Svar: Udfordring med lurerne i vuggestue

27. januar 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor til 2

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå du bliver lidt ked af det, når du hører at din lille dreng ikke sover særlig meget i vuggestuen - men det er okay :) Du beskriver jo en dreng, som trives på alle måder og det lyder som om at han er kommet til en rigtig god institution, hvor de ser ham, læser hans signaler og forsøger at følge hans behov - det lyder rigtig dejligt og omsorgsfuldt!

Selvom han klarer indkøringen rigtig flot, så vil han naturligt have en forhøjet mængde stresshormon i kroppen. Det er helt naturligt med alt det nye der sker - nye vokse, nye børn, nye omgivelser, nye rutiner, anderledes mad, andre regler, adskillelsen fra dig osv.osv. Det påvirker ham og han klarer det super godt - men det viser sig i hans søvn, at det lige nu er lidt svært.

Nogle børn går omkuld og sover ekstra meget og andre børn vil, højst sandsynligt på grund af den stress de lige nu oplever sove mindre, ligesom de også kan have sværere ved at overgive sig til søvnen. Det er altså helt naturligt, og pædagogerne gør det helt rigtige, når de putter ham, når han viser sig parat, og når de også forsøger at trille ham ...

Annonce

... lidt, putte ham med hans putteklud osv. De kan ikke gøre mere:) Og det er som du beskriver, at han sover let og vågner op og tænker "hov, hvad er nu det for noget, hvad laver jeg her?" fordi han ikke har vænnet sig til det hele endnu.

Det er super godt, at I bibeholder de to lure dagligt, så han får formiddagslur og middagslur. Han har brug for disse to afbræk og selvom han ikke sover meget lange lure, så giver de ham alligevel noget godt - lidt af dagens oplevelser bliver bearbejdet og han får fornyet energi og vågner således klar til alt det nye igen. Samtidig er det godt at hjælpe ham ind i vuggestuens rytme, så han vænner sig til at blive puttet til både formiddagslur og middagslur der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og hjemme må du så være fleksibel, præcis som du forsøger. Give ham en lille ekstra lur, hvis han virkelig har brug for det, eller som du fortæller, putte ham tidligere til natten og lade ham sove en længere nattesøvn. Lige nu i indkøringsperioden vil det naturligvis være lidt forskelligt, hvad hans behov er - men han lyder til at trives og lyder ikke til at mangle noget :)

Håber dette giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år