Svar: Vågner med gråd efter 30 til 45 min.
8. oktober 2015
Alder:
5 mdr.
Kære Johanne
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille pige:)
For at starte med det sidste først - så lyder det som om, at du nu skal prøve at skifte lidt fra dag til dag, så du nogle dage lægger dig og ammer hende i dobbeltsengen og lader hende falde i søvn der ved siden af dig - og andre dage ammer hende og putter hende i barnevognen og triller hende en tur. Simpelthen for at vænne hende til, at hun ikke behøver sove tæt med dig og at hun, som du selv nævner, ikke fast behøver brystet, når hun vågner efter 45 minutter.
Det vil også være en god idé hvis du nu forsøger at amme hende af to omgange før du putter hende - og lægger en skiftning ind imellem. Det vil sige, at du ammer hende, skifter hende, så hun vågner lidt op til dåd igen - og så ammer du hende igen, og først derefter putter du hende. Det kan gøre, at du så undgå opvågningen og hendes søgning mod brystet efter 45 minutter.
Du fortæller, at I nu er kommet godt i gang med skemaden og det lyder super. Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, om I er begyndt med skemad om dagen eller om aftenen - men hvis I er begyndt om aftenen, så kan det være forklaringen på at hun er så urolig, ked af det og brystsøgende. Jeg anbefaler normalt at man starter med skemad i løbet af dagen til formiddag eller frokost og først når dette måltid går godt, så introduceres der lidt skemad om aftenen. Måske har du gjort omvendt...:)
Du skal også være opmærksom på, hvor meget mad du giver hende. Hvis du giver hende for store portioner, så vil hendes mave og tarm naturligt arbejde på højtryk for at nedbryde dette. Samtidig vil der ikke være plads nok i maven til mælken og derfor vil det igen øge hendes behov for brystet. Det er altså vigtigt at finde balancen mellem at tilbyde hende en passende mængde skemad, men ikke give hende så meget, at det påvirker hendes indtag af mælk.
Det betyder, at det f.eks. kan være bedre at du nu giver hende 1/2 til 3/4 dl. grød eller mos, sammen med vand af kop og så ammer hende før hun skal sove. Det passer måske med 1-1.5 time efter, at hun har fået skemad. På den måde får hun plads til begge dele i maven og hun vil ofte have lidt mindre maveuro om natten.
Det er super dejligt ,at hun har kunne sove gode lange søvnstræk tidligere. Det er dog meget normalt, at i takt med at hun bliver ældre, spiser mere og også starter med skemad - vil have brug for mælk på ydertidspunkterne. Hun er nødt til at dække sit behov over døgnets 24 timer, hvis hun skal have plads i maven til begge dele. De fleste børn vil derfor først kunne sove igennem, når de er 6 måneder og får flere måltider hele dagen igennem - og stadig ammes 6 gange i døgnet. At sove igennem i denne alder betyder derfor, at hun vil kunne sove 5-6 timer uden mælk. f.eks. fra kl 23.30 til 05... Det kan du således ikke regne med, at hun kan allerede nu, men på sigt, i takt med at hun får mere skemad i dagtimerne, bliver ældre osv. så vil det være naturligt at dette bliver mulighed.
En plan for dagen med to måltider skemad kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes 1/2- 3/4 dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 12.30-13 - det afhænger dog af, hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger
Eftermiddag 16: Ammes og sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 17.30-18: Tilbydes 1/2 - 3/4 dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20 - tidspunktet afhænger af, hvor sent dagens 3. lur ligger
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på sutte. Det er helt okay at du om aftenen erstatter brystet med sutten og putter hende med den. Men pas på, at du ikke per automatik giver hende sutten i munden hver gang hun vågner om natten. Prøv om ikke du med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. kan lulle hende videre i søvnen uden at hun skal have noget i munden.
Hun gennemgår en stor udvikling både motorisk og mentalt og det gør naturligt, at hun om natten kan drømme rigtig meget. Nogle gange vil hun græde i drømme, klynke osv. andre gange vil hun ligge og smaske, pludre eller måske grine imens hun sover. Det er vigtigt, at du forsøger at vurdere, hvornår du skal være der for hende og reagere på hendes lyde og hvornår det er okay, at du faktisk lader hende komme videre i søvnen selv... Det er rigtig svært, men prøv at sige til dig selv, at du skal forsøge at hjælpe hende videre med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Og det kan så naturligvis variere, hvor meget og hvor lidt aktivitet der er nødvendigt - det kan variere fra time til time og også fra nat til nat.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre og at du også har fået lidt idé om, hvad du kan forvente af hende lige nu:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske