Svar: Overgive sig til søvn - 2 år, 2 mdr.
4. august 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære K´s mor
Tak for jeres brev :)
Jeres søn har brug for 13 timers søvn i døgnet med den alder han har. Det er et gennemsnit, så nogle børn har brug for at sove lidt mere og andre sover lidt mindre. Det betyder, at hvis jeres dreng står op kl 7, nogle gange 7.30 og sover 2.5 time til middag, så er han måske først parat til at sove kl 21… Og hvis I putter ham meget tidligere, og han egentlig ikke er parat til at sove der, så vil han lære, at putningen består af et ritual, som skal vare en time eller mere, at det går ud på at få læst historie, far går, mor kommer ind, så er han tørstig, skal kysse lillesøster osv. Alt sammen meget sødt - og ikke fordi han dirigerer rundt med jer for at irritere jer, men fordi han simpelthen ikke er træt nok og parat til at sove, når I forsøger at putte ham.
Skal man så afkorte hans middagslur? - måske. Men som udgangspunkt starter man faktisk ikke her. Man starter normalt med at putte ham så sent, at han med sikkerhed vil kunne falde i søvn inden for nogenlunde kort tid og lære, at det er sådan det foregår. Og stille og roligt kan man så putte ham tidligere og tidligere. Dette gøres gennem flere uger (læs ofte 5-6 uger), hvor han nogle aftener puttes til samme sene tid flere aftener i træk, og så et par aftener kan tidspunktet rykkes frem, dette tidspunkt bibeholdes så nogle aftener, så rykke lidt frem igen og dette tidspunkt bibeholdes igen… Det er altså en langsommelig proces.
Samtidig med at man gør dette, så er det vigtigt, at han kommer op til samme tid hver morgen og at middagsluren er ens. Det er altså rigtig godt, at I vækker ham kl 07, hvis ikke han vågner af sig selv, ligesom det er rigtig godt at holde fast i, at han vækkes efter 2.5 times middagslur, hvis ikke han her vågner af sig selv:)
Ofte vil han så af sig selv begynde at afkorte sin middagslur i takt med at nattesøvnen forlænges om aftenen, men det er ikke altid… Derfor kan man nogle gange være nød til at vække ham fra middagsluren. Igen skal dette gøres ved at afkorte middagsluren med små intervaller på ca 15 minutter. Det vil sige, at I ikke skal fjerne 1 time fra hans lur fra den ene dag til den anden, men i stedet sørge for at han "kun" sover 2 timer og 15 minutter, så 2 timer, så 1 time og 45 minutter, så en time og 30 minutter.
At ændre på børns søvnrytme er noget af det lidt mere komplekse, og det er vigtigt at gøre det med små skridt og over længere tid, hvis det skal virke på sigt.
Samtidig er der hos jer også det faktum at lillesøster er kommet til. Og selvom jeres dreng er glad for hende, så er det naturligt svært for ham at forstå, hvorfor hun må være vågen, ligge og blive ammet af mor, være i stuen sammen med jer osv. og han så skal blive liggende og sove i sin seng. Han vil naturligt protestere mod dette, for han vil også føle at I prioriterer ham, og derfor higer han efter især mor om aftenen. Det er jo mor, som har været gravid, mor som ammer osv. Og lige nu har han naturligt ekstra meget behov for sin mor, behov for at mærke, at du stadig er der ligeså meget for ham, ikke tager hans plads osv. Derfor har I ret i, at han lige nu har en masse overspringshandlinger og trækker tiden - det handler om, at han har brug for at mærke, at I stadig prioriterer ham:)
Som udgangspunkt er det rigtig fint, at I holder fast i at han skal sove i sin seng og puttes der. Han er vant til at sove i sengen, og det er en god rutine at bibeholde. Da far dog ofte er nødt til at gå i seng kl 21, så kunne det være en overvejelse værd, om de to skulle gå i seng samtidig i en periode. Så jeres dreng mærker, at far prioriterer ham, og så jeres dreng får den ekstra nærhed og fysiske kontakt, som han lige nu søger. Det kan være en madras på gulvet i børneværelset, hvor far lægger sig. Eller det kunne være en madras på gulvet i soveværelset, hvor storebror bliver puttet. Der er fordele og ulemper ved begge dele… Det at han vågner grædende hver nat og har brug for jeres trøst og opmærksomhed, lyder som drømme og mange børn vil naturligt i denne alder drømme om konkrete ting, som f.eks. at de bliver forladt af deres forældre, eller at de bliver væk. Alt sammen noget som godt kan skyldes, at han nu skal dele jer med lillesøster - og igen har ekstra meget brug for at mærke jer tæt på…
Jeres dreng lyder ikke til at være ked af det, når I går. Hvis mor siger, at du vil gå ud og rydde op, så accepterer han faktisk dette - og derfor kan løsningen også være den, at I læser og herefter går, for så at vende tilbage et par gange, så han mærker, at I stadig er der, men også får mulighed for at ligge og tumle rundt og mærke trætheden i kroppen komme. I behøver ikke sidde hos ham, hvis han er okay med at ligge og tumle rundt, men skal naturligt så prioritere at sidde, holde i hånden eller synge lidt osv. når han så endelig er parat til at sove.
Pas på med at sige "du skal sove nu", for så vil han hurtigt kunne protestere og mærke kroppen stritte imod. Ingen kan sove på kommando, det kan vi voksne heller ikke, og der er ikke noget mere frustrerende end at gå tidligt i seng, vide at I skal sove fordi I har et vigtigt møde i morgen - og så kan I ikke sove. Det er vigtigt, at han ikke føler sig presset til at sove, og I må tro på, at han falder i søvn, når han er træt og parat til det.
En godnatgrød er stadig en god idé. Den må gerne gives ved middagsbordet, sammen med en kop mælk og derefter kan han få børstet tænder og blive puttet. Grøden giver mæthed og ro i maven/kroppen samtidig med at dette lille ritual kan være en hyggelig afslutning på dagen og igen et tidspunkt, hvor I sidder og hygger jer lidt sammen med ham:)
Nogle børn har også glæde af at få en lille natlampe f.eks. en CloudB, andre børn har glæde af at få lov til at ligge og lytte til en godnathistorie der afspilles - så det ikke er jer der læser, men stadig så han kan ligge stille og lytte. Det der er vigtigt er, at I ikke giver ham en Ipad eller lignende, som han kan ligge og lege med, eller lader ham ligge og se film eller lignede - lyset fra skærmen vil appellere til vågenhed og gøre, at han så er længere tid om at falde i søvn.
Han må gerne have en drypfri kop med vand ved sengen, så han selv kan tage sig noget at drikke, hvis han er tørstig…
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske