Svar: Vågner hver morgen kl 4
5. december 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Sascha
Tak for dit brev :)
Jeg kan bestemt godt forstå, at du synes det er for tidligt at starte dagen kl 04 - det synes jeg også! Det lyder som om, at jeres datter har en tidlig søvnfase - det betyder, at hun står tidligt op og sover sine lure tidligt hele dagen igennem og derfor også går tidligt i seng...
De fleste børn vil i denne alder trives med ca 15 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at de sover ca. 5 timer samlet om dagen og ca. 10 timer om natten. Hvis jeres datter sover fra kl 17-18 og til kl 04, så får hun faktisk en lang nattesøvn og det er derfor hun vågner op og virker så frisk.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor mange lure hun tager i løbet af dagen. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at hjælpe hende til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det kan godt være, at den lur, som hun lige nu tager omkring kl 17 er hendes 3. lur - hvis det er tilfældet, må du gerne vække hende, når hun har sovet et par timer, aktivere hende, lege med hende osv. og så putte hende til natten derefter. Simpelthen for at natten ikke starter helt så tidligt, som den gør lige nu.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at afkorte hendes vågenperiode tidlig morgen, så hun får en flaske og hjælpes til at sove igen hurtigst muligt.
En skitse for en dagsplan for et barn på 4 måneder vil normalt se således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover videre
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover videre
Midt nat: Flaske og sover videre
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan hun sover i løbet af dagen, men det kan godt være, at du skal forsøge at skabe en rytme, hvor hun sover en lille smule senere hele dagen igennem, end hun gør lige nu. Du kan med fordel prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for at forlænge hendes vågenperiode her og stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt - så hun sover en senere middagslur og måske en længere middagslur. Og så putte hende til den 3. lur og derefter senere til natten...
Faktisk vil mange børn i denne alder ofte sove deres 3. lur mellem kl 17-19 om aftenen og derfor gå meget sent i seng. Det er ikke unormalt, at børn i denne alder har en vågen periode om aftenen og ikke sover før klokken måske er 22... Jeres datter har dog ikke læst bogen og ved derfor ikke dette:) Men det kan være en overvejelse værd om det er dagens 3. lur I putter hende til og ikke natten, når I putter hende om aftenen... Jeres tanke om at vække hende her, kan derfor være god nok, selvom man jo som udgangspunkt ikke skal vække børn - hos jer er det dog ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men derimod hjælpe hende med at sove på lidt mere hensigtsmæssige tidspunkter:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske