Svar: Kan man få hjælp? Dårlig søvn

14. januar 2016

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev :)

Der er ingen tvivl om, at alder og udvikling spiller ind hos jer. Jeres dreng er i separationsfasen, han er begyndt at kravle, og han er både motorisk og mentalt påvirket og sover derfor lige nu rigtig dårligt.

Det er vigtigt, at I forsøger at følge en helt fast dagsrytme med to lure - formiddagslur og middagslur. Det lyder super, at han nu falder i søvn uden bryst eller favn - det er rigtig fint, at far kan give flaske, det giver lidt frihed til mor og I sikrer samtidig, at jeres dreng får mælk nok. Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med flasken i munden.

Det vil være relevant med 3 flasker i døgnet - før middagslur, aften og sen aften. Derudover vil jeg anbefale, at I nu indfører en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her måske kun 45 minutter

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer og lignende rester fra aftensmaden og får også stadig grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13.30-/14 og sover her måske 1.5 time, kan han sove lidt mere, er det fint, men han behøver ikke nødvendigvis sove meget mere:)

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion frugtgrød med mme, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød som fast del af putteritualet ca. 19.30, får herefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Det er vigtigt, at I starter dagen til samme tid hver morgen, så hvis han ikke vågner af sig selv, må I gerne vække ham. Det vil også være rigtig godt, at I om aftenen indfører et bad. Det vil være med til at gøre ham mere klar til natten, og badet må gerne ligge en time før han puttes, ligesom badet gerne må afsluttes med god frottering af kroppen, blive smurt med creme osv. som er med til at give ham en fysisk ro. Med den alder han har, vil han naturligt have en stor rastløshed i kroppen, og det er svært at ligge stille, når han skal sove. Og så sluttes aftenen af med en godnatgrød, gerne en ...

Annonce

... grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, og derefter får han så sin flaske.

Det er nødvendigt at I får tjekket om han er okay. Han kan have problemer med ørerne, måske har han blære betændelse og har derfor ondt, hver gang han tisser eller andet som kan forklare, hvorfor han sover så afbrudt, som han gør. Det er vigtigt at lægen sikrer sig, at der ikke er en fysiologisk forklaring på at han sover så dårligt. I skriver, at han er set af læge flere gange, og det er godt!

Sutten kan være et problem, bruger han sut? Vi vågner alle sammen 10-20 gange hver nat. Vi sikrer os, med vores underbevidsthed, at alt er, som da vi faldt i søvn, hvis det er det, så sover vi trygt videre. Hvis I konsekvent giver jeres dreng sutten i munden, hver gang han vågner lidt, klynker, gir sig, så udløser I et behov hos ham om, at sutten skal være i munden, for at han kan sove. Han lærer at han ikke kan sove uden sin sut, han lærer, at hver gang han vågner, så kommer du eller far og giver ham sutten.

Når jeres dreng sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis du eller far giver ham den hver gang han vågner, så lærer I ham, at han ikke kan sove uden, - med det resultat, at han så vågner igen og igen hele natten igennem, for at I skal give ham sutten og han derefter kan sove videre... Det hedder vanebetinget afbrudt søvn. Det er derfor vigtigt, at I er opmærksomme på, at han ikke skal have sut i munden, hver gang han vågner og at han godt kan lære at sove uden denne afhængighed...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det har betydning, hvad I laver om natten, når han har sine opvågninger. Det har betydning hvor han sover, hvordan han falder i søvn, hjælpes videre i søvnen osv. Der er rigtig mange faktorer, som spiller ind...

Med hensyn til professionel hjælp, så er dette rigtig svært. Umiddelbart kan I prøve at ringe til Scansleep, som er Danmarks private søvninstitut. De har afdeling i Hillerød og i København. Om de kan hjælpe jer, ved jeg desværre ikke, men der sker jo ikke noget ved at ringe eller e-maile dem og høre, hvad de tænker...

Barselshotellet tror jeg umiddelbart hjælper spædbørn, jeg ved ikke om de kan hjælpe jer med en dreng på 9 måneder.. men også her kan I naturligvis kontakte dem og høre, hvad de siger.

I kan også altid kontakte jeres egen sundhedsplejerske og få ekstra besøg, hvor I kan drøfte søvnen, hvad I allerede gør, og hvad I evt. kan forsøge... Ligesom I naturligvis også kan tale med jeres læge om de søvnproblemer, I oplever:)

Jeg håber, at I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder