Svar: Sover dårligt om natten og forkert rytme
2. november 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng og jeres dag :) Og velkommen til, hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen, har læst flere af mine bøger og nu selv har fået lyst til at skrive... tak:) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Du har fuldstændig ret i, at jeres udfordring ligger i, at jeres dreng sover så tidligt hele dagen igennem som han gør. Samlet set sover han fint og får sit søvnbehov dækket. Men det vil sandsynligvis hjælpe jer, hvis du kan få ændret hans rytme, så han sover lidt senere og kan nøjes med to lure og en powernap. Det kan godt hjælpe til bedre søvn - også om natten.
Det er helt korrekt, som du har læst, at det vil være godt, hvis du kan forsøge at rykke hans puttetidspunkt med ca. 15 minutter af gangen. Så i stedet for at putte ham kl 08, så putter du ham 8.15, 8.30, 8.45, 9.00 - indtil du rammer det tidspunkt, som du tænker han på sigt vil trives med. Det er rigtig fint, at du nogle gange vælger at trille ham i barnevognen fordi du på den måde hjælper ham til at holde sig sovende, så han sover en lidt længere lur - og dermed også vågner lidt senere:)
Det samme kan du gøre, når du putter ham til middagslur - altså i stedet for at putte ham kl 12, så putte ham 12.15, 12.30, 12.45, 13.00. Det kan dog, derudover, være en god idé at du forlænger hans vågenperiode mellem formiddagslur og middagslur, ved at lægge et bad ind her i en periode. Badet vil aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, så han naturligt også bliver ekstra træt, når han så puttes til middagsluren og så her måske kan sove et par timer - og hvis luren så samtidig ligger lidt senere, så bliver eftermiddagen ikke så lang og han kan nøjes med en enkelt powernap...
Du må gerne amme ham før badet og så tilbyde ham grøntsagsmos eller grød efter badet og så amme ham igen, før han så puttes til middagslur. Når du ammer ham før badet, så har han lidt at forbrænde af, samtidig får han lidt ekstra mælk og fyldes lidt ekstra op - i håb om, at han så ikke behøver søge det helt så meget om natten.
Du må også meget gerne forsøge at amme ham fra begge bryster sen aften, så han også her fyldes lidt ekstra op til natten. På den måde kan du også være heldig, at han så kan sove måske 3.5-4 timer, før han behøver mælk igen... måske mere. Han er dog en fysisk stor dreng og har derfor også brug for meget væske, og nu hvor han er øget til 3 måltider skemad dagligt, så er det vigtigt at hans behov for mælk/væske også dækkes. Det er stadig mælken som skal være hans hovedindtag:) Midt nat behøver du dog ikke amme ham fra begge bryster, her vil det være fint, at han lærer at han ikke behøver drikke så meget...
Du nævner, at han kan være lydfølsom, og det har du naturligvis ret i... Dette kan jo gå begge veje, for måske reagerer du også meget hurtigt på hans lyde? Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at han naturligt vil sige en masse lyde under sin søvn - og at det ikke er alle lyde, som du skal reagere på. Han kan godt ligge og smaske, virrer med hovedet, småklynke osv. uden at det betyder, at han skal have bryst. Han kan gøre det i drømme og nogle gange skal du derfor lade ham ligge, se om han ikke selv kan finde videre i søvnen, andre gange er det bedre, at du er der med det samme og med en beroligende hånd, lige lader ham mærke, at du er der og så sover han videre igen.
Det er rigtigt, at hvis I forstyrrer hinanden, så kan det nogle gange være en fordel at sove hver for sig - han er dog stadig en meget lille dreng og det anbefales normalt ikke at sove i hvert sit rum, før barnet er 6 måneder og med sikkerhed kan trille og dreje i søvne - af hensynet til at forebygge vuggedød.
Som du måske har set, så anbefaler jeg nogle gange, at man kobler tremmesengen til dobbeltsengen. Du kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen, naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han ligge lige ved siden af dig, du kan med det samme lægge en hånd over på ham, kærtegne ham lidt, hjælpe med stillingskift, give ham dynen på, som han har sparket af osv. Og på den måde lulle ham videre i søvnen, uden at du behøver tage ham op, vugge ham, give ham brystet eller andet - og netop sikre, at han får den tryghed, som du jo også beskriver, at du fornemmer, at han søger om natten:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske