Svar: Mad og søvn 5 1/2 måned
17. december 2014
Alder:
5 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og fine beskrivelse af dagen :) Det som springer mig i øjnene, når jeg ser jeres dagsplan og rytme er, at du giver flaske først og skemad efterfølgende - altså flaske, når han vågner og skemad før han skal sove. Og jeg vil faktisk anbefale dig at du nu forsøger at gøre det omvendt.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 8-8.30: Tilbydes lidt grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur kl ca 10. Flasken gives altså ikke lige efter morgenmaden, men 1.5-2 timer efter, som en del af hans putning.
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, mas ¾ dl. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 13-13.30, altså igen 1-1.5 time efter at han har fået lidt skemad. Og flasken indgår som del af hans putteritual.
Eftermiddag 16-17: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30 - flasken gives som en naturlig del af hans putteritual og adskilt fra aftensmaden
Sen aften 23: Flaske
Midt nat: Evt. flaske
Som du kan se, så er min plan lavet sådan, at din dreng får tilbudt skemad, når han vågner af en lur og bliver tilbudt flaske før han skal sove næste lur. Der går altså tid mellem hans indtag af skemad og hans indtag af mælk og samtidig indgår mælken som en fast del af hans putteritual.
Om aftenen kommer det til at betyde, at hans flaskemåltid omkring kl 21.30 og kl 01.00 sandsynligvis vil smelte sammen til et måltid, der kommer til at ligge omkring kl 23-24 og på den måde vil han begynde at få en rytme, hvor han vil sove et lidt længere søvnstræk. Samtidig fyldes han op med både mælk og mad hele dagen igennem, hvilket er en naturlig forudsætning for at kunne undvære mælk om natten.
Der er i min dagsplan 3 måltider skemad og måske er det for meget for ham endnu, det kan sagtens tænkes, at han vil kunne nøjes med to måltider. Hvis du vil nøjes med at tilbyde skemad to gange dagligt, så vil jeg anbefale, at du giver ham skemad frokost og aften og at du om morgenen, så nøjes med at putte ham med en flaske.
Jeg tænker, at det at få en flaske som en fast del af sit putteritual vil hjælpe ham til at sove bedre og sove længere lure. Og at din bekymring omkring hans dagssøvn derfor vil ændre sig af sig selv. Jeg tænker også, at hans samlede søvnbehov jo bliver fint dækket, så hvis han fortsætter med at sove en længere nattesøvn og kortere lure om dagen, så er det helt okay - han lyder jo til på den måde at trives:)
En rytme med skemad først og mælk bagefter vil ofte gøre, at han begynder at spise mere om dagen - det giver bedre plads i maven til begge dele:)
Og tilsidst - en flaske at sove på vil ofte hjælpe til mere ro i kroppen. Det at sutte, drikke lun mælk og falde i søvn vil hjælpe ham til at overgive sig til søvnen og slappe af i sin krop, hvorefter han også ofte vil sove mere roligt og sammenhængende. Det er korrekt, at børn i denne alder godt kan have en rastløshed og han kan derfor godt have behov for at I lægger jeres hænder på ham, så han kan mærke jer og at I på den måde hjælper ham til fysisk ro, ligesom han også kan have behov for hjælp til stillingsskift. Har brug for at I lige hjælper ham om på den anden side, lægger dynen om ham, som han har sparket af osv. og med kærtegn osv. luller ham ind i søvnen igen.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre - og ønsker jer en rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske