Svar: Mor kan ikke putte

18. december 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Jeg tror du har helt ret i, at alder og udvikling spiller ind hos jer - og dermed "morsyge". Jeg tænker at K sandsynligvis nu er igang med at rejse sig og gå mere rundt ved tingene og motorisk øver sig i at være mere adskilt og på afstand af dig. Og netop i denne alder - især 13-15 måneders alderen - vil man ofte se at børn kan virke ekstra klyngende. Det minder lidt om separationsfasen, om man ofte ser i 8-10 måneders alderen, og man kan med den alder jeres dreng har nu, tale om en "separation-gentilnærmelses-fase", hvor han på den ene side skubber jer væk, protesterer mod at blive holdt og på den anden siden gerne vil op, holdes om, have et lille knus og det kan være rigtig svært at finde balancen mellem, hvornår man skal være der for ham og hvornår man skal "give slip":)

Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I er når han ikke kan se jer. Hvis du går ud i køkkenet eller går ud i stuen, så forstår han ikke hvor du er. Han begynder dog i kraft af sin motoriske udvikling at kunne følge efter dig, bevæge sig efter dine lyde, ligesom du kan kalde på ham osv. så han kan høre, at han ikke er alene og stille og roligt lære at bevæge sig efter lyd. Det kan i denne alder være en rigtig god idé at lege gemmeleg, hvor I f.eks. gemmer jer og siger en lyd og den anden forældre går så sammen med ham, lytter, leder efter lyden og dermed jer.

Krea og DR har netop lavet en bamse/spil, der er perfekt til dette formål "Find Bamse - Bamses allergoeste gemmeleg". Det kunne måske være en lille ekstra julegave idé - I kan lige nå det :)

Det er vigtigt, at du ikke lige nu kæmper med at få lov til at putte K. hvis far er den som er bedst til det og hvis det gør, at K så falder roligt i søvn og sover bedre. I stedet er det rigtig godt og rigtig vigtigt, at du forsøger at gøre andre ting med K. så det f.eks. er dig der giver ham aftenbad, tilbyder ham godnatgrød osv. Så du er den der sørger for alt det, som leder op ti selve putningen. Jo mere du deltager i dette, jo mere naturligt vil det være, at du tager over og putter ham, hvis far en aften ikke er hjemme. Samtidig må du glæde dig over, at far og søn har fundet en god aften- og putterutine, som de jo i kraft af dit arbejde meget gerne skulle have:)

Med hensyn til at finde det ...

Annonce

... rette puttetidspunkt, så er I nødt til at regne på dette. Hans søvnbehov er ca 13.5 time i døgnet og hvis han sover f.eks. 1.5 times middagslur, så betyder det ca 12 timers nattesøvn - f.eks. fra kl 19-07. Sover han længere middagslur, vil nattesøvnen naturligt være kortere… Og han må gerne sove en længere lur midt på dagen, hvis han kan.

I skal være opmærksomme på, at det kan påvirke hans evne til at overgive sig til søvnen, at hans ritual er opdelt - det lyder som om at han falder til ro, når han ser Traktor Tom, så kommer han i seng, får mælk og så kvikker han op. Og måske handler det om, at søvn altid er forbundet med adskillelse fra forældrene. Så når I går på værelset så forlader I det trygge og dejlige og i stedet starter den forfærdelige separation og det er dette han så protesterer imod.

Det kan også være skiftet fra favn og over i sengen, som han ikke bryder sig om. Igen fordi han føler, at I slipper ham, forlader ham og det bryder han sig ikke om. Han har som sagt en alder, hvor han har brug for at mærke jer og samtidig nogle gange vil skubbe jer væk, og når roen skal falde over ham og han skal overgive sig til søvnen, så er det rigtig svært for ham at finde ud af, hvad han egentlig vil, skal og han skal slet ikke overskue situationen lige der… I kunne overveje at putte ham i sengen og så give ham flasken imens han ligger der. Elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Gerne ved at komme en pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op ved hovedenden. Hvis han får flasken i sengen, så vil han ikke opleve skiftet fra jeres favn og seng på samme måde som nu. I kan sidde hos ham, holde hænderne på ham, så han kan mærke jer, synge godnatsang for ham osv. Og stille og roligt nå dertil, hvor han slipper flasken, smiler til jer, triller om på siden og falder i søvn.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Har han fået en juniordyne? Hvis ikke kunne det være en god idé at give ham dette nu, da den vil lægge sig omkring ham på en anden måde. Han vil følge sig mere puttet og den vil også have en vis tyngde, som vil virke beroligende på hans motorisk urolige krop, så han derved lettere falder til ro og overgiver sig til søvnen.

Jeg håber du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder