Svar: Kan ikke finde søvnen selv
24. juni 2016
Alder:
4 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev og velkommen til :)
Netop i 3-4 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter og i denne alder ændrer søvnen sig. Det er sandsynligvis dette du mærker.
Jeres datter er langt mere bevidst nu - hun opfatter verden på en anden måde, hun kan se længere og fornemme rummet, hun er i. Hun skelner tydeligt om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor, far eller en fremmed. Hun kan blive rigtigt ked af det, hvis bedsteforældre eller andre prøver at løfte hende op eller kikker for meget på hende. Det kan være svært for hende at koble fra og overgive sig til søvnen i denne alder, hvorfor hun græder og protesterer, når hun skal sove - og mange børn vil i denne alder ofte også sove kortere lure, når de så endelig sover... Jeres datter lyder dog til at sove rigtig fint, men hun har svært ved at give slip på alle oplevelserne :)
I løbet af de næste 1-2 måneder skal hun stille og roligt igang med skemad. Dette vil være med til at give lidt mere struktur og rytme på dagen, og på sigt vil det være rigtig fint, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner af en lur - og så tilbydes mælk, før hun skal sove. Det betyder også, at det vil være rigtig godt, hvis du allerede nu lader mælken indgå som en helt fast del af hendes putteritual. Hun skal altså ammes før hun skal sove :)
Det betyder ikke, at hun skal falde helt i søvn med brystet i munden. Du må gerne arbejde på at hun lige når at registrere, at hun puttes i sin seng eller barnevogn, så hun ikke forbinder dine arme med stedet, hvor hun skal sove... Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i sengen eller i barnevognen. Hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Du må også gerne trille hende en tur og på den måde holde vognen i bevægelse, det vil være rigtig fint, hvis du på denne måde kan hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen - men prøv om du kan undgå at "hoppe for voldsomt" med vognen, så hun i stedet vænnes til at blive trillet i søvn - og ikke hoppet :)
Prøv nogle gange at holde vognen stille, når hun er stille. Og når hun så klynker eller smågræder, så triller du hende lidt igen og når hun atter er stille, så holder du vognen stille - på den måde kan du lære hende, at hun ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at sove.
Og så må du faktisk også meget gerne lægge dig med hende og amme hende i din seng. Det kan være en rigtig god idé, fordi hun især på den måde lærer at falde i søvn uden at skulle være i bevægelse. Samtidig får hun brystet, hun mærker roen komme over sig og kan på den måde få en erfaring med sig om, at hun ikke behøver græde, før hun skal sove. Hun kan faktisk godt falde stille og roligt og trygt i søvn - og du er der hos hende hele tiden, hun får brystet, finder roen... Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade. Nogle gange kan det være nødvendigt, at du bliver liggende sammen med hende - parat med brystet, hvis hun efter 20-30 minutter pludselig vågner op, virker søgende. Så ammer du hende igen og derefter kan hun så måske sove lidt længere :)
Og så vil det være rigtig godt, hvis du lige nu kan arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og det er her helt normalt for alderen, at dagens sidste lur ligger så sent, at hun vil gå senere i seng. Derfor sover mange børn i denne alder ikke før klokken måske er 22. Det er vigtigt, at du ved det - det ændrer sig igen. De fleste børn vil, når de er omkring 6 måneder være putteklar omkring kl 20 - men det er altså ikke endnu :)
En rytme kan se nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Får ofte en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 09-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12.30-13: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes - spiser ofte hyppigt her og fylder sig på den måde op til natten. Puttes ofte sent og puttes altid med amning først - et sted mellem kl 20-23 - alt efter, hvornår dagens 3. lur ligger... Hvis dagens 3 lur ligger allerede kl 17, så vil hun naturligt være putteklar tidligere - hvis den først ligger mellem 18-19, så vil hun ikke være parat til at sove før sen aften... og det er som sagt normalt for alderen :)
Sen aften eller først på natten: Ammes
Midt nat: Ammes efter behov. De fleste børn har brug for mælk midt nat til de er ca. 6 måneder gamle. Men det kommer naturligvis an på, hvornår hun er ammet om aftenen og hvor sent hun går i seng....
Som du kan se, så er amning en fast del af putteritualet. At kunne sove for sig selv i denne alder betyder, at hun bliver ammet og flyttes til sit sovested på det tidspunkt, hvor hun registrerer, hvor hun puttes - men hvor du stadig luller hende i søvn med dine hænder, nærhed, tætte kontakt osv. Du kan ikke forvente, at hun kan puttes vågen i seng og derefter falde i søvn selv...:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske