Svar: Vågner 3-5 gange om natten
18. december 2014
Alder:
18 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg kan godt forstå I er trætte. Det er hårdt at blive vækket flere gange hver nat og igennem flere måneder. Og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Der er ingen tvivl om, at ørerne spiller ind. Selvom jeres dreng har fået lagt dræn, så sidder der en erfaring i kroppen på ham om at have smertejag fra ørerne om natten. Det at han er "bagud motorisk" kan også hænge sammen med øreproblemer, så han kan godt have haft problemer med ørerne længe og har derfor sovet rigtig dårligt gennem længere tid. Det vil tage tid at få skabt en ny erfaring, hvor han lærer at det at sove kan være forbundet med noget rart og okay og at det ikke behøver gøre ondt.
Derudover fortæller I, at han igen har fået mellemørebetændelse og selvom drænene kan gøre, at der skabes passage og at smerterne fra øret vil være mindre, så kan han stadig godt have ondt - og han kan på grund af længere tids problemer med ørerne have mere ondt. Jeg synes derfor, at I skal overveje smertestillende til ham i en periode, for at se om det kan give lidt nattero.... Har I talt med lægen om den mulighed?
Så spiller hans alder og udvikling højst sandsynligt også ind. Rigtig mange børn vil i 18-20 måneders alderen have svært ved at overgive sig til søvnen, ligesom de kan vågne op med gråd om natten. Det handler blandt andet om, at han nu begynder at have lidt farefornemmelse. Det betyder at jeres dreng nu begynder at opleve verden større og mere farlig - en bevidsthed han ikke har haft på samme måde tidligere.
Fornemmelsen for fare opstår blandt andet, når han skubber sin høje stol foran sig, klatrer op og finder ud af, at han ikke selv kan komme ned, eller når han bevæger sig hurtigt, falder og slår sig. Han oplever også modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og de slår - og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Det er alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro - som ofte viser sig når han skal overgive sig til søvnen og ofte også om natten.
For alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når han drømmer. Han har lige nu rigtig meget drømmeaktivitet og kan derfor både græde, grine og skrige i søvne, ligesom han også kan virke ekstra tryghedssøgende, viser ekstra behov for at sidde på skødet, holde i hånden osv.
I skal naturligvis give ham den nærhed og ro, som han lige nu viser behov for. Det er vigtigt at han er tryg ved at skulle sove og I skal berolige ham om natten. Nogle gange kan det være en god idé at sætte sig ved sengekanten og tale dagens oplevelser lidt igennem, for på den måde at få tømt hovedet lidt for tanker og derved forebygge at han drømmer helt så meget. En godnathistorie, en godnatsang, en bamse eller klud at putte med er rigtig godt.
Lidt vand at drikke er også helt okay - og ja - I har naturligvis ret i at han godt kan have fået en vane med at drikke vand. Jeg tænker dog, at det højst sandsynligt handler om øreproblemer igen, fordi det at få vand og synke letter på trykket i ørerne og dermed fjerner smerten. Han skal naturligvis lærer at sove ude at drikke vand hele natten, men lige nu lyder det for mig som om at vandet hjælper ham og at han med vandet sover bedre - men I sover naturligvis ikke. Kan han ikke tilbydes en drypfri kop i sengen eller ved siden af sengen, så han selv kan tage sin kop og tage noget at drikke, når og hvis han vågner om natten. Så han bliver selvhjulpen og I ikke behøver vågne hver gang… I kan jo holde mængden af vand på ca 150 ml, så I ved hvor meget han får.
Og så kan det også godt være at jeres dreng har et mildt anfald af natteskræk. Det ses ofte netop i denne alder og er netop kendetegnet ved, at jeres dreng vil vågne med et skrig og vil afvise jer, når I forsøger at trøste ham. Det skyldes, at han ikke er vågen - natteskræk opstår i den dybe søvn - så selvom han kan have halvt åbne øjne, så sover han. Natteskræk opstår ofte først på natten og kan derfor godt være forklaringen på, at han netop reagerer som han gør sidst på aftenen, før I selv går i seng. Det bedste I kan gøre her, er at forsøge at få ham videre i søvnen uden at tale for meget til ham og uden at tage ham op. Hjælp ham med at blive lagt ned igen, få dynen om sig og prøv om I med beroligene hænder kan lulle ham videre i søvnen. Virker det ikke og er I nødt til at tage ham op, så han vågner mere op, så skal I være forberedt på, at det vil tage lidt tid, før han så atter er parat til at sove - fordi han jo er blevet vækket.
Der er, som I kan høre, sandsynligvis flere ting, der spiller ind hos jer, og jeg håber I kan bruge mine forklaringer og råd - jeg tænker dog også, at tiden til en vis grad vil arbejde for jer, hvis det kan være en trøst. Måske kan I skiftes til at sove sammen med ham, så den ene af jer kan få lidt mere sammenhængende nattesøvn og dermed lidt mere overskud….
Jeg håber, I kan bruge mine tanker lidt videre og ønsker jer en rigtig glædelig jul:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske