Svar: Baby har svært ved at falde i søvn om dagen
26. juni 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Laura
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder for mig som om, at du forsøger at putte din datter lidt for tidligt. Det kan man godt komme til, når hun netop kun sover 40 minutter, men det er vigtigt, at du søger for, at hun har vågne og meget aktive perioder, før hun så puttes igen. Det er vigtigt, at du arbejder på en rytme, hvor hun ikke begynder at powernappe for meget hele dagen igennem - og derfor er det også super godt, at du netop arbejder på at hendes middagslur skal være en længere lur - super:)
Du må meget gerne, med den alder din datter har, nu arbejde på en rytme, hvor dagen starter til samme tid. Det betyder, at hun skal vækkes, hvis ikke hun vågner af sig selv. Når dagen starter til samme tid, så vil det have betydning for hendes lure resten af dagen og dermed for, hvornår hun er putteklar.
Du må også meget gerne øge hendes indtag af skemad. Du fortæller at hun får skemad 2 gange dagligt, dette skal du nu øge til 3 måltider + 2 mellemmåltider, samt vand af kop. Det betyder, at når din datter vågner (eller vækkes) om morgenen, så skal hun op og tilbydes en morgengrød.
Du skal altså lige nu forsøge at skabe en helt fast dagsplan og hvor udgangspunktet er en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner og tilbydes brystet, før hun så puttes til lur. Det lyder lidt som om, at du ofte ammer hende og så går der måske 15-20 minutter før hun så puttes til en lur eller før hun sover. Det er vigtigt, at amningen indgår som en fast del af hendes putteritual, så hun ammes og først, når hun næsten sover, så putter du hende fra din favn og ned hvor hun skal sove. Hun skal ikke falde i søvn med brystet i munden, men lige registrere, hvor hun lægges og lulles i søvn med sut og dine hænder, kærtegn osv.
Jeg kan læse ud af dit brev, at I har arbejdet rigtig meget på, at lære hende at sove væk fra din favn, og at hun ofte græder i forbindelse med at hun skal sove. Det er vigtigt, at du ved, at det vil være helt okay, det er ikke noget problem, hvis du f.eks. lægger dig med hende midt på dagen og ammer hende i dobbeltsengen. Hun må gerne falde i søvn på denne måde - igen behøver hun brystet for at overgive sig til søvnen, men behøver ikke falde i søvn med brystet i munden. Du kan ligge ned og amme hende, give hende masser af nærhed og tæt kontakt. Hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn…
Det behøver heller ikke være noget problem, at du triller hende i barnevognen. Med den alder hun har, kan du f.eks. starte med at lade hende sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet - og på den måde blive fyldt rigtig godt op med indtryk. Og først, når hun så tydeligt viser sig parat, så lægger du hende ned og hjælper hende på den måde med at overgive sig til søvnen. Selvom hun ikke nødvendigvis falder i søvn ved brystet, så behøver hun altså ikke ligge og være ked af det i 20 minutter, du må meget gerne bruge denne tid på at lade hende sidde op i vognen, kikke sig omkring, lade indtrykkene bundfælle sig og så falde til ro og falde i søvn, imens du triller hende en tur.
Det er vigtigt, at hun ikke forbinder det at sove med noget som ikke er rart. Det skal være dejligt at blive puttet, forbindes med noget trygt at overgive sig til søvnen og derfor skal du ikke være så bange for at få givet hende dårlige vaner :)
En dagplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, vække omkring kl 7-7.30, hvis hun ikke vågner af sig selv, så morgengrøden serveres til samme tid hver morgen.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur og sover måske kun 40 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes nu med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - og må her gerne hjælpes med at overgive sig til søvnen ved at du lægger dig med hende eller triller hende en tur i barnevognen, hvor hun evt. starter med at sidde op. Læg mærke til klokken og hendes træthedssignaler og hvornår hun egentlig er parat til at blive puttet.
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop. Ammes også stadig efter middag.
Powernapper evt. Det afhænger af hvor lang middagsluren er og hvor sent hun generelt sover.
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.
Så - når du skriver at du ikke forstår, hvorfor hun har så svært ved at falde i søvn om dagen, så tænker jeg, at det sandsynligvis både handler om, at hun puttes lidt for tidligt og at hun savner brystet til at finde ro. Og at en fast plan for dagen, med fast stå op tidspunkt, faste spise- og sovetider, tid til leg, aktivitet osv. vil hjælpe jer på sigt:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske