seng. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt! Det giver dig mulighed for stadig at putte hende i egen seng, men samtidig kan du ligge i din seng. Du behøver ikke stå op, behøver ikke tage hende op, men kan med det samme berolige hende med dine hænder og nærhed. Hun kan mærke, at du er der, og på den måde kan du hjælpe hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt og stadig give dig selv mulighed for også stadig at sove videre...:)
Jeg tænker at på mange måder vil tiden naturligt arbejde for jer, men tingene sker ikke bare helt af sig selv :) Det er vigtigt og godt, at du holder fast i det som virker for jer og holder fast i dagsrytmen, genkendeligheden, trygheden ved rutinerne osv.
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske