Svar: Sover dårligt om natten og forkert rytme

2. november 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tina

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng og jeres dag :) Og velkommen til, hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen, har læst flere af mine bøger og nu selv har fået lyst til at skrive... tak:) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Du har fuldstændig ret i, at jeres udfordring ligger i, at jeres dreng sover så tidligt hele dagen igennem som han gør. Samlet set sover han fint og får sit søvnbehov dækket. Men det vil sandsynligvis hjælpe jer, hvis du kan få ændret hans rytme, så han sover lidt senere og kan nøjes med to lure og en powernap. Det kan godt hjælpe til bedre søvn - også om natten.

Det er helt korrekt, som du har læst, at det vil være godt, hvis du kan forsøge at rykke hans puttetidspunkt med ca. 15 minutter af gangen. Så i stedet for at putte ham kl 08, så putter du ham 8.15, 8.30, 8.45, 9.00 - indtil du rammer det tidspunkt, som du tænker han på sigt vil trives med. Det er rigtig fint, at du nogle gange vælger at trille ham i barnevognen fordi du på den måde hjælper ham til at holde sig sovende, så han sover en lidt længere lur - og dermed også vågner lidt senere:)

Det samme kan du gøre, når du putter ham til middagslur - altså i stedet for at putte ham kl 12, så putte ham 12.15, 12.30, 12.45, 13.00. Det kan dog, derudover, være en god idé at du forlænger hans vågenperiode mellem formiddagslur og middagslur, ved at lægge et bad ind her i en periode. Badet vil aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, så han naturligt også bliver ekstra træt, når han så puttes til middagsluren og så her måske kan sove et par timer - og hvis luren så samtidig ligger lidt senere, så bliver eftermiddagen ikke så lang og han kan nøjes med en enkelt powernap...

Du må gerne amme ham før badet og så tilbyde ham grøntsagsmos eller grød efter badet og så amme ham igen, før han så puttes til middagslur. Når du ammer ham før badet, så har han lidt at forbrænde af, samtidig får han lidt ekstra mælk og fyldes lidt ekstra op - i håb om, at han så ikke behøver søge det helt så meget om natten.

Du må også meget gerne forsøge at amme ham fra begge bryster sen aften, så han også her fyldes lidt ekstra op til natten. På ...

Annonce

... den måde kan du også være heldig, at han så kan sove måske 3.5-4 timer, før han behøver mælk igen... måske mere. Han er dog en fysisk stor dreng og har derfor også brug for meget væske, og nu hvor han er øget til 3 måltider skemad dagligt, så er det vigtigt at hans behov for mælk/væske også dækkes. Det er stadig mælken som skal være hans hovedindtag:) Midt nat behøver du dog ikke amme ham fra begge bryster, her vil det være fint, at han lærer at han ikke behøver drikke så meget...

Du nævner, at han kan være lydfølsom, og det har du naturligvis ret i... Dette kan jo gå begge veje, for måske reagerer du også meget hurtigt på hans lyde? Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at han naturligt vil sige en masse lyde under sin søvn - og at det ikke er alle lyde, som du skal reagere på. Han kan godt ligge og smaske, virrer med hovedet, småklynke osv. uden at det betyder, at han skal have bryst. Han kan gøre det i drømme og nogle gange skal du derfor lade ham ligge, se om han ikke selv kan finde videre i søvnen, andre gange er det bedre, at du er der med det samme og med en beroligende hånd, lige lader ham mærke, at du er der og så sover han videre igen.

Det er rigtigt, at hvis I forstyrrer hinanden, så kan det nogle gange være en fordel at sove hver for sig - han er dog stadig en meget lille dreng og det anbefales normalt ikke at sove i hvert sit rum, før barnet er 6 måneder og med sikkerhed kan trille og dreje i søvne - af hensynet til at forebygge vuggedød.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som du måske har set, så anbefaler jeg nogle gange, at man kobler tremmesengen til dobbeltsengen. Du kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen, naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han ligge lige ved siden af dig, du kan med det samme lægge en hånd over på ham, kærtegne ham lidt, hjælpe med stillingskift, give ham dynen på, som han har sparket af osv. Og på den måde lulle ham videre i søvnen, uden at du behøver tage ham op, vugge ham, give ham brystet eller andet - og netop sikre, at han får den tryghed, som du jo også beskriver, at du fornemmer, at han søger om natten:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S