Svar: Søvn om dagen før 6 måneder
23. oktober 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og velkommen til:) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu også selv har fået lyst til at stille spørgsmål.
Man kan sige, at der sker rigtig meget med søvnen de første 6 måneder. Det spæde barns søvn har ikke inddelinger på samme måde som vi voksnes søvn. Man kan sige, at de spæde barn skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvn. Man kalder det ofte for "aktiv søvn" (REM-søvnen) og "stille søvn" (non-REM-søvnen), fordi man kan se det spæde barnet sove meget uroligt, ligge og smaske, søge, klynke osv. eller modsat sove meget dybt og meget stille.
De første par måneder vil det være nødvendigt mere eller mindre at følge barnets rytme. Det lille barn vil sove, vågne, spise, kikke lidt, evt. få lidt at spise igen og derefter sove igen. Spædbarnet sover en del og de vågne perioder er ofte af kort varighed, ofte er barnet kun vågen 1-2 timer af gangen, så har barnet brug for at få mælk og sove igen.
Omkring 2 måneders alderen kan det være en god idé at begynde at indføre lidt faste rutiner. Det kan være måden man putter barnet på. Det er de små dagligdagsting som at du skifter bleen, kærtegner, pludrer med din dreng, svøber ham osv. - det at du begynder at gøre det samme hver gang du f.eks. putter ham vil skabe genkendelighed og dermed tryghed og det vil på sigt hjælpe ham til at overgive sig til søvnen.
Når barnet bliver 3-4 måneder gammelt, så begynder søvnen at indeholde flere stadier og begynder alså i det små at minde lidt om måden, som vi voksne sover på. For nogle børn betyder det, at de i denne alder kan få svært ved at sove sammenhængende om dagen. De har svært ved at skifte fra et søvnstadie til et andet og i stedet for at komme videre i søvnen, så vågner de op. Derfor vil nogle børn i denne alder have tendens til at powernappe lidt hele dagen igennem.
Deruover, så vil børn i 3-4 måneders alderen, præcist som du beskriver, have en stor opmærksomhed på verden og hvad der sker omkring dem. De kikker sig omkring og han er nu også meget bevidst om, hvorvidt han er i din favn eller hos en fremmede, ligesom han skelner tydeligt om I er hjemme eller ude. Alt hvad han oplever skal bearbejdes når han sover - og det betyder igen ekstra urolig søvn - og samtidig også den udfordring, at han kan have svært ved at overgive sig til søvnen. Det er svært at slippe dagen og alle oplevelserne og han bliver meget hurtigt overtræt.
Samtidig sker det ofte, at han vil lade sig forstyrre, når han spiser. Han tager fat, dier, slipper så brystet, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter, pludrer med dig, tager fat og dier igen, slipper, kikker efter far og er så pludselig ikke interesseret i at spise mere. Og det betyder at børn i denne alder kan have lidt tendens til både at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem.
Det vil i denne alder være en rigtig god idé at hjælpe barnet med en rytme, hvor barnet sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og det vil ofte være en god idé, at amme af to omgange mellem hver lur, for på den måde at få ham fyldt ekstra op - så du er sikker på, at han ikke vågner, fordi han egentlig har brug for ekstra mælk. Han er jo et fysisk stor dreng og har naturligt et stort behov for mad/væske.
I løbet af 4-6 måneders alderen skabes mere og mere rytme ved at du har fokus på de 3 daglige lure og fokus på at de vågne perioder skal være aktive perioder. Jeres dreng er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og han skal stimuleres både motorisk og mentalt, når han er vågen, så han oplever både en motorisk og mental træthed og dermed får fornemmelsen af behov for at skulle sove, når han puttes. Det kan være en god idé at se dagen inddelt i netop aktive periode og soveperioder, netop for at komme væk fra at han slatsover hele dagen igennem.
I takt med at han bliver ældre, så vil I naturligt begynde med skemad og det vil også være med til at skabe mere rytme. Det vil på sigt være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes skemad sammen med vand af kop, når han vågner og så tilbydes brystet før han skal sove. På den måde fyldes han ekstra op med mad og samtidig vil det at skulle spise med ske og også være en god stimulation for ham.
Som det er hos jer lige nu, så sover jeres dreng ofte 4 lure og det må han naturligvis gerne. Grunden til at han gør det er sandsynligvis, at han sover meget tidligt i løbet af dagen og min tanke er umiddelbart, at du måske skal prøve om du kan skubbe hans lure lidt. Når han har så svært ved at sove, så er det måske fordi han ikke er helt parat, men putter du ham 20 minutter senere, vil han måske have lettere ved at overgive sig… Det er ikke sikkert, men det kan være et forsøg værd.
Det er som du har læst, en god idé at arbejde på en længere middagslur og det kan I en periode godt hjælpe jer, hvis du lægger et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet kan gøre ham ekstra træt og ligger det en lille times tid før han puttes, vil det ofte have god effekt. Han kan altså blive ammet og I kan lege lidt, pludre lidt osv. han kan komme i bad, frotteres godt med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. få bryst igen og derefter så blive puttet til sin middagslur. Lidt det ritual du lige nu har om aftenen - prøv i en periode at flytte det til dagen, for at se om det vil have god effekt på middagssøvnen.
Og ja - så er barnevognen en god idé. Især fordi jeres dreng lyder til at være meget afhængig af bevægelse, når han skal sove. Det er helt naturligt at han har brug for mælken før han puttes, men det er uhensigtmæssigt, at du skal gå rundt med ham i armene og vugge ham igen og igen og igen og igen før han sover. For at få nedsat dette så kan barnevognen være en god idé.
Du skal altså lige nu være opmærksom på at du ikke putter ham for tidligt, men nogle gange medtænke, at han måske gaber og virker træt, fordi han keder sig - og derfor i stedet aktivere ham og lege med ham, fremfor at lulle ham i søvn. Han må altså nu gerne være vågen og mere aktiv, før han skal sove.
Når det så er sovetid, og du er sikker på at han er træt og klar til at sove, så skal du hjælpe ham med at koble fra overfor verden. Hjælpe ham med at lukke af for alle stimuli, alle oplevelser, alt det som virkelig interesserer ham i øjeblikket og det er her rigtig godt at putte ham i barnevognen, fordi han under kalechen naturligt bliver skærmet.
Det er en god idé at du arbejder på at lære ham at falde i søvn selv, men du kan ikke forvente at han kan lægges vågen i sin seng eller barnevogn. Du skal prøve at lægge ham fra dig på det tidspunkt, hvor du kan se, at han er lige ved at overgive sig til søvnen - han sover endnu ikke helt, han misser lidt med øjnene, de drejer rundt i hovedet på ham og han sover næsten, men kan dog lige registrere hvor du lægger ham og falde i søvn.
Og så hjælper du ham til at sove ved at trille vognen og giver ham således bevægelsen, som han har brug for. Men han er ude af din favn og han lærer at sove i sin vogn. Du triller vognen, hvis han græder, men stopper igen, når han er stille. Afventer, lytter, græder han, så triller du lidt igen og når han er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan du lære ham, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden og samtidig lære at sove uden at være i din favn.
Er det mon muligt, at du kan få lavet en sliske op af trappetrinene til haven, så du kan køre op med en barnevogn? Og måske kan I have en parasol eller et solsejl i haven, så han kan stå i skygge?
Du kan også nogle gange vælge at lægge dig med ham i din seng og amme ham der, når han skal sove. Det er en god måde at lære ham at sove på, uden at være i bevægelse. Han mærker dig jo helt tæt på og får alt din nærhed og varme, han føler sig omsluttet og tæt på dig, men uden at du behøver gå rundt med ham i dine arme.
Og så kan man faktisk også købe f.eks. "brio bedrockers", som giver dig mulighed for at vippe hans seng lidt, så han stadig kan blive vugget/bevæget, når han skal sove i sin seng - samtidig med at han lærer at sove i sengen. Og på samme måde som med barnevognen kan du vippe ham, holde pause, vippe hvis han klynker lidt, og igen holde pause, så bevægelsen bliver mindre og mindre.
Det lyder for mig som om at det I i første omgang skal arbejde på netop er at han lærer at sove uden at skulle være i bevægelse. Og derudover også arbejde på, at han lærer at sove uden altid at skulle være i favn.
Det er helt naturligt at han med den alder han har, viser stort behov for tryghed og dermed fysisk kontakt og nærhed. Derfor er det helt naturilgt, at han sover bedst i dine arme. Men han skal naturligt lære at sove mere og mere på afstand af dig.
Det vil være hensigtsmæssigt at han ammes og når han så efterfølgende viser træthedstegn, så gør du klar til at putte ham. Hvor du normalt vil blive siddende med ham i armene eller ender med at gå rundt med ham, så skal du i stedet svøbe ham. Det at være svøbt, vil give ham en fornemmelse for at være tæt, han vil føle sig omsluttet og vil give ham tryghed, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.
Nogle gange kan du med fordel f.eks. amme ham, skifte ham, svøbe ham og så amme ham igen imens han er svøbt, hvorefter du så putter ham til lur. Det kan være en fordel, at han er svøbt allerede, når du ammer ham, fordi han så ikke mærker skiftet fra favn til egen seng helt så tydeligt.
Heldigvis går vi jo nu den lidt koldere tid i møde - også hvor I bor og mulighederne for at svøbe ham og på den måde gøre ham tryg fordi han føler sig omsluttet, bliver større. Med den alder han har, kan et svøb f.eks. være en sovepose - en voksipose, sleebee, drømmepose eller lignende - I kan sikkert få noget tilsvarende hvor I bor. Og han må meget gerne blive skiftet, puttet i en sovepose, ammet og puttet ned, hvor du ønsker han skal sove:)
Med hensyn til vuggestue i januar, så vil han der være ca 7 måneder. Han vil i den alder sandsynligvis være rigtig godt igang med skemaden og vil naturligt have en anden rytme, hvor han ofte også vil trives med kun to lure dagligt. Tiden arbejder altså for jer her :)
Det er dog en overvejelse værd, om du allerede nu vil introducere en flaske for ham, så han lærer at tage imod den. Hvis du venter for længe, så risikerer du at han ikke vil have den og det kan blive meget svært for andre at passe ham, hvis ikke de kan give ham mælk før han skal sove til middag… Flaske har derudover også lige nu den fordel, at den jo kan gives af andre end mor (altså væk fra brystet) samtidig med at den kan gives, der hvor I ønsker jeres dreng skal sove. Han kan altså i princippet få flaske imens han ligger i sin seng og lære at falde i søvn der og på den måde lærer at sove uden at være i jeres favn…
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske