Svar: 4.5 måned og vågner meget tidligt

16. januar 2016

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Idas mor

Tak for dit brev :)

Du har helt ret i, at når man ser på Idas rytme og samlede søvnindtag, så lyder det rigtig fint og forventeligt, at hun sover 5-6 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Det betyder at hun umiddelbart godt kunne forventes at sove fra kl 20 til 06...

Det er dog sådan, at mange børn i denne alder går sent i seng. De har en sen søvnrytme - sover ofte tre lure dagligt, hvor den sidste lur måske ligger omkring kl 19, og så sover de ikke før klokken måske er 22. Jo senere natten starter jo senere vil hun naturligt ofte stå op...

Jeg tænker derfor, om det måske kunne hjælpe jer, hvis du forsøge at putte Ida til en 3. lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen, så hun her sover måske bare 30-40 minutter, kommer op, er vågen, pludrer, leger lidt osv. At hun således er vågen sammen med jer om aftenen, mod at hun så puttes senere til natten og dermed sover lidt længere om morgenen...

Der er i princippet ikke noget i vejen for, at hun sover to lure og ikke tre, hvis hun trives med det, og det fungerer for jer, men det lyder som om, at det ikke helt fungerer. Jeg tænker derfor, at en formiddagslur på 3 timer, en middagslur på 1-2 timer og så en powernap på 1/2 time, måske vil give en ændring hos jer.

En anden mulighed er, at du prøver at lægge et bad ind før hendes middagslur. Et bad kan aktivere hende ekstra ...

Annonce

... både motorisk og mentalt og det vil ofte være med til at forlænge hendes vågenperiode lidt - hvorved hun så vil sove en lidt senere middagslur, og dermed også vågne senere og dermed skulle sove lidt senere til natten og altså stå lidt senere op...

Hun har en alder nu, hvor hendes søvn indeholder flere og flere stadier og i sammensætning begynder at minde mere om større børn og voksnes søvn. Nogle børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, og det kunne godt lyde som om, at hun måske drømmer rigtig meget hen mod morgenstunden og har svært ved at komme videre i søvnen her. Det er sandsynligvis noget hun vokser fra - og indtil videre lyder det rigtig fint, at du forsøger at afpasse hendes flasker, så hun med dem hjælpes til at sove videre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er godt tænkt, at du forsøger med flasken tidligere på natten - prøv gerne sen aften før du selv går i seng, for at se om det kan være med til at ændre på hendes rytme. Hvis hun lige nu kan sove fra 20 til 02.30, så ville det måske ændre noget og gøre en positiv forskel for jer, hvis hun sov fra 23.30 til 05... Prøv derfor med en flaske sen aften, som hun kan få mere eller mindre i søvne for at se om I kan hjælpe hende til en rytme, hvor hun tager sit længste søvntræk fra midnat og ikke om aftenen, som nu...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder