Svar: 12 måneder og svært ved søvnen

24. juni 2016

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Og stort tillykke med 1 års fødselsdagen :)

Nu hvor din datter bliver 1 år, så bør du stille og roligt stoppe helt med flaske. Som jeg læser dit brev, så får hun stadig ofte flaske om dagen, før hun skal sove og hun får ofte også flaske 2 gange om natten... Det er for meget. Hun bør ikke drikke så meget mælk, det fjerner hendes appetit og lyst til anden mad og det kan gå ud over hendes næringsbehov...

Det er fint, hvis hun lige nu får 2 flasker i døgnet, men i løbet af de næste par uger, skal du fjerne den ene flaske, så hun "kun" får flasken før hun skal sove om aftenen. Om dagen skal hun slet ikke have flaske mere. Hun kan blive tilbudt lidt letmælk af en kop før middagsluren, men ellers skal hun drikke vand. Planen jeg sendte dig, da hun var 10 måneder gælder stadig...

Alle flasker fjernes nu - dog ikke flasken aften og sen aften. Men flasken sen aften skal du trappe ud, så hun får mindre og mindre mælk. Det vil sige, at hvis du lige nu giver hende f.eks. 200 ml mme kl 23, så trapper du ned, så hun får 180 ml, 160, 140, 120, 100 ml osv. og så skal hun til sidst helt undvære.

Og i løbet af de næste ca. 2-3 måneder skal du så gøre det samme med flasken før putningen om aftenen. Trappe stille og roligt ud, så hun vænnes til, at hun ikke behøver drikke så store mængder af sin flaske og så hun stille og roligt vænnes til at kunne drikke lidt mælk af en kop - sammen med en godnatgrød, som så naturligt vil mætte hende i maven.

Hvis du ud over at give flaske også ammer - så skal du også trappe ud af amningerne. Hun skal altså enten ammes eller have flaske - og det kun 1-2 gange i døgnet. Amningen før ...

Annonce

... putning om aftenen, må du dog gerne bibeholde så længe både hun og du trives med det - men ellers har hun ikke brug for mere mælk...

Samtidig skal du indføre et putteritual, som vil fungere for jer fremover. Det kan være en puttebamse, putteklud, at du synger en sang for hende, kærtegner hende på en bestemt måde, læser en simpel godnathistorie osv. Ritualet tager mere og mere over og erstatter stille og roligt flasken. Samtidig er hun naturligvis sikret både væske og mad nok hele dagen igennem og godnatgrøden som sagt indført om aftenen. Så du ved, at hun ikke søger dig fordi hun er sulten eller tørstig, men fordi hun naturligt har brug for at mærke, at du er der, beroliger og betrygger, så hun kan slippe dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når du putter hende om dagen, så kan det være en god idé, at du lader hende sidde op i barnevognen og triller hende en tur. Lad hende kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, fornemme og opleve, så hun på den måde bliver fyldt op med indtryk - og put hende først, læg hende først ned, når du kan se på hende, at hun tydeligt er parat. Læg her mærke til klokken, det giver dig en idé om, hvornår hun reelt er parat til at skulle sove.

Sørg også for, at hun kommer op til samme tid hver morgen. Et fast stå op tidspunkt om morgenen vil naturligt sætte rytmen for resten af dagen. Når I står op til samme tid hver morgen, så vil du naturligt bedre kunne finde ud af, hvornår hun så skal puttes til formiddagslur og middagslur :) Og prøv at undgå at sove for længe - for så vil hendes lure naturligt ligge sent i løbet af dagen, og det bliver sværere for dig at få hende til at sove....

Håber du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder