Svar: Søvn, rytme og tendens til at vågne tidligt

23. september 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forvirrede forældre

Tak for jeres brev og alle jeres spørgsmål - jeg skal forsøge at komme omkring de fleste af dem så godt som muligt. Og jeg vil naturligvis gerne give mit bud på, hvad I kan forsøge lige nu.

Det kan godt lyde som om at jeres dreng er ved at ændre søvnrytme, og jeg tænker at I lige nu er nødt til at se, hvad tiden bringer. Det lyder som om at han begynder at have tendens til at sove lidt længere om morgenen og det er en forudsætning for at han begynder at kunne nøjes med to lure dagligt. Så længe han står meget tidligt op, så vil han naturligt sove sine lure tidligt hele dagen igennem og eftermiddagen vil hurtigt blive for lang og for uoverskuelig for ham, hvorfor han vil have brug for en 3. lur.

Det er som I skriver ikke muligt blot at putte ham senere. I kan måske godt trække tiden lidt i løbet af dagen, holde ham aktiv og vågen osv. men han skal naturligt puttes, når han er træt og viser behov for at sove. Og som udgangspunkt skal han heller ikke vækkes. I må gå ud fra, at han vågner, når han er udhvilet og ikke har brug for at sove mere… Men når det så er sagt, så er det en god idé at starte dagen til nogenlunde fast tid - og lige nu lyder det relevant, hvis I f.eks. kunne prøve at servere morgengrøden omkring kl 7. I kan altså arbejde på at tidspunktet for morgengrød ligger fast - uanset om han så står op kl 6 eller 6.30.

Det hjælper ikke på stå-op-tidspunktet om morgenen at putte ham senere i seng om aftenen - her får I ingen effekt, tværtimod. Det hjælper derimod at se på hele dagens rytme og her kan man, som I har læst at jeg har skrevet til andre, godt flytte lidt på rytmen hele dagen igennem. Det er dog svært med så lille en dreng som jeres og han må som sagt gerne få 3. lure, hvis han har behov for det. Det er ofte først efter 1 års alderen at "søvnen om dagen kan æde af nattesøvnen" og på den måde har betydning. En lur om eftermiddagen vil hos jer måske betyde, at jeres dreng går lidt senere i seng, men stadig vil han måske godt kunne have et puttetidspunkt omkring kl 20, og det vil være fint i forhold til en rytme fremover.

Jeg er helt med på, at I gerne vil forsøge at skabe en rytme for ham, som kan fungere, når barselsperioden er slut, og han skal igang med at blive passet. Men I må godt være fleksible og forsøge at passe ind +/- en halv times tid i hver retning. Så vil han stadig kunne trives nu og også med den rytme han forventes at skulle have fremover.

De fleste børn har brug for fire flasker i 7 måneders alderen og kan i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 flasker. Jeg anbefaler, at de tre flasker ligger inden middagslur, aften og sen aften (eller en gang i løbet af natten). Det betyder, at det hos jer vil være en god idé at trappe ud af morgenflasken. Lige nu har han brug for den, og den hjælper ham til at få sovet lidt længere, men det vil være rigtig fint, hvis I kan give ham mindre og mindre mælk i flasken og på den måde lære ham at undvære den. En fast flaske vil hos jer sandsynligvis også være godt, det kan også være at den skal gives først på natten og derudover vil det måske hjælpe jer med en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Den kan netop introduceres i 8 måneders alderen. Formiddagsflasken skal således også ud og her skal i stedet gives et mellemmåltid.

Hans søvnbehov vil i denne alder være 14-14.5 time i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at han sover 11-11.5 timer om natten og sover samlet ca 3-3.5 timer i løbet af dagen - så har I lidt at gå ud fra. Jeres dreng lyder til at sove en del om dagen og det er helt okay at han f.eks. sover 1-1.5 time til formiddag, 1.5-2 timer til middag og en halv til en time om eftermiddagen. Nattesøvnen kan i princippet også godt vare 10-10.5 time og dagssøvnen ca 4 timer. I må her prøve at vurdere, hvordan jeres dreng trives bedst.

Et forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden flaske

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller det kan være fra glas eller frost. Suppleres med små rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 12.30 som nu

Eftermiddag 15: Tilbydes frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, evt en lille portion tykmælk med frugtmos, vand af kop.

Sover dagens 3 lur

Aften 17.30-18: Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Udgangspunktet er mere og mere familiemad, mad som smager af noget. Der skal være mad i stykker, som han kan sidde med i hånden, der skal være små hapsere og der skal også stadig være mos. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca kl 19.30, får børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.45-20

Sen aften/tidlig nat 23-01: Flaske

Nat: Vågner han ...

Annonce

... og søger flaske igen tidlig morgen, så skal I lige nu forsøge at trappe denne flaske ud, så han i 8-9 måneders alderen kan sove videre uden at få den:)

I fortæller at han de sidste nætter er vågnet omkring midnat. Nogle gange har han fået mad her, andre gange har det været nok med sutten og beroligende hænder. Jeg tænker at I lige nu godt kan forsøge, om I kan tilbyde ham en flaske sen aften, altså før I selv går i seng kl 23-24. Han behøver højst sandsynligt ikke blive vækket, men kan få flasken, når han melder sig selv og hvis ikke han melder sig, så kan I prøve om han vil spise den i søvne. På den måde kan man nogle gange være heldig at få skabt en rytme, hvor han naturligt drikker mælk sen aften og derefter så kan sove til næste morgen, hvor dagen så kan starte med morgengrød. Man kalder denne sene aftenflaske for et drømmemåltid:)

Så i forhold til jeres spørgsmål 1 og 2, så tænker jeg at I lige nu skal prøve at fokusere på et fast spisetidspunkt om morgenen, mere end hvad tid han står op. Dog ikke lade ham variere sit stå op tidspunkt med flere timer, men forsøge at starte dagen nogenlunde, så morgengrøden f.eks. kan serveres fast omkring kl 7. Det vil passe til hans udregnede søvnbehov og vil samtidig ikke ligge så lang fra den rytme, I gerne vil have at han har, når han skal til at passes ude.

Vedr. spørgsmål 3 så skal han fortsat have lov til at sove tre lure. Det lyder som om at han har behov for dette. I må dog gerne holde fast i at denne lur ikke varer mere end 30-60 minutter, netop så han ikke begynder at øge sin søvn om dagen til ekstra mange timer og afkorter nattesøvnen mere og mere.

Man kan godt tale for at lade ham sove til han vågner om morgenen og dermed få flyttet hans søvn hele dagen igennem, så han sover senere og dermed måske helt kan undvære sin tredje lur. Og det er i princippet rigtig godt, at lade ham sove, når han viser behov for det og på den måde lade ham styre sit behov selv. Men det vil ikke passe ind med den rytme, som han skal have, når han skal passes ude og derfor kan det være udmærket ikke at være helt "go with the flow" i jeres tilgang:)

Jeg er bestemt ikke tilhænger af at I sætter et ur til at ringe kl 04 om natten, for at give ham flaske der. Når I sover, skal I alle tre have lov til at sove:) I stedet kan det som sagt være en god idé at forsøge med en flaske sen aften og derudover også indføre en godnatgrød, som kan mætte ham til natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes som udgangspunkt det lyder fornuftigt at arbejde på en rytme, som kan passe nogenlunde ind med den rytme, han skal have, når han starter i dagpleje eller vuggestue, så I ikke skal starte helt forfra der:) Og jeg synes ikke at I skal stå op med ham kl 05, men det er en god idé at arbejde på, at han kan sove videre om morgenen og stå lidt senere op - det lyder også som om at det lykkes ret godt for jer mange dage:)

Formiddagsluren kan godt ligge så tidligt, at den bliver en forlængelse af hans nattesøvn, men det er en anden problematik. man kan også godt ændre på en rytme ved at flytte med 15 minutter af gangen, men det lyder ikke til at være behovet hos jer som det er lige nu:)

Det er altid rigtig svært at finde ud af, hvor meget man skal pille ved søvnen - som udgangspunkt skal man jo slet ikke pille ved noget, men lade ham sove, det han viser behov for. Og han kan naturligvis godt have dage, hvor han er tydeligt mere træt og derfor har brug for at sove lidt ekstra og det skal han have lov til. Nogle børn trives også med en lang formiddagslur, hvilket så betyder at de sover en kortere middagslur og ofte også at denne lur så ligger sent på dagen - og det kan også være en måde at nøjes med to lure på. Det er svært at vide, hvad jeres dreng vil trives bedst med og det er her at tiden må arbejde lidt for jer og han er som sagt nok igang med at skifte lidt rytme og ændre på sit søvnbehov.

Faktisk tænker jeg lidt at I måske lige nu skal prøve at holde fast i spisetiderne mere end hvor længe jeres dreng sover - så tidspunkterne for måltiderne ikke varierer, men så han får lov til selv at regulere om han har brug for en eller to timers lur…

Samme rytme om aftenen vil også være rigtig godt og med den alder han har som sagt en god idé med både aftenbad og aftengrød. Badet vil hjælpe ham til at slappe af motorisk og grøden vil give ekstra mæthed til natten. Badet bør ligge ca en time før putning for at have beroligende effekt og grøden serveres i køkkenet adskilt fra aftensmaden, netop med et bad imellem. Og så flaske som en fast del af putteritualet og en drømmeflaske fast hver aften omkring midnat.

Hvordan I trapper ud af flasken, når han på et tidspunkt skal stoppe med den, kan vi tage til den tid:) Han bør få flaske til han er 12 måneder og de fleste børn stopper helt med flasken, når de er måske 14-15 måneder gamle. Så der er masser af tid endnu.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig