Svar: Vågner hver morgen kl 4

5. december 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sascha

Tak for dit brev :)

Jeg kan bestemt godt forstå, at du synes det er for tidligt at starte dagen kl 04 - det synes jeg også! Det lyder som om, at jeres datter har en tidlig søvnfase - det betyder, at hun står tidligt op og sover sine lure tidligt hele dagen igennem og derfor også går tidligt i seng...

De fleste børn vil i denne alder trives med ca 15 timers søvn i døgnet. Ofte fordelt sådan, at de sover ca. 5 timer samlet om dagen og ca. 10 timer om natten. Hvis jeres datter sover fra kl 17-18 og til kl 04, så får hun faktisk en lang nattesøvn og det er derfor hun vågner op og virker så frisk.

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor mange lure hun tager i løbet af dagen. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at hjælpe hende til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det kan godt være, at den lur, som hun lige nu tager omkring kl 17 er hendes 3. lur - hvis det er tilfældet, må du gerne vække hende, når hun har sovet et par timer, aktivere hende, lege med hende osv. og så putte hende til natten derefter. Simpelthen for at natten ikke starter helt så tidligt, som den gør lige nu.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at afkorte hendes vågenperiode tidlig morgen, så hun får en flaske og hjælpes til at sove igen hurtigst muligt.

En skitse for en dagsplan for et barn på 4 måneder vil normalt se således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover videre

Formiddag: Flaske og puttes til ...

Annonce

... formiddagslur

Frokost: Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften: Flaske og puttes til natten

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften: Flaske og sover videre

Midt nat: Flaske og sover videre

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan hun sover i løbet af dagen, men det kan godt være, at du skal forsøge at skabe en rytme, hvor hun sover en lille smule senere hele dagen igennem, end hun gør lige nu. Du kan med fordel prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for at forlænge hendes vågenperiode her og stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt - så hun sover en senere middagslur og måske en længere middagslur. Og så putte hende til den 3. lur og derefter senere til natten...

Faktisk vil mange børn i denne alder ofte sove deres 3. lur mellem kl 17-19 om aftenen og derfor gå meget sent i seng. Det er ikke unormalt, at børn i denne alder har en vågen periode om aftenen og ikke sover før klokken måske er 22... Jeres datter har dog ikke læst bogen og ved derfor ikke dette:) Men det kan være en overvejelse værd om det er dagens 3. lur I putter hende til og ikke natten, når I putter hende om aftenen... Jeres tanke om at vække hende her, kan derfor være god nok, selvom man jo som udgangspunkt ikke skal vække børn - hos jer er det dog ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men derimod hjælpe hende med at sove på lidt mere hensigtsmæssige tidspunkter:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor