Svar: Træt sidst på dagen
23. oktober 2014
Alder:
8 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Og tusind tak for dine søde ord omkring mine bøger:)
Det ville være rigtig dejligt, hvis jeg lige kunne fortælle, hvilken knap du skulle trykke på - men jeg tror, ud fra det du fortæller, at du har fuldstændig ret i, at jeres udfordring nok ligger i at jeres lille pige sover længere formiddagslur end middagslur.
Dagsplanen du sender er rigtig fin ud. Jeres datter vågner af sig selv om morgenen ofte mellem kl 06-07, kommer op, får morgengrød og hun puttes så til formiddagslur ca kl 9-9.30, hvor hun så sover 1.5 times tid. Det er rigtig fint. Hvis hun nu sove allerede kl 8.30, så kunne man arbejde på at flytte formiddagsluren til senere for på den måde at få middagsluren flyttet tilsvarende, så eftermiddagen ikke blev så lang for hende - men formiddagsluren ligger umiddelbart fint og hun må gerne sove 1.5 time eller mere:) Det er kun godt for hende:)
Middagsluren kan næste ikke ligge senere end kl 14. Her har hun jo været vågen i måske 3 timer, hun har været aktiv og virker parat til at sove, så det er rigtig fint at putte hende der. Da hun ikke er så glad for at blive puttet, må du godt prøve at lade hende sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. så hun fyldes rigtig godt op med indtryk, og så kan du lægge hende ned, når du fornemmer, at hun er rigtigt parat. Det kan måske gøre, at hun vil sove bare en halv time længere og det kan være et forsøg værd. For det er umiddelbart hendes opvågningstidspunkt fra middagsluren, som lige nu udfordrer jer og når hun vågner allerede kl 14.40-15, så bliver eftermiddagen naturligt lang, hvis hun først skal sove ca 19-19.30…
Det er super fint med eftermiddagsmåltidet og det er rigtig godt, at I nu også har indført et bad om aftenen, og det er helt okay, at hun får sin flaske sen aften, hvis hun er for træt til at få den når hun puttes. Ingen ændring der.
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 14 timer i døgnet ofte fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 11 timer om natten og 3 timer om dagen. Jeres datter sover nogle gange en lidt længere nattesøvn, kan måske nogle gange sove fra 19-07 og får således 12 timers søvn om natten, hvilket betyder at hun naturligt så kun vil sove ca 2 timer samlet i løbet af dagen. Andre gange sover hun måske kun 11 timer om natten og vil så godt kunne sove lidt mere om dagen…
Det man skal overveje er, hvor meget I vil gå ind og påvirke dette, for i princippet så sover hun jo det hun skal. Hun vågner af sig selv, når hun føler sig udhvilet og ikke har behov for at sove mere - og det er jo rigtig godt for hende. Modsat kan man også godt overveje, om hun skal holdes på ca 11 timers nattesøvn i håb om at hun så vil sove mere om dagen, så hun ikke bliver så træt sidst på dagen - men det vil betyde, at I måske skal begynde at vække hende om morgenen, så hun vækkes f.eks. 6.30 uanset hvad dag på ugen det er. At have et fast stå op tidspunkt vil være vigtigt for resten af dagens rytme… Så det er en vurdering af, hvordan I fornemmer hun vil trives bedst - vække hende om morgenen, for at skabe en helt fast rytme (den rytme I har er jo allerede rimelig fast) og håbe på mere dagssøvn på sigt eller lade hende vågne af sig selv, fordi det er rart at være veludhvilet med risiko for at hun så bliver lidt overtræt sidst på dagen…
Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres familie:)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske