Svar: Udfordring med lurerne i vuggestue
27. januar 2015
Alder:
11 mdr.
Kære Mor til 2
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå du bliver lidt ked af det, når du hører at din lille dreng ikke sover særlig meget i vuggestuen - men det er okay :) Du beskriver jo en dreng, som trives på alle måder og det lyder som om at han er kommet til en rigtig god institution, hvor de ser ham, læser hans signaler og forsøger at følge hans behov - det lyder rigtig dejligt og omsorgsfuldt!
Selvom han klarer indkøringen rigtig flot, så vil han naturligt have en forhøjet mængde stresshormon i kroppen. Det er helt naturligt med alt det nye der sker - nye vokse, nye børn, nye omgivelser, nye rutiner, anderledes mad, andre regler, adskillelsen fra dig osv.osv. Det påvirker ham og han klarer det super godt - men det viser sig i hans søvn, at det lige nu er lidt svært.
Nogle børn går omkuld og sover ekstra meget og andre børn vil, højst sandsynligt på grund af den stress de lige nu oplever sove mindre, ligesom de også kan have sværere ved at overgive sig til søvnen. Det er altså helt naturligt, og pædagogerne gør det helt rigtige, når de putter ham, når han viser sig parat, og når de også forsøger at trille ham lidt, putte ham med hans putteklud osv. De kan ikke gøre mere:) Og det er som du beskriver, at han sover let og vågner op og tænker "hov, hvad er nu det for noget, hvad laver jeg her?" fordi han ikke har vænnet sig til det hele endnu.
Det er super godt, at I bibeholder de to lure dagligt, så han får formiddagslur og middagslur. Han har brug for disse to afbræk og selvom han ikke sover meget lange lure, så giver de ham alligevel noget godt - lidt af dagens oplevelser bliver bearbejdet og han får fornyet energi og vågner således klar til alt det nye igen. Samtidig er det godt at hjælpe ham ind i vuggestuens rytme, så han vænner sig til at blive puttet til både formiddagslur og middagslur der.
Og hjemme må du så være fleksibel, præcis som du forsøger. Give ham en lille ekstra lur, hvis han virkelig har brug for det, eller som du fortæller, putte ham tidligere til natten og lade ham sove en længere nattesøvn. Lige nu i indkøringsperioden vil det naturligvis være lidt forskelligt, hvad hans behov er - men han lyder til at trives og lyder ikke til at mangle noget :)
Håber dette giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske