Svar: Søvn, barnevogn og sut
23. maj 2016
Alder:
1 mdr.
Kære Mor til 2
Stort tillykke med lillesøster og dejligt at høre, at fødslen er forløbet godt og I lyder til at trives, som en lille familie på fire. Det lyder også umiddelbart som om, at du har fint med mælk, og at amningen nu fungerer - jeres lille datter tager rigtig fint på og du fornemmer også, at du har mælk. Det er rigtig godt:)
Med den alder hun har, må hun meget gerne falde i søvn med brystet i munden og dermed også gerne falde i søvn i din favn. Du skal ikke være bange for, at du på nuværende tidspunkt får dannet nogle dårlige vaner, du skal lige nu gøre det, som du fornemmer virker bedst og vil hjælpe jer bedst.
Det vil være rigtig godt, hvis hun kan blive ammet, som en fast del af sit putteritual - og jeg vil foreslå dig, at du forsøger at amme hende af to omgange. Simpelthen for at sikre at du får ammet hende så meget, at hun bare har brug for at sove bagefter. Lidt ligesom når vi har spist flere retter mad og har brug for at ligge på sofaen :) Dertil kommer, at det lyder lidt som om, at hu har tendens til at sove imens hun spiser - og det gør naturligt, at hun så har sværere ved at sove, når du så flytter hende fra din favn...
At amme hende af to omgange betyder, at du skal lægge en skiftning ind undervejs i amningen. Du kan gøre det, at du ammer fra det ene bryst, skifter hende og herefter ammer hende fra modsatte bryst og derefter putter hende. Eller du kan gøre det, at du ammer hende, skifter hende og lægger hende til samme bryst men i en anden stilling, for på den måde at hjælpe hende til at "tømme" det enkelte bryst bedre. Det kommer helt an på, hvordan du fornemmer, at hun spiser og hvor effektivt det er.
Det kan godt variere lidt i løbet af dagen - hvis hun har sovet en god lang lur, så vil hun naturligt have behov for brystet, når hun vågner. Herefter vil hun kunne være vågen lidt, I kan pludre osv. og før hun så skal sove, så ammer du hende fra modsatte bryst. Næste gang hun så vågner, så starter du ved det bryst, hvor hun stoppede sidst, hjælper hende med at spise godt igennem der, skifter hende og tilbyder modsatte bryst før hun puttes.
Andre gange vil du fornemmer, at hun har diet kortvarigt ved et bryst, hun har været tørstig, har fået noget at drikke, men har ikke spist i bund. Her vil det være godt, at du lægger hende til samme bryst, så du på den måde hjælper hende med at få den lidt federe og lidt mere mættende mælk med ud, fordi det også er med til at gøre, at hun så sover bedre og kan sove mere sammenhængende.
Din mælk består af flere dele, og den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Det er normalt, at hun nogle gange dier kortvarigt, for netop at få lidt vandholdig tørstslukkende mælk, men andre gange skal hun spise godt og effektivt og spise et decideret hovedmåltid. For at hun kan gøre dette, er det vigtigt, at hun spiser så lang tid som muligt på et bryst. Det er svært at sætte tid på en amning, men i princippet er det bedre, at hun spiser 20 minutter på et bryst og ikke spiser 10 minutter fra hvert bryst. Hvis hun spiser lidt fra hver side, så får hun en stor del vandholdig mælk i maven og det giver uro og dermed også urolig søvn. Du skal altså sikre dig, at hun får den federe og mættende mælk med ud.
Du må gerne lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng - og du må gerne blive liggende hos hende, så du også selv kan få lidt hvile i løbet af dagen. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade. Det er helt okay, hvis hun her falder i søvn med brystet og måske vil hun begynde at søge, smaske osv. efter 20-30 minutter, så må du gerne give hende brystet igen og på den måde hjælpe hende til en længere lur. Prøv om du her kan berolige hende med dine hænder, nærhed osv. og du må også gerne forsøge med en sut.
Nogle børn har rigtig svært ved at komme fra favnen og ned i seng eller barnevogn. Nogle børn har en aktiv mororefleks, så de spjætter, når de går fra et søvnstadie til et andet og får derfor vækket sig selv. Det kan her hjælpe, hvis du svøber hende og du må gerne svøbe hende, før du ammer hende. Det vil sige, at du f.eks. kan amme hende, skifte hende og i forbindelse med skiftning svøbe hende - og derefter amme hende igen og først her flytte hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove.
Når du flytter hende fra din favn og ned i f.eks. barnevognen, så skal du forsøge at finde det rigtige tidspunkt - hun skal være næsten sovende, men ikke sove så dybt, så hun ikke registrerer, hvor hun ligger... døsig, som du selv skriver:)
Lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover helt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i barnevognen, hun er stadig svøbt og brystet kan erstattes med en sut.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Hvis hun stadig ligger i lift, så put hende i liften, sving den stille og roligt frem og tilbage - og stil så liften i barnevognen, når hun sover. Putter du hende direkte i barnevognen, så stå stadig ved hende, lad hende mærke dine hænder, hjælp hende med at holde sutten ved munden og tril gerne barnevognen lidt frem og tilbage, så hun på den måde lulles ind i søvnen.
Vær opmærksom efter ca 45 minutter - stå parat, så hvis hun der spjætter og får vækket sig selv, så er du der med det samme, lægger hænderne på hende, så hun kan mærke dig, fornemme din ro, din nærhed, igen trille eller vugge vognen lidt, så hun med det samme hjælpes videre i søvnen og ikke vågner så meget op, at hun ikke kan sove videre.
Mange børn vil i 5-6 ugers alderen have svært ved at overgive sig til søvnen - det handler både om, at de rent fysisk er ved at være så store, at de har behov for at få sat mælkeproduktionen lidt op - derfor også godt at amme af to omgange hele dagen igennem, så du sikrer dig, at hun stadig får mælk nok og også får den federe mælk med ud. Og så handler det ofte om, at børn i den alder begynder at følge mere med i, hvad der sker omkring dem. Hun begynder at skelne former, figurer, farver osv. Og hun bliver let overstimuleret.
Tit sker der det, at vi som forældre forsøger 117 ting i håb om at et eller andet skal få barnet til at falde til ro, holde op med at græde. Vi lægger hende i liften, tager hende op, over til mor, over til far, forsøger med brystet, forsøger med en rangle, går lidt rundt, prøver med slyngevuggen, prøver med barnevognen, tilbage til mor, forsøger med en sut, forsøger med brystet, tilbage til far, ned i liften igen... alt sammen i bedste mening, men det eneste vi ofte gør er at tilføre ekstra stimuli, som måske er det hun protesterer over :)
Som du selv skriver, så er der ikke samme ro her anden gang, som der var første gang - og det hører med til at blive lillesøster, og hun kommer også til at håndtere uro på en anden måde :) Men det er vigtigt, at du er opmærksom på at få skabt nogle rolige perioder i løbet af dagen, hvor er der stille og hvor hun hjælpes med at sove. Enten i soveværelset liggende sammen med dig eller i barnevognen i haven.
Og ja, du må meget gerne forsøge at skabe en fast rytme, hvor hun kommer ud i barnevognen en gang dagligt. Ikke hver gang, for det skal også fungere for jer og være til for dig at håndtere. Hvis det resulterer i skrig og skrål, er det ikke det værd. Men vi går den lyse og varme tid i møde og det er naturligvis dejligt, hvis hun kan vænnes til at sove en lur i barnevognen, så du også kan hente storebror osv. som du naturligt gerne vil. Derfor er det godt at du forsøger at lære hende det.
Hvis det ikke lykkes nu, så lykkes det ofte, når hun begynder at kunne se sig lidt mere omkring og kan begynde at benytte ryglænet i barnevognen og halvt sidde/halvt ligge i sin vogn...
Du må også stadig gerne forsøge med sutten. Du kan prøve at koble den sammen med en sutteklud, for at se om hun så føler større tryghed ved den, - kluden kan virke beroligende ved hendes ansigt og den minder om det at ligge hos dig i din favn. Du må ikke dyppe sutten i sukker eller lignende, men du kan godt prøve at dyppe den i lidt modermælk eller mme, for at se om hun så vil sutte på den eller evt. dryppe lidt modermælk eller mme ind i munden på hende med en 2 ml sprøjte sammen med sutten, for at se om det vil gøre en forskel... kogt vand kan også være et forsøg værd.
Børn kan godt have refluks, uden at de gylper og det kaldes silent refluks. Det kan være svært at diagnosticere, men hos jer er det bestemt en overvejelse værd.
Børn med silent refluks græder meget, de er svære at få til at sove og når de sover, så sover de ofte afbrudt og de vågner ofte med gråd. De vil helst være på arm eller i slynge - de har det bedst, når de holdes oprejst... De kan godt have tendens til at ligge meget ved brystet, fordi det hjælper på den irritation de ofte har i spiserøret. Det svier, når der løber mavesyre op i spiserøret og her hjælper mælken, beroliger mælken.
Det kan behandles - man giver f.eks. Nexium, som ofte vil vise effekt inden for ca 4 uger. Nogle læger udskriver det uden yderligere undersøgelser, fordi de siger, at hvis det virker, så er det godt - virker det ikke, så er det ikke refluks. Andre læger vil ikke udskrive nexium uden at lave målinger af barnets mavesyre... I kan tale med jeres læge om mulighederne.
Det lyder som om, at I allerede gør rigtig mange gode ting, og du har gjort dig nogle rigtig fine overvejelser. Måske er det blot tiden, der skal arbejde lidt for jer :) Jeg håber dog, at du kan bruge disse tanker lidt videre og måske har fået lidt idéer til, hvad I evt. kan forsøge eller gøre anderledes :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske