Svar: Urolige og korte dagslure

22. juni 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor i vildrede

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at jeres dreng lige nu har rigtig svært ved at sove. Børn i denne alder, er meget optaget af, hvad der foregår omkring dem, og de vil ofte protestere mod søvnen - det er som om, at tiden ikke skal soves væk - de vil hellere lege, følge med og opleve. Og det er naturligvis dejligt, men som du selv skriver, så kan I tydeligt mærke, når han ikke får sovet helt nok - eftermiddagen bliver for lang for ham, og han bliver for træt omkring kl 17...

Det er vigtigt, at han stadig får 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. I skal dog være opmærksomme på, at det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder ofte er 14 timer i døgnet, faktisk sover nogle børn en lille smule mindre, fordi de netop gennemgår den store udvikling, som de gør - og hvis jeres dreng sover 12 timer om natten, så er det naturligt svært for ham at sove særligt lange lure om dagen...

Jeg vil anbefale, at I nu starter dagen til samme tid hver morgen. Det betyder, at I faktisk skal vække ham, hvis han ikke vågner af sig selv. Der er simpelthen for langt et spring mellem at stå op kl 06 eller kl 08.30 - og det er vigtigt, at dagen starter til samme tid og ikke starter alt for sent, hvis der skal være plads til både en formiddagslur og en middagslur. I må gerne vække ham, for han har jo sovet en god lang nattesøvn allerede. Det er ikke et spørgsmål om, at I fjerner søvn fra ham, men i stedet om at hjælpe ham med at få fordelt søvnen lidt bedre over døgnet, så han trives bedre :)

Jeg vil anbefale, at I derfor starter dagen senest kl 7 - det giver jer mulighed for at putte ham til formiddagslur omkring kl 10 og så vil hans middagslur måske komme til at ligge omkring kl 13.30-14...

En dagsplan kan se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - sover her måske kun 45-60 minutter, og det er helt okay. I må gerne starte med at sætte ham i barnevognen, lade ham sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, anerkende hans lyst til at opleve og først putte ham, når han tydeligt viser sig parat. Sover han sin længste lur her - se længere nede :)

Frokost 12: Rugbrød med forskellige smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop mme eller ammes evt. lidt og puttes ...

Annonce

... til middagslur ca kl 13.30 - tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er. Sover her måske 1.5 max to timer.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med mme, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad i hånden, mad, som spises med gaffel og med fingrene og også stadig mos. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet - måske ca 19.30, - får herefter børstet tænder.

Ammes (eller flaske). Puttes til natten ca 20-20.30 - igen afhænger tidspunktet af hvor meget han har sovet i løbet af dagen og hvor lang dagsøvnen kan forventes at være....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften eller først på natten: Ammes (eller flaske) og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød :)

Hvis det viser sig, at jeres dreng ofte sover en længere formiddagslur, og en kortere middagslur, så skal I naturligvis følge denne rytme. Så vil han naturligt spise frokost senere og blive puttet senere til middagsluren - men det er helt fint. Så rykker rytmen, spise- og puttetiderne sig bare.

Som sagt skal I lade ham sidde op i sin barnevogn og lade ham kikke - det er helt okay og fint - læg ham ned, når han er parat. Læg mærke til klokken, det giver dig en idé om, hvornår han mon er mest parat til at sove :)

Det er vigtigt og godt, hvis hans vågne perioder er aktive perioder. Jo mere han bruger sig selv både motorisk og mentalt, jo bedre vil han ofte sove efterfølgende :) Men naturligvis kan I ikke tage i svømmehallen hver dag :) En tur på biblioteket, tumle med ham hjemme, gå i haven, i en park eller andre steder er også rigtig fint, så han får lov til at opleve, kravler rundt på græsset, gynger i en babygynge, sidder i en sandkasse osv osv. Ud og opleve verden, når vejret er til det.

Er det ikke udevejr, så kan I tumle indendøre, bygge med bægre der skal stables, trille bold imellem jer, prøve en simpel puttekasse, forsøge at gå lidt skridt, kravle igennem en stor papkasse eller en tunnel... I kan synge børnesange, fagtesange, danse og rokke til musik...:)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, og at det giver lidt ro at vide, at det du oplever lige nu lyder helt normalt for alderen - jeres dreng er igang med en sund og fin udvikling :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"