Svar: Pludselig voldsomme problemer ved putning og om natten

2. september 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng, hans søvn og alle jeres tanker:)

Jeg er helt enig med jer i, at det vil være rigtig godt, hvis I lige nu holder fast i at han naturligvis kan falde i søvn i sin egen seng og sover i sin seng om natten. Han har indtil nu haft rigtig gode søvnvaner, er glad og tryg ved sengen og ved det at skulle sove og de gode rutiner, må I gerne forsøge at bibeholde. Han lyder heller ikke til at være ked af at komme i seng. han søger jeres nærhed, har brug for at blive bekræftet i at I er der osv. men han er ikke utryg. Der er derfor lige nu ikke nogen grund til at tage ham ind til jer...

Det er ganske rigtigt at hans alder og udvikling spiller ind. Det er præcist, som I har læst at jeg har svaret andre, hans spirende farefornemmelse, som nu påvirker ham. Han oplever verden mere farlig, møder mere modstand i løbet af en dag og har derfor ekstra behov for at mærke jer, mærke at han ikke er alene. Samtidig med, at han også har svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne. Han har svært ved både at finde fysisk og mentalt ro, når han skal sove og når han endelig sover, så sover han uroligt, fordi alt hvad han oplever bliver bearbejdet i drømme. Så lige nu drømmer han ekstra meget og kan både græde og snakke i søvne. Nogle børn får også anfald af natteskræk i denne alder, hvor de skriger højt og ser vågne ud, selvom de faktisk sover...

Det vil være rigtig godt, hvis I kan holde fast i en helt fast dagsplan. Det betyder, at han skal op til samme tid om morgenen - uanset om det er hverdag eller weekend. Hvis han ikke vågner af sig selv, så skal I derfor vække ham. Det er vigtigt at stå op tidspunktet ligger fast, fordi det naturligt påvirker resten af dagens forløb. Jo mere fast stå op tidspunktet er, jo mere fast vil hans middagslur også ligge og jo mere fast puttetidspunkt vil han have om aftenen. Det er nemlig vigtigt, at han puttes når han er parat - ikke for tidligt og ikke for sent - og det bliver lettere for jer at finde det rigtige puttetidspunkt, hvis dagsrytmen ikke varierer for meget.

I skal regne med, at han har brug for 13-13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han sover 2-2.5 time til middag, så vil hans nattesøvn skulle vare ca 11 timer. Det betyder, at hvis han står op kl 07, så vil det være passende at putte ham kl 20.

I skal være opmærksomme på, om I er kommet ind i en rutine, hvor han nu begynder at forvente at putningen skal vare en times tid eller mere. Hvis han gennem den sidste måneds tid har oplevet, at det at blive puttet betyder et ritual, hvor han puttes, får læst historie, I går ud, han kalder, I går ind, putter, går ud igen, han kalder, får lidt vand, I går ud igen osv. og det hele skal vare en time - så tror han, at det er sådan det skal foregå at sove. Derfor kan det være nødvendigt, at I i en periode putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne falde i søvn inden for ca. 15 minutter. Det betyder, at hvis han lige nu ikke sover før kl er 21, så skal I ikke putte ham før kl 21. Samtidig med at I gør dette, så skal I dog stadig vække ham om morgenen, sikre middagsluren på 2-2.5 time osv. Han skal ikke sove længere om morgenen og han skal ikke forlænge sin middagslur - det er hans puttetidspunkt om aftenen, der skal rykkes frem, så nattesøvnen forlænges om aftenen.

Det betyder naturligt, at han godt kan komme lidt i søvnunderskud i en periode, men det er netop dette, som så skal gøre, at han begynder at føle sig træt og parat til at sove, når han så bliver lagt i seng. Jeres ritual skal være det samme aften efter aften, stadig gerne læse bog, tale lidt om dagen osv. og stille og roligt skal I så putte ham tidligere og tidligere. I stedet for at putte ham kl 21, så putter I ham 20.45, så 20.30, så 20.15 og så kl 20.00. Holder fast i dagsrytmen, holder fast i putteritualet. Giver dog fleksibilitet, så nogle aftener er I nødt til at holde samme tidspunkt, altså f.eks. holde fast i kl 20.45 flere aftener i træk, før I så kan rykke ...

Annonce

... tidspunktet til 20.30. Så holder I fast i dette nogle aftener i træk, før I så flytter på tidspunktet igen. Måske vil han pludselig kunne sove kl 20 og så puttes han der, men næste aften er han måske først klar kl 20.30 og så går I tilbage til dette tidspunkt igen, holder fast i den tid i nogle dage og flytter så tidspunktet frem, når han igen er parat til det. Det tager tid og kræver tålmodighed - regn med 5-6 uger...

Det lyder som en god løsning hos jer at have en madras på gulvet i børneværelset. Det giver jer mulighed for at skiftes til at være hos ham og samtidig har den der ligger på hans værelse mulighed for meget hurtigt at berolige med ord "ssshh - nat-nat", så han hører at alt er som da han faldt i søvn og roligt kan sove videre. Det kan være rigtig godt, hvis I kan berolige ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt som f.eks. beroligende ord. Altså at I ikke behøver stå op, tage ham op i jeres arme eller lignende, men beroliger ham på afstand. De beroligende ord kan siges mere og mere på afstand, så når og hvis han om aftenen også ligger og småklynker, så kan I stikke hovedet ind på hans værelse sige de samme små ord "shhh-sssh nat-nat" og han hører at I er der og sover videre. Stille og roligt vil han også lære at lytte til jeres skramlen med kopper osv. som I allerede forsøger at gøre.

Vær opmærksom på ikke at give ham sut i munden, hver gang I skal berolige ham. Hvis han har brug for en sut, så er det vigtigt, at han selv finder denne og putter den i munden - det er ikke en service som I yder...:)

Det samme, hvis han har brug for vand om natten. Giv ham en drypfri kop ved sengen, så han på sigt selv kan tage sig noget at drikke og ikke behøver kalde på jer fordi han er tørstig...:)

Har han en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller ligende? Det vil være rigtig godt med en substitut for jer, som han kan bruge både når han sover hjemme og når han sover ude...

Og ja - godnatgrøden eller bananen kan også være en god idé. Med den alder han har, så er hans appetit om aftenen måske ikke så stor eller sagt på en anden måde, han er træt sidst på dagen og mister overblikket og overskuddet til at spise og får derfor ikke altid spist aftensmad nok. At få en grød inden sengetid sikrer derfor, at han ikke går sulten i seng eller vågner op fordi han er sulten. Det er dog vigtigt, at grøden serveres adskilt fra aftensmaden. Det skal ikke være sådan, at han kan afvise sin aftensmad og få grød i stedet. I kan f.eks. have en rytme, hvor I spiser aftensmad kl 18, så kommer han i bad, frotteres godt med håndklædet, smøre med creme osv. Så tilbydes han en godnatgrød, evt. sammen med en kop lun mælk, så får han børstet tænder - og så bliver han puttet med sin bamse og en godnathistorie.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så ja, I må gerne fortsætte "svingdørsputningen", men skab en helt fast dagsrytme med fast stå op tidspunkt, fast middagslur osv. og put ham lige nu senere og ryk så langsomt tidspunktet frem.

Døren må gerne stå på klem og lyset i gangen må gerne være tændt, hvis I fornemmer at det kan give ham ro. Det er meget forskelligt, hvordan han vil sove bedst. De fleste børn vil når de er omkring 2-2.5 have brug for lidt lys og kan være bange for mørke - jeres dreng er sandsynligvis ikke der endnu, så her må I forsøge jer lidt frem.

Det lyder lige nu som en god løsning med en madras på hans værelse:)

Når han vågner med gråd, så skyldes det sandsynligvis, at han vågner direkte op fra den dybe søvn. Det bedste I kan gøre her er at hjælpe ham med at blive lagt ned igen, få dynen på og se om I kan få ham videre i søvnen. Hvis det sker om morgenen og I snart skal op, så sæt jer med ham på skødet og lad ham starte dagen stille og roligt med at putte lidt hos jer.

Det med farefornemmelse, ser man især i 18-20 måneders alderen og det er derfor ofte i denne periode, at forældre oplever det værst, men hos nogle børn står det på gennem flere måneder og helt op omkring 2 års alderen....

Håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39